Data error (cyclic redundancy check) WHAT??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Data error (cyclic redundancy check) WHAT??

Får denne feilen på noen dvd'er jeg har brent, skjer litt for ofte etter min mening.

Og det rare med det er at det ser ut til å komme over tid. F.eks så har eg brent en DVD, så kopierer jeg innholdet fra denne en gang, når eg skal kopiere det over en gang 1 mnd senere (f.eks) så får eg denne feilmeldingen.

På samme pc som den ble brent på, og på andre pc....

Hva gjør eg galt som gjør at denne feilen kommer?? Bruker Nero av nyere variant, prøvd Verbatim plater, samsung og Traxdata fra Clas... Ikke noe forskjell...

Ganske irriterende når dette er backup av viktige ting i noen tilfeller....

Anyone???

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags program er det du bruker. Kan hende det hjelper med noe annet.

CRC - cyclic reundancy check er feil i overføringen av data. Det er en sjekksum som ikke stemmer oversens med det som ligger på plata.

Edit. OOps, så ikke at det sto Nero der, emn det skal finnes andre programmer som gjør dette, inkl. innebygd i Windows.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CRC får jeg når jeg skal kopiere DVD-filmer (originale). Etter at jeg installerte AnyDVD (www.slysoft.com) så er CRC-problematikken borte.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men dette gjelder helt vanlige data DVD'er med alt mulig på, fra xvid filmer, musikk til BILDER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! til backup av original dvd...

Får se om eg får installert et annet brenneprogram da kanskje....

Kan det hjelpe å skru ned hastigheten på brenningen??

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis d mangler info på dvd'en, hvorfor kan eg kopiere samme fila første gang, andre gang og kanskje tredje gang, så plutselig får eg den feilmeldingen????

Det er jo litt mystifistisk!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Installer AnyDVD. Det tar 4 minutter. Vel verdt et forsøk.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høy temperatur i brenner og eller dvdrom spiller ved avlesing kan vel spille inn, samt hvordan de brendte platene blir lagret. Husker fra litt testing jeg i sin tid gjorde på cd-r plater, var det nokk med et blitz blink litt nærme fra et vanlig foto apaprat, før man ser at de brendte dataene skifter farge og blir uleselig.

Høy skrivehastighe kan vel også bety at ikke de skrevene dataene blir like tydelig skrevet på plata, og at det i tilegg litt uheldig varm og lys lagring av mediet kan gjøre dataene enda vanskeligere å lese.

Ville kanskje vurdert en firmware oppgradering av dvd brennern også og sett om det reduserer problemet, eventuellt å byttet ut brenneren med en som eventuellt er mindre slitt, og kankje har litt mindre støv på linsa osv.

Var tidlig tilghenger av å ta disk images av windows partisjone direkte på optiske medier med norton ghost, som fordelte imaget på flere medier osv, så man kunne gjennopprette allt hvis noe gikk feil ved innstallering/tweaking osv. Dette måtte jeg bare slutte med etter hvert, fordi det stadig ble lesefiel på et eller flere medier når man trengte dem senere, så jeg anser egentlig at det optiske medier generellt er dårligere til å lagre viktige data der det er viktig at de forblir feilfrie over tid, og den beste måten er vel egentlig å bruke hardisker som kan fjernes og fysisk lagres riktig, og sikkre seg med flere backuper osv.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt galmann å bruke en harddisk på kun bilder, men d er sant som du sier!

Krasjet harddisken min for noen mnd siden, og backup dvd'en funket seff ikke....

Veldig gøy!

Firmware var en god ide, det har eg ikke forsøkt!
    Hastigheten kan eg teste, men vanskelig å bevise noe, siden det skjer så tilfeldig!
    Den er ikke slitt, under et år gammel!
    Platene blir vel kanskje ikke lagret på beste måten... Oppå hverandre i sånne sylinder bokser...

AnyDVD skal prøves!!!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken DVD-brenner? Hvilken hastighet brenner du i?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke pc foran meg akkurat nå... Den står på en Fujitsu Amilo 1630.

Brenner på 6x.....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig, i hvert fall når der gjelder Verbatim-plater som normalt bruker å være svært bra (i hvert fall 16x-plater -- i visse markeder finnes 8x-plater fra Verbatim som er laget av CMC som ikke er av like god kvalitet).

Prøv å laste ned CD-DVD Speed og se om brenneren din støtter kvalitetsjekken i programmet. (www.cdspeed2000.com).

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått samme problem på en del Verbatim DVD-R plater (støtter 16x). Alle platene er brent på en Plextor SATA DVD-brenner (husker ikke modellbetegnelsen i farten). Alle platene er brent i 4x og er som nevnt Verbatim plater. Har brent noen hundre plater, men det har fått denne feilen på flere av dem. Meget frustrerende egentlig!

Det eneste av de punktene som er nevnt over som kan passe med mitt oppsett er temperatur på DVD-brenner. Den ligger nemlig under et par andre enheter, helt uten kjøling eller luft som passerer den.

Hvilken effekt tror dere temperaturen kan spille? Kan dette være et problem også ved brenning av plater?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg brenner på en bærbar, så i mitt tilfelle kan d godt hende det er temperatur som spiller inn!

Har en AMD prosessor i denne som gjør at compen blir DRITvarm....

Men, litt vrient å sjekke liksom.... Kaldbrenning kan bli vanskelig! Sette den ut i snøen i vinter?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det var en del tidlige CD-R brennere som nettop hadde termiske problemer som kunne resultere i en del Frisbee plater, så jeg ser ikke helt bort i fra at enkelte av dagens dvd brennereo gså kan ha dette problemet hvis kjølingen er litt underdimmensjonert og omgivelses temperaturene er høye osv. Det kan kanskje være en ide på bærbare brennere å sikkre litt lufting under pcen, og å sette det skrivbare mediet på senter leie i dvskriver skuffen og ha den åpen så lenge som mulig så den er kaldest mulig før man starter brenningen.

I konkuransen om best mulige brennerhastigheter har jeg intrykk av at enkelte brennere har litt dårlige løsninger for justering av brennehastighet i forskjellige trinn osv, og har en misstanke om at det av og til skjer litt dårlige brenninger med enkelte spillere/medie kombinasjoner pga denne måten å løse dette på. Mistenker at det er årsaken når man typisk får feilbrenninger og avlesnings feil på enkelte områder på plata der hvos ikke laser energien ved skrivning er kraftig nokk i forhold til brenne hastigehten, eventuellt at man på enkelte turtall pga unøyaktig medie og kombinert med et oppvarmet gummi oppheng ol, får egensvigninger der ikke laseren klare å treffe styresporet skikkelig.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har eg installert anydvd, noen som kan fortelle meg om de store fordelene med dette programmet?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knekker kopibeskyttelsen på DVD-plater, f.eks.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det som med DVD shrink som bruker Nero til å brenne ut backupene? Eller brenner anydvd platene selv?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •