Intel Core 2 Duo og ffdshow

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intel Core 2 Duo og ffdshow

Hei!

Jeg skal bygge meg ny HTPC, og etter hva jeg har skjønt lønner det seg å satse på Intel pga ytelsen i ffdshow. Jeg har også lest at det lønner seg å ha flest mulig ekte klokkesykluser pr. sekund, dvs. høyest mulig klokkefrekvens. Derfor lurer jeg på hvordan de nye Core 2 Duo prosessorene ligger an, siden de kjører på lavere klokkefrekvens enn Pentium 4/Pentium D. Gjelder fremdeles regelen om høyest mulig frekvens, eller er de nye prosessorene overlegne? I ytelse ellers skal de jo være bedre, også når det gjelder temperatur...

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen fordeler overhodet ved å gå for P4.. Prosessoren er og har alltid vært en katastrofe.

Gjør det eneste fornuftige her å gå for core 2 duo, både på grunn av effektforbruk dvs støy, og ytelse.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er å overdrive. Har selv hatt flere P4 maskiner og er veldig fornøyd med begge.
    Jeg har også hatt AMD XP-mobile , A64. Selv hadde jeg kun Northwood og ikke prescott og der ligger kanskje litt av forklaringen

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo sånn at AMD har vært best på pris/ytelse og effektivitet (temperatur) de siste årene, men P4 har allikevel vært bedre på ffdshow. Så igjen: spørsmålet er om Core 2 Duo gjør det bra i ffdshow, like bra eller bedre enn P4/Pentium D? Alt annet er uinteressant i denne tråden! Mastiff, kanskje du kan svare?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For brukernes del, skulle vi vel egentlig ønske at Prescott aldri kom. Northwood gikk opp til 3,4 GHz, men var dyrere å produsere enn Prescott (130 vs 90 nm, 90 nm gir flere kjerner pr. wafer). Intel hadde vel håpet å få Prescott på over 3,8 GHz.

Pentium 4 er for så vidt greit, men som det her sies -- strømforbruk, og tilhørende varmeutvikling.

I dag kan man jo like gjerne kjøpe Pentium D enn Pentium 4. Pentium D 900-serie på f.eks. 3,2 GHz koster vel det samme som 3,2 GHz P4, og varmeutviklingen er ikke så forskjellig.

Men, bedre enn Pentium D blir Core 2 Duo.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg regner med at Core 2 Duo er bedre enn Pentium D, men gjelder dette også ffdshow? Mastiff skriver i sin HTPC-guide på Hardware.no at man helst bør ha høyest mulig EKTE klokkefrekvens, og Pentium 4/D har jo endel høyere klokkefrekvens enn Core 2 Duo.

Newcomer PiffPaff sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Ja, jeg regner med at Core 2 Duo er bedre enn Pentium D, men gjelder dette også ffdshow? Mastiff skriver i sin HTPC-guide på Hardware.no at man helst bør ha høyest mulig EKTE klokkefrekvens, og Pentium 4/D har jo endel høyere klokkefrekvens enn Core 2 Duo.
    Hei, har du fått svar på smp ditt? Jeg lurer nemlig på akkurat det samme? Er veldig fristet av Duo2Core, men skulle gjerne visst hva som er best i ffshow mtp ekte frekvens.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med litt triksing klarer man å få de fleste core 2 duo opp i 3Ghz og da snakker man en ganske rå ytelse og det tror jeg vil gjelde samtlige områder. Selv en E6300 klarer opp til 3Ghz + men den sikreste er nok E6600 hvor man også har dobbelt så mye L2 Cache

Newcomer PiffPaff sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Med litt triksing klarer man å få de fleste core 2 duo opp i 3Ghz og da snakker man en ganske rå ytelse og det tror jeg vil gjelde samtlige områder. Selv en E6300 klarer opp til 3Ghz + men den sikreste er nok E6600 hvor man også har dobbelt så mye L2 Cache
    Jo jeg skjønner at disse lett kan klokkes opp en del, og sjangsen er nok størst for at jeg kjøper meg en duo2core. Men det gir meg fortsatt ikke noe svar på om en core2duo prosessor med f.eks 2 GHz vil bli slått av en P4 med f.eks 3.2 GHz forutsatt null overklokking ved kjøring av ffdshow. Anyone?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trådstarter får mange svar om:
    -generelle fordeler (og spesielt ulemper) ved p4
    -generelle fordeler ved Core2 og AMD

Merk at det ikke er dette han spør om. Han spør hvordan Core2 vil yte i FFDShow relativt p4, en applikasjon som det lenge har vært påstått avviker fra den vanlige ytelsesprofilen, derfor er ytelsen i utregning av pi og spill relativt irrelevant.

Av dette følger at hvis man ikke har hørt om eller bryr seg om FFDshow er det ingen vits i å svare på tråden. At Core2 yter kjempebra og genererer mindre varme enn forgjengeren er vel noe alle vet nå. At p4 prescott var en varm sak burde også være kjent for de fleste.

Nå, tilbake til topic.
    Jeg ser fram til FFDShow ytelsestester. Selv om det tidligere var slik at klokkefrekvens var viktigste faktor for ytelse, så er det ikke sikkert at det samme skjer for en relativt kraftig endret arkitektur som Core2. Det kan like gjerne ha vært slik at FFDShow tilfeldigvis hadde dårlig ytelse på AMD (og pentium m?), slik at konklusjonen ble "bruk p4 som har høy klokkefrekvens".

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=710098
    "Arithmetic benchmarks have been pretty favorable for the Core2, so I'm hopeful that it will handl FFDshow well. A question may be whether the compilers have been optimized yet for their architecture.

I've never been a fan of the Netburst architecture due to heat/noise issues, but they did handle FFDShow quite well. I was never sure if this was due to the intentional hobbling of SSE2, SSE3 on non-Intel chips by the Intel compilers."

http://avsforum.com/avs-vb/printthre...&page=30&pp=30
    "I then OC my E6300 (from 1,86 to 2,8 ;-) ) and now it seems to run fine, but still about 75% CPU-Usage.... am I doing something wrong or is fddshow+avisynth+lancos THIS MUCH performance hungry??? I mean: an Intel Core2Duo at 2,8 Ghz with 7900GTX is pretty much the fastest rig you can buy at the moment.... and still 75% ???

I was expecting better ffdshow performance out of core2 cpu's! Please give us more details on different settings you tried and the results. For starters, you mentioned 75% usage. Is that in one core? What about the other core? What kind of temps you were getting?

From what you posted, it seems you did lanczos before avisynth. What happens if you do resize after avisynth? And what happens if you do resize within avisynth instead of using ffdshow resize?

I'm considering a allendale upgrade, from an OC'ed Venice 3400+ socket 754 @ 2.65Ghz. I was expecting huge performance increase on this upgrade, but based on your results, I'm a bit confused! I wish more C2D users would post their results here. Thanks for sharing."

Denne tråden nevner i alle fall ytelse med core2

For generell video-ytelse (altså ikke FFDShow-spesifikk) så ville jeg ha sett på denne:
    http://images.tomshardware.com/2006/...coder_h264.png

-k

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen fra Rolf Wegner om Prosessor test (hardware.no)
    http://www.hardware.no/tester/proses...core_2/27626/8

Greit nok at de ikke spesifikt har skrevet noe om FFDSHOW, men encoding generellt. Neppe noe skivebom dette.

Venter spent på ny HTPC som skal benytte E6400 kjerne. Denne kan glatt overklokkes fra 2,13Ghz til 3,58Ghz (ref. kilde)
    http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2822&p=3

Noen som vet om "FFdshow-20060828-rev2546.exe" er den beste ?
    Det florerer av versjoner, men denne har CPU detect, så inntil videre benytter jeg denne. Den versjonen Mastiff henviser til, har jeg aldri funnet.

/L

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en E6300 i min HTPC som fint takler ffdshow (rescale til 2x størrelse) uten overclocking. 7600GT skjermkort.

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gå for en 6400 eller 6600.. core 2 duo er rett og slett vanvittig kraftig. sitter nå på min E6700ES @ 3.8Ghz med luftkjøling (daglig pcen) og dette er 100% stabilt. Maskinen er en fryd å bruke i alle applikasjoner

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Konklusjonen fra Rolf Wegner om Prosessor test (hardware.no)
    http://www.hardware.no/tester/proses...core_2/27626/8

Greit nok at de ikke spesifikt har skrevet noe om FFDSHOW, men encoding generellt. Neppe noe skivebom dette.

Venter spent på ny HTPC som skal benytte E6400 kjerne. Denne kan glatt overklokkes fra 2,13Ghz til 3,58Ghz (ref. kilde)
    http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2822&p=3

Noen som vet om "FFdshow-20060828-rev2546.exe" er den beste ?
    Det florerer av versjoner, men denne har CPU detect, så inntil videre benytter jeg denne. Den versjonen Mastiff henviser til, har jeg aldri funnet.

/L
    Lett overklokkes til 3.58 er nok litt ivrig. Du kan fort bli skuffet.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en artikkel om E6300 og E6400 og overklokking: http://www.anandtech.com/cpuchipsets...oc.aspx?i=2802 . Der klarer de 2.88 GHz med E6400 og standardkjøling.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører min E6400 på 3,2Ghz nå med Noctua U9 kjøler og en rolig vifte, uten problemer. bare endret FSB... Kan nok presse den endel mer tenker jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •