Laptop som HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Laptop som HTPC?

Jeg har lenge vurdert å kjøpe meg pc, og ettersom jeg leser mye bra om HTPC her, så er det under sterk vurdering å bare bytte ut dvdspilleren med en HTPC. Men jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe en laptop... Og ser for meg at dette vil begrense HTPC-potensialet veldig :?
    Noen tanker?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Jeg får den nye Acer 2000 serien til mandagen, med Radeon 9200 +++, og skal få testet denne snarlig... På lydsiden hadde jeg tenkt å benytte et Creative Audigy 2 NX eksternt USB 2.0 kort.

Blir vel å teste med WinDVD, og kanskje en og annen av de anbefalte filtreringene, selv om jeg nok kan tenke meg at disse prosessene kan bli litt krevende på en 1,4 Ghz Centrino basert portabel...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser fram til å høre vurderingen din

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok kanksje ikke alle bærbare PC'er som har nok prosessorkraft til de meste krevende oppgavende (ffdshow). Dessuten er det vel ikke mange bærbare som kommer med DVI-utgang?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    DVI er ikke alltid "the holy grail of quality", dette da signalstyrke/presisjon over VGA også gir meget høy kvalitet, nesten opp mot tilstrekkelig, gitt alle andre svakheter DVD mediet og selve projeksjonsutstyret innehar (for å nevne noen meget vesentlige; mpeg artifakter -> som faktisk kan tendere til å bli forsterket over DVI samt graderinger, som uansett er et langt mer problematisk kvalitetsreduserende fenomen enn 97 vs. 100% perfekt overføring av signalet...)

Hvorvidt ffdshow funker tilfredsstillende blir spennende å prøve ut!

For øvrig er det ikke dermed sagt at DVI er en fin ting fremover, spesielt når HD-DVD kommer for fullt, men på min nye portable, tror jeg uansett HD-DVD med 20 mbit bitrate blir i det meste laget, selv om det skulle la seg gjøre å bytte selve DVD-avspilleren!

Uansett tror jeg undertegnede lenge før dette har både ny portabel og projektor/TV, så for meg er iallfall ikke DVI det som eventuelt er stopperen for å eventuelt benytte en portabel HTPC!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er den at når man først kjøper en pc, kan det være greit å ha en laptot, med tanke på størrelsen/praktisk bruk...
    Jeg har fått med meg såpass at man bør satse på et radeon skjermkort...
    Hvor mye prosessorkraft må man ha?
    Og må man ha spesielle lydkort for å få 6.1-lyd?
    Det mest irriterende er at sèlecoprojektoren min ikke tar oppskalerte bilder... Da vet jeg ikke om det er så mye å hente bildemessig i forhold til en vanlig dvdspiller?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, da er ikke poenget like stort...

Du benytter eksempelvis nevnte eksterne Creative lydkort for Dolby Digital. Oppgitt til 102 db SNR, blir spennende å se hvor god lyd/bilde jeg kan klare squeeze ut av denne Aceren.

For øvrig tror jeg egentlig en PIV hadde vært et bedre valg, altså ikke en Centrino CPU, som i all hovedsak har fordelen av lavere strømforbruk og dertil lengere levetid og lavere støy, der kun det sistnevnte har noe poeng i en hjemmekino.... For mitt vedkommende skal jo PCen benyttes også til litt annet en HTPC, dermed blir det vesentlig at batteriet holder en flytur også!

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale maskine jeg har. Det er en IBM T40P. Den kan leveres med en docking som man fast monterer mot anlegget/hjemmekinoen. Denne inneholder usb for ekstert lydkort og DVI utgang til projektor.

Maskinen eller er det råeste på markedet. FireGL 9000 har maskinen, men en T41P med enda større skjermkort er på vei. Liten og lett og passer utmerket på toppen av Stereoracket.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Den virker rimelig heftig, den nye modellen T41p! Typisk, akuratt når jeg har fått bestilt meg ny PC... :?

Veil. pris på disse er vel imidlertid også rimelig heftige antar jeg, IBM er ikke akkurat kjent for å selge seg billig...!?

Ser at det nye skjermkortet baserer seg på et Radeon 9600 mobile chipsett, og dette bør jo kunne sparke rimelig godt fra seg...

Litt liten skjerm, 14.1", men jeg har jo klart å leve med en 14" i flere år nå, så det er ikke verdens største problem uansett.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns skjermen er perfekt. Og skal man bruke den på batteri så varer den opptil 7 timer (jeg har hatt den på i over 10 timer som htpc med skjerm avslått)

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    DVI er ikke alltid "the holy grail of quality", dette da signalstyrke/presisjon over VGA også gir meget høy kvalitet, nesten opp mot tilstrekkelig, gitt alle andre svakheter DVD mediet og selve projeksjonsutstyret innehar (for å nevne noen meget vesentlige; mpeg artifakter -> som faktisk kan tendere til å bli forsterket over DVI samt graderinger, som uansett er et langt mer problematisk kvalitetsreduserende fenomen enn 97 vs. 100% perfekt overføring av signalet...)
    At DVI ikke er det ultimate så vi jo på Hjemmekino messen på Plaza, alle projektorene på messen ga bedre bilde via komponent inngangen enn via DVI.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke RGB på HTPC da

Vet ikke om det finnes noen RGB kort engang jeg, eneste jeg kan komme på er noen pc skjermer har BNC kontakter. Men det er ikke akkurat med kvaliteten til RGB

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo ikke RGB på HTPC da
    VGA kontakten på skjermkortet har RGB.

For å få BNC kontakter på Radeon baserte skjermkort, kan man kjøpe kort som er MP(Mike Parker) modifisert.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet, skjermen min har BNC kontakter :P