Bygge ny HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Bygge ny HTPC

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge ny HTPC

Vet ikke riktig om jeg har forstått begrepet HTPC, men jeg ønsker meg en stue-pc vertfall.

Har følgende oppsett:
    Silverstone LC03 1100kr
    Asus P5LD2 1000kr
    Twinmos 2gb ram 1400kr
    P4 631 3,0GhZ 1600kr
    Radeon X1800GTO 1700kr
    Haupp. 500MCE 1300kr
    Seagate 320GB 900kr
    Sony DVD brenner 400kr
    WIN XP MCE 1200kr
    Fjernkontroll 300kr
    TAST / MUS (laser) 700kr
    Trådløs router og kort 700kr
    Nye kabinettvifter 400kr

SUM ca 13.000 Kroner

Er dette en grei stue-pc? Hva mangler for å gjære denne om til en skikkelig HTPC?

Bruk:
    Koble denne til en Plasmaskjerm
    Bruke den til å spille av xvid, og lignende
    Bruke den til å spille av musikkfiler fra pc
    Kunne ta opp fra parabolen

Annet utstyr som skal koordinerest med Pc:
    Forsterker og DVD spiller
    Plasmaskjerm
    Parabol (om dette lar seg gjøre)?

Takk

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    >Silverstone LC03 1100kr

Velg et kabinett med plass for 80 mm vifter bak i stedet for 60 mm. Silverstone har flere slike som ellers er ganske likt LC03.

>P4 631 3,0GhZ

Ville vel heller gått for Core 2 Duo E6300 eller E6400 -- da i kombinasjon med et hovedkort som tar Core 2 Duo. Prisen blir ikke så forskjellig, men tokjerne har sine fordeler og Core 2 Duo har lavere varmeutvikling enn Pentium 4. Evt. en Athlon 64/64 X2-løsning.

>Radeon X1800GTO

Ville ha satset på et vifteløst kort, og trolig trenger du ikke et så kraftig kort som et X1800GTO. Skal PCen benyttes for bly-ray og HD-DVD bør du finne et kort med HDCP-støtte. Flere har lansert slike i det siste, enten med DVI eller HDMI. Dog har man vel ennå til gode å finne vifteløse kort med HDCP-støtte.

>Sony DVD brenner

En del av Sony-brennerne er basert på Lite-On drev som ikke har helt optimal skrivekvalitet. Ville kanskje heller sett på Plextor, BenQ eller Philips -- eller omså NEC.

Hvilken prosessorkjøler har du tenkt å bruke? Hvilken strømforsyning?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at jeg har glemt å skrive opp strømforsyning, samtidig har jeg ikke tenkt på prosessorkjøler.

NorthQ Silent 400W eller noe sånt het strømforsyningen.

Prosessorkjøler har jeg som sagt ikke tenkt på, men mine og sikkert mange andres erfaringer tilsier at "stock" viften ikke er noe lydløs løsning

Tips til kjøler?

Jeg har også hørt det der med 80 vifter bak, så jeg tror jeg skifter kabinett.

Dual core har helt klart fordeler, men det er vel for tiden vanskelig å få tak i? Noen som vet når det blir stabile leveranser av hovedkort og cpu'er?
    Hvor rask er en dual 1,8 i forhold til en p4 3,2 f.eks?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville sett på MIST 500W eller Seasonic S12 i stedet for NorthQ.

Tips til kjøler kan f.eks. være Zalman 9500-serien. Forskjellige modeller her avhengig av hvilken CPU du ender opp med.

Å få tak i hovedkort til Core 2 Duo burde ikke være noe problem -- slike finnes det godt av på lager. 27. juli er vel den egentlig offisielle lanseringsdatoen, og prosessorer skal da bli tilgjengelig... hvordan det blir i praksis tør jeg ikke svare på. Om det haster ville jeg definitivt valg Athlon 64 X2 eller Pentium D framfor Pentium 4. Pentium D 3.0GHz koster det samme omtrent som Pentium 4 3.0 GHz -- denne er i basis to Pentium 4-kjerner...

Det er egentlig litt vanskelig å direkte sammenligne Pentium 4 og Core 2 Duo. E6300 vil nok jevnt over være raskere enn Pentium 4 3.2 GHz. Spesielt i situasjoner med fleroppgavekjøring eller flertrådoptimalisert programvare kan forskjellen bli meget stor. Jeg ville ikke kjøpt enkeltkjerne i dag når man ikke betaler noe ekstra for bedre tokjerneprosessorer.......

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt svar, jeg venter et par uker og bestiller tokjerne!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •