Hvilke lydkort og kabler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke lydkort og kabler?

Hei, har bygget meg en htpc som fungerer utmerket og jeg er rimelig fornøyd, men pga. besparing ved bygging falt valget på å bruke integrert lydkort på hovedkort, nå er det påtide å bytte ut dette da jeg mistenker at lydbilde er langt fra optimalt.

Har sett på HDA Digital X-PLOSION 7.1 - DTS CONNECT.

- Er dette det beste kortet for optimal lyd (i forhold til prissjikte selvfølgelig)?
    - Hvordan bør dette kobles til reciveren (AR-3805)?
    - Vil den klare å levere surround fra musikk, divx osv. fra htpc?

Så noen andre spørsmål:

- Bør intern dvd-rom kobles til hovedkort/lydkort med kabel for å få optimal kvalitet eller holder det at den "sender signalene" over IDE?
    - Hvordan vil kvaliteten på lyd/bilde fra en dvd-rom måle seg med en dedikert dvdspiller?

Takk for svar! Er fortsatt nybegynner på dette med HTPC og hjemmekino.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg egentlig aldri tenkt på, men tror at dersom du har ett dyrt og bra lydkort så kan det jo være en fordel å koble det direkte med spdif fra dvd rom til lydkortet.

Bruker selv bare ide, men så er det ganske sjeldet at jeg bruker dvd plater til avspilling, holler meg til .img

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at algoritmene brukt ved software CD avspilling er bedre enn CD-spillerens interne slik at det kun er ulemper ved å bruke intern spdifkabel?

mvh
    Knut

Newcomer futen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Intern spdif kabel er noe man brukte før i tiden, er ikke nødvendig på nyere lydkort.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JUPP, INTERN SPDIF utgår .

Jeg er veldig fornøyd med hda x-plosion, fins muligens bedre, men det vet jeg selv ikke personlig. Følger med TOSLINK kabel også, jeg bruker denne og det funker fint

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av henrikm
    Hei, har bygget meg en htpc som fungerer utmerket og jeg er rimelig fornøyd, men pga. besparing ved bygging falt valget på å bruke integrert lydkort på hovedkort, nå er det påtide å bytte ut dette da jeg mistenker at lydbilde er langt fra optimalt.

Har sett på HDA Digital X-PLOSION 7.1 - DTS CONNECT.

- Er dette det beste kortet for optimal lyd (i forhold til prissjikte selvfølgelig)?
    - Hvordan bør dette kobles til reciveren (AR-3805)?
    - Vil den klare å levere surround fra musikk, divx osv. fra htpc?

Så noen andre spørsmål:

- Bør intern dvd-rom kobles til hovedkort/lydkort med kabel for å få optimal kvalitet eller holder det at den "sender signalene" over IDE?
    - Hvordan vil kvaliteten på lyd/bilde fra en dvd-rom måle seg med en dedikert dvdspiller?

Takk for svar! Er fortsatt nybegynner på dette med HTPC og hjemmekino.
    Denne vil gjøre om alt av digital lyd i pcen til 5.1 DTS eller DD, alt etter eget valg, og er derfor perfekt til HTPC-bruk. Passthrough av AC3/DTS fra DVD er jo en selvfølgelighet.

Du vil IKKE trenge noen ekstra kabler fra dvd/cdrom, dette oveføres digitalt over IDE-kabel.

Hvordan det bør kobles til? samme **** bare det ikke er analogt coax eller optisk funker like greit

Har selv lydkort med DD-enkoder integrert, og det er ganske praktisk med -en- kabel fra pc til forsterker som overfører mp3, spill, film osv i 5.1. Lyden er også bedre enn analog overføring... Grunner for det er bla.annet at DAC'ene i normale lydkort er dårlige i forhold til de i en skikkelig hjemmekinoreciever, og at man slipper støyen fra pcen.... en siste bonus er at man slipper kabelkaoset man får av å bruke 3 x stereo RCA fra pc til forsterker

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •