Gir HTPC bra bilde på en vanlig tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gir HTPC bra bilde på en vanlig tv?

Det nevnes ofte at en HTPC kan fremvise et bilde som overgår stasjonære DVD spillere. Gjelder det bare ved bruk av prosjektor, eller vil man få et bedre bilde på en CRT-TV også?

Lurer på om jeg skal sette sammen en HTPC, men bare hvis jeg kan få et bedre bilde en ved å bruke en stasjonær DVD.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt nei for et CRT TV.

mvh
    naist

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har iallfall problemer med min Finlux. Aner ikke hvorfor, men S-video ut fra Radeon-kortet gir meg masse røde og grønne fargestriper over skjermen... Og kompositt er ikke spesielt vakkert.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en vanlig TV er det ikke vits med HTPC. I hvert fall ikke for å få bedre bilde, men likevel kanskje om du ser mye DivX eller lignende? Har du en LCD eller plasma TV vil jeg tro det ville vært bra med HTPC.

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mulighet til å få bra bilde på en vanlig tv er å sette oppløsningen på skjermkortet til 576x720 i 50 hz interlacet med kompositt sync. For å oppnå dette, trengs Powerstrip. Da kan man lage en VGA (HD-15) til SCART kabel, å få ekte RGB på tv'en. Bildekvaliteten fra en slik løsning knuser enhver tvutgang på noe grafikkort.

Husk i såfall å boote opp PC'en før tv'en kobles til, noe annet er SVÆRT risikabelt, da pc'en viser progressive bilder under booten uansett hva du gjør. Jeg har selv forsøkt dette med hell, men tar intet ansvar dersom noen svir av tv'en sin.

Frode

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fikk du meg interessert, Frode! Jeg har et Hercules Radeon 9800 SE AIW som kan kjøre det som fins av oppløsninger, går jeg ut fra. Altså burde det funke for meg. Det er bare det at jeg booter opp på skjerm, men siden tv-kabelen alltid er koblet på, skulle det gå bra å ha den som hovedskjerm. Men hva med denne kabelen? Jeg har en Force sattellittmottaker (jøss, så mange doble konsonanter det er i det ordet!) som kjører ut via scart til tv-en, og bildet er krystallklart og uendelig mye bedre enn f.eks. videobildet, som går med kompositt.

Jeg er ikke akkurat verdensmester i finlodding (men grovlodding har jeg brukbar peiling på), men scart-plugger er jo ikke akurat det vanskeligste å jobbe med, dessuten er de å få kjøpt med klemkoblinger (jeg brukte det da jeg la visse spesialkabler i den første leiligheten - mitt første forsøk på et multisoneanlegg...). Har du et koblingsskjema for en sånn kabel et sted? Det ville jeg sette stor pris på!

Rettelse: På mitt AIW er det jo ikke to utganger. Da må jeg enten fra S-video til RGB på en eller annen måte, få S-videoen til å funke med Finluxen eller eventuelt kjøpe en skjermveksler. Det siste er noe kronglete siden det blir mellom to så ulike skjermer... Men jeg har ennå returrett på det ene AIW SE-kortet! Derfor tror jeg at jeg sender det tilbake til Komplett.no og kjøper et 9600 Pro AIW istedenfor, siden mener at det blir bedre bilde på din måte (med RGB til scart-kabel) enn jeg er i stand til å få med S-video. Hvis det er noe galt med logikken min, håper jeg du er så snill å si fra om det snart, før jeg sender kortet. Det blir trolig tirsdag eller onsdag i førstkommende uke

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •