Hvorfor er en HTPC bedre enn en DVD-spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 49
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor er en HTPC bedre enn en DVD-spiller?

Har alltid lurt på dette. Spørsmålet gjelder vel egentlig ikke for CRT-prosjektorer, men for LCD- og DLP-prosjektorer. Nå som også "vanlige" stasjonære DVD-spillere har fått DVI-utgang er det da hele tatt noe poeng med en HTPC? Dersom DVD-spilleren i tillegg skalerer opp bildet og gjør det progressivt faller vel ikke vitsen da helt bort? De nyeste prosjektorene greier vel dessuten og gjøre denne jobben selv og det på en god måte.

Den største bekymringen min med HTPC er to ting. Den ene er lyden som jeg mener fortsatt ligger langt bak en god DVD-spiller og det selv om en bruker digital overføring. Det neste poenget er at en HTPC er et lite mareritt og sette opp og det selv om jeg har bygget og drevet med PCer i mange år. Det virker som om PCen forandrer seg fra gang til gang en bruker den, noen ganger fungerer den helt greit og andre ganger igjen er den det totale kaos. F.eks. har noen av filmene mine nå i det siste plutselig fått en svart rand rundt seg ved avspilling i PCen uten at jeg har forandret på noen innstillinger. Fjernkontrollen til PCen er heller ikke alltid helt glad i meg og en må alltid ha et digert tastatur i fanget bare for å skru den på.

På DVD-spilleren min derimot trykker jeg bare på en knapp. Den er alltid likt konfigurert og jeg behøver ikke være redd for at den plutselig en dag skal slå seg vrang eller få et virus av noe slag.

Spørsmålet mitt er derfor: Vil en HTPC øke billedkvaliteten og er dette verdt alt bryet? Eller burde jeg heller bytte ut DVD-spilleren jeg har i dag med en ny en med DVI-utgang og innebygget skalerer samt progressiv scan og dermed droppe HTPC-prosjektet en gang for alle?

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel egentlig allerede bestemt deg, ikke sant? Uansett ligger det flere tilsvarende tråder ute i forumet, så jeg foreslår at du leser litt der. Blir du ikke overbevist av de argumentene, er det ikke håp for deg. :wink:

Og du tar nok feil når det gjelder lyden. Bruker du SPDIF til en DD/DTS-forsterker (som vel de aller fleste gjør) er det umulig å høre forskjellen. Psykoakustikk kan forklare mye av forskjellene folk mener å høre. Særlig de som prøver å rettferdiggjøre et kjøp av en dvd-spiller til 20-30 000 etter å ha funnet ut at en HTPC til under 10 000 ville gjort samme jobben...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en tråd over her ang. lyden så det var sikkert dumt av meg å trekke inn det.. Av de argumentene jeg kan se er at HTPC skulle gi et bedre bilde, uten at jeg har helt fått en god forklaring på hvorfor.

Når det gjelder pris koster en DVD-spiller med progressiv scan og DVI-utgang 3000 kr og en HTPC rundt 10.000 kr. For 10.000 kr kunne en istedet for en HTPC kjøpt seg en Pioneer 868, som ikke bare har flere bruksområder når det gjelder lyd/bilde, men jeg regner med at den er i stand til å levere vel så bra bilder også. Det siste var egentlig spørsmålet mitt. Hva gir egentlig best bilder og hvorfor?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, nei, nei. Du får ikke en bedre DVD-spiller for mindre enn 50 000. Forskjellen er voldsom, og det er bekreftet av de skarpeste hjernene på AVSforum.com. Best bilde gir en HTPC med et eller annet Radeon-kort, ZoomPlayer som DVD-avspiller og videofilteret til WinDVD og ffdshow. Lyten tar du fra AC3 Filter. Ingen dvd-spiller til pris normale mennesker har råd til, kan måle seg med det. Den eneste fordelen er at en vanlig dvd-spiller er lettere å bruke enn en halvgodt oppsatt HTPC. Er pc-en satt ordentlig opp, er den like lett å bruke. Punktum.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge en benytter seg av DVI-utgangen kan jeg ikke helt se hvor forskjellen skulle ligge. DVD-plata blir lest av, dekomprimert og sendt ut digitalt. Både skalering og linjedobling tar prosjektoren seg av, men skulle en ha bruk for å gjøre dette i spilleren greier både HTPC'en og den stasjonære dette. Har fått med meg at bildet skulle bli bedre i en HTPC, men hvorfor?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er også viktig å merke seg at HTPC'en gjør mer enn en vanlig DVD-spiller. HTPC'en behandler det digitale signalet. En DVD-spiller med DVI-sender kun ut det digitale signalet slik det er på DVD-platen. Prosessorkraften i en HTPC er her uendelig overlegen og det er derfor bilde kan blir så mye bedre med HTPC.

Du ofrer somregel noe brukervennlighet, men slik er det med alt når det skal være best...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Det er også viktig å merke seg at HTPC'en gjør mer enn en vanlig DVD-spiller. HTPC'en behandler det digitale signalet. En DVD-spiller med DVI-sender kun ut det digitale signalet slik det er på DVD-platen. Prosessorkraften i en HTPC er her uendelig overlegen og det er derfor bilde kan blir så mye bedre med HTPC.

Du ofrer somregel noe brukervennlighet, men slik er det med alt når det skal være best...
    Nyeste stasjonære DVD-spillere har både skalerer og linjedobler innebygget. De behandler derfor signalet på lik måte som en HTPC. Hva prosessorkraft angår så benytter DVD-spillere dedikerte chipper til de fleste oppgaver som er mye mer effektiv enn i en PC hvor prosessoren har et hav av forskjellige oppgaver å utføre.

Det argumenteres i at lyden i en HTPC er like bra som i en DVD-spiller fordi signalet bare sendes digitalt til forsterkeren uansett. Dersom så bildet også sendes digitalt bør det dermed ikke være noen forskjell mellom en HTPC og en stasjonær spiller, dersom argumentet om lyd skal holde.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det holder ikke. For bildet ligger så vidt jeg vet ikke i DVI-format på dvd-platen, så det må uansett konverteres til det formatet. Og du kan si akkurat så mye du vil og argumentere alt du vil, men jeg er villig til å sette min HTPC opp mot enhver dvd-spiller til under 50 000 når som helst. Med ffdshow og riktige innstillinger har ikke dvd-spilleren en snøballs sjanse i helvete. :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Nei, det holder ikke. For bildet ligger så vidt jeg vet ikke i DVI-format på dvd-platen, så det må uansett konverteres til det formatet. Og du kan si akkurat så mye du vil og argumentere alt du vil, men jeg er villig til å sette min HTPC opp mot enhver dvd-spiller til under 50 000 når som helst. Med ffdshow og riktige innstillinger har ikke dvd-spilleren en snøballs sjanse i helvete. :twisted:
    Så hva slags konverteringer på bildesiden er det pcen gjør da som ikke stasjonære spillere greier? Det opplagte spørsmålet må jo også være hvorfor. Hvorfor greier ikke stasjonære spillere dette? Forøvrig, Mustek sin stasjonære DVD-spiller som selges på komplett til 500 kr er i virkeligheten en PC med kun mulighet for DVD-avspilning. Da burde jo denne være like god som en hvilken som helst HTPC, med de argumenter som brukes.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Nyeste stasjonære DVD-spillere har både skalerer og linjedobler innebygget. De behandler derfor signalet på lik måte som en HTPC. Hva prosessorkraft angår så benytter DVD-spillere dedikerte chipper til de fleste oppgaver som er mye mer effektiv enn i en PC hvor prosessoren har et hav av forskjellige oppgaver å utføre.

Det argumenteres i at lyden i en HTPC er like bra som i en DVD-spiller fordi signalet bare sendes digitalt til forsterkeren uansett. Dersom så bildet også sendes digitalt bør det dermed ikke være noen forskjell mellom en HTPC og en stasjonær spiller, dersom argumentet om lyd skal holde.
    CPU i en PC har mange flere oppgaver. Det er sant og det er derfor at en kan få rare konflikter som gjør at HTPC'en ikke alltid er til å stole på. Den lever på mange måter sitt eget liv, kan en vel si. Men, det er feil å si at de dedikerte chipp'ene er mer effektive. De har kun en oppgave, noe som gjør muligheten for feil mye mindre. Men å si at disse chipp'ene har mer prossessorkraft enn en moderne PC er feil, virkelig feil. Dessuten må det nevnes at HTPC'en kan konfigureres, slik at den behandler signalet slik at det blir perfekt til din projektor.

Angående lyden, så er det ikke mye kvalitet du taper dersom du tar det digitale signalet og sender dette til en ekstern dekoder. Skal teste dette etter jul, da jeg får samlet min nye PC. Digitale signaler er mye mer robuste enn de analoge, derfor tåler disse også miljøet inni en PC, der det er mye støy av forskjellig slag. Dersom du dekoder lyden i PC'en og ikke eksternt, vil du trolig ofre noe kvalitet, i hvert fall i forhold til en noenlunde oppegående ekstern dekoder.

En annen fordel med HTPC er at den er mye mer fremtidsrettet enn eksterne komponenter. PC'en kan oppgraderes ganske rimelig etterhvert som nye standarder kommer. Det kan du ikke med det aller meste hifi/hjemmekino utstyr. Da å du kjøpe nytt. De som kan oppgraderes er veldig dyre og det er også oppgraderingene.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brannslange, jeg gir opp. Å forklare teknisk hva som skjer, er ikke min sterke side, jeg bare nøyer meg med resultatene. Hadde jeg vært tekniker kunne jeg sikkert sagt det, men det er jeg ikke. Men jeg står på mitt: Du får aldri like bra bilde på en vanlig dvd-spiller som på en riktig oppsatt HTPC. Ferdig med det.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve å stille det samme sprørsmålet på avsforum. Der kan de garantert gi det gode tekniske svar som vi ikke kan gi...

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt ingenting i veien for å lage en standalonespiller med all prossessering i hardware, som vil knuse en hver HTPC.

Det STORE problemet er at den ikke vil koste kr 500, ei heller kr 5000. For å veie opp for Ffdshow, vil nye chiper måtte designes og produseres, så jeg regner med at prisen vil bli LANGT LANGT høyere enn det de fleste her er villige til å bruke på KUN en DVDspiller.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Frode H.
    Det STORE problemet er at den ikke vil koste kr 500, ei heller kr 5000. For å veie opp for Ffdshow, vil nye chiper måtte designes og produseres, så jeg regner med at prisen vil bli LANGT LANGT høyere enn det de fleste her er villige til å bruke på KUN en DVDspiller.
    Ffdshow har eksistert lenge nok til at at funksjonene der burde vært overført til en dvd-spiller dersom noen hadde ønsket det. Prisen på en mikrochip er ikke akkurat skremmende høy så jeg tviler på at problemet ligger der. Men jeg vil tro at utviklerne av DVD-formatet har vel så gode kunnskaper om å utvikle gode billedforbedringsalgoritmer som utviklerne av ffdshow. Som betyr at chippene i stasjonære DVD-spillere burde være vel så gode.

Dette er selvsagt rene spekulasjoner fra min side. Hva som er det riktige aner jeg ikke, men det var jo også noe av poenget med denne posten..

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og selv om vi forteller deg det riktige, nekter du å høre og fortsetter å kverulere... Skulle nesten tro at det var trolling. Nå gir jeg virkelig opp! :roll:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Som betyr at chippene i stasjonære DVD-spillere burde være vel så gode.
    Nei det er feil. Hvordan vil du kjøle en 1-3 GHz CPU i en DVD-spiller? Det er tilnærmet umulig med kjøleribber. Så må du ha en stor strømforsyning, som også trenger vifte til kjøling. Vil tro at de chippene som brukes i en dvd spiller eller surround prossessor (eller lignende elektronikk) ikke er kraftigere enn en 486, sikkert ikke det engang. De er gode nok til den ene oppgaven de skal gjøre. Denne gjør de smertefritt, men ikke noe annet. Ting som for eksempel ffdshow eller annen bildebehandling sluker alt som finnes av ytelse, og gjerne litt til.

Hvis du leter litt rundt på nettet kan du kanskje finne ut nøyaktig hvilke chipper som er mest brukt i f.eks. dvd-spillere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Og selv om vi forteller deg det riktige, nekter du å høre og fortsetter å kverulere... Skulle nesten tro at det var trolling. Nå gir jeg virkelig opp! :roll:
    Jeg kverulerer ikke, men spørsmålet mitt var hvorfor en HTPC er bedre enn en DVD-spiller, ikke om den er bedre. Har prøvd å søke på avsforum om dette, men har ikke funnet noe der heller. Alle bare sier at den er bedre og forklarer ikke hvorfor.

Sitat Opprinnelig postet av LL
    Nei det er feil. Hvordan vil du kjøle en 1-3 GHz CPU i en DVD-spiller? Det er tilnærmet umulig med kjøleribber. Så må du ha en stor strømforsyning, som også trenger vifte til kjøling. Vil tro at de chippene som brukes i en dvd spiller eller surround prossessor (eller lignende elektronikk) ikke er kraftigere enn en 486, sikkert ikke det engang. De er gode nok til den ene oppgaven de skal gjøre. Denne gjør de smertefritt, men ikke noe annet. Ting som for eksempel ffdshow eller annen bildebehandling sluker alt som finnes av ytelse, og gjerne litt til.
    En microchip er designet for å kjøre den samme algoritmen om og om igjen i en evig loop. Den kan derfor designes etter oppgaven den skal gjøre og det er ikke bestandig en trenger så mye datakraft til dette. Neil Armstrong landet på månen med mindre datakraft enn det som sitter i en 486, selv om det krever vesentlig regning for å treffe månen/jorda med riktig landingsvinkel og bruke drivstoffet effektivt. En dedikert chip vil kunne kjøre samme algoritmen som i en CPU mer effektivt bla. fordi chip'en bare kjører denne oppgaven, mens CPU'en må ta seg av multitasking. Det er også stor forskjell på forskjellige prosessorer når det gjelder hvor mye varme de gir fra seg, dvs hvor effektive de er. F.eks har VIA kommet ut med prosessorer som kjører på 1,2 GHz som kan kjøles uten bruk av vifter. På denne hastigheten bruker prosessoren ca 18 W.

En annen ting. Dersom en har med effektiv algoritme å gjøre behøver ikke en bildebehandling sluke prosessorkraft. Det er stor forskjell i kjøretiden til de forskjellige algoritmene og en effektiv algoritme kan utgjevne forskjellen mellom en 486 og en p4 3,2 GHz.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,901
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, vi nevner endel gode sannheter begge to. Likevel så blir resultatet mye bedre med en HTPC. For min del blir jeg bare nødt til å stole på mine empiriske erfaring, som tilsier at HTPC'en er bedre. Jeg ikke forklare dette på et mer teknisk nivå, ettersom jeg ikke har veldig mye kunnskap om det tekniske. Derfor må jeg nok henvise til andre HTPC sider dersom du vil ha mer svar enn dette. Beklageligvis...

Intermediate Mirage sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    2,057
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er Roffe når vi trenger ham?
    Han er jo god til å skrive avhandlinger når det kommer til slike diskusjoner :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke ut til at jeg kommer noe lenger. Har søkt en del på nettet, men det finnes jo så utrolig mye stoff om HTPCer generelt at det er vanskelig å finne fram. Et spørsmål: Er det noen av dere med HTPC som har prøvd dette oppsettet mot en DVD-spiller med DVI-utgang i samme prisklasse? Pioneer 868 burde være en verdig motstander, etter som denne ligger i samme prisklasse. Er det store forskjeller det er snakk om?

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •