Hvorfor er en HTPC bedre enn en DVD-spiller? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 49
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kjære Brannslange, det hjelper da ikke om en DVD spiller har DVI utgang. Fordelen til en HTPC er jo at den kan settes opp til å fore projektoren med optimalt signal (native oppløsning), DVD spilleren sender jo kun ut oppløsningen som ligger på DVD platen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    ..., men spørsmålet mitt var hvorfor en HTPC er bedre enn en DVD-spiller, ikke om den er bedre. Har prøvd å søke på avsforum om dette, men har ikke funnet noe der heller. Alle bare sier at den er bedre og forklarer ikke hvorfor.
    Og spørsmålet er meget interessant, det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Kjære Brannslange, det hjelper da ikke om en DVD spiller har DVI utgang. Fordelen til en HTPC er jo at den kan settes opp til å fore projektoren med optimalt signal (native oppløsning), DVD spilleren sender jo kun ut oppløsningen som ligger på DVD platen.
    Det er feil. Moderne DVD-spillere med DVI-utgang har både skalerer og linjedobler innebygget, hvilket betyr at du får den oppløsningen prosjektoren trenger. Det er disse dvd-spillerne jeg sammenligner med en HTPC og lurer på hvorfor det skulle være noen forskjell mellom..

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer 868 vs HTPC til samme pris på neste shoot-out? :roll:
    lurer også på det samme, hvorfor er en HTPC bedre til digitale projektorer?
    kan forstå det med CRT, men en DVD med skalerer, skalerer vel nok til digitale projer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er feil. Moderne DVD-spillere med DVI-utgang har både skalerer og linjedobler innebygget, hvilket betyr at du får den oppløsningen prosjektoren trenger. Det er disse dvd-spillerne jeg sammenligner med en HTPC og lurer på hvorfor det skulle være noen forskjell mellom..
    Men de forandrer ikke oppløsning til nativ oppløsning for projektoren? Scaleren i projen må da gjøre den jobben en god HTPC gjør veldig mye bedre.
    Jeg foreslår at du, som mange av oss andre, tester selv og uttaler deg om resultatet etterpå. :wink: Stol på egen erfaring, og ikke andres teori.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men de forandrer ikke oppløsning til nativ oppløsning for projektoren? Scaleren i projen må da gjøre den jobben en god HTPC gjør veldig mye bedre.
    Sakset fra Pinoeer sin hjemmeside (gjelder Pioneer 868):

T-REX Video Scaler
    For å tilpasse DVD opløsningen til din Pioneer Plasma eller din projektor har vi utviklet en videoscaler. Den kan på HDMI utgangen levere High Definition oppløsningene 1280x720p og 1920x1080i fra en vanlig DVD-plate.

Jeg foreslår at du, som mange av oss andre, tester selv og uttaler deg om resultatet etterpå. :wink: Stol på egen erfaring, og ikke andres teori.
    Har sikkert noe med økonomi å gjøre at jeg ikke har testet dette selv.. Men Burre kom med en veldig bra idè noen poster lenger oppe da..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra Pinoeer sin hjemmeside (gjelder Pioneer 868):

T-REX Video Scaler
    For å tilpasse DVD opløsningen til din Pioneer Plasma eller din projektor har vi utviklet en videoscaler. Den kan på HDMI utgangen levere High Definition oppløsningene 1280x720p og 1920x1080i fra en vanlig DVD-plate.
    Men det er nok ikke dette Hi-Fil snakker om. Hva hvis prosjektoren din har oppløsning på 1024x768, eller 800x600 som X1 har? En HTPC kan gjøre om oppløsningen så den passer perfekt til hva prosjektoren klarer å vise.

Men er det den eneste forskjellen? Jeg har lest gjennom denne tråden her nå først idag, og jeg synes Brannslange stiller veldig gode spørsmål. Kverulere gjør han absolutt ikke, men det er påfallende at den ene etter den andre må gi seg og ikke klarer å gi noe godt svar! :wink:

Kanskje en fordel med en HTPC også er dens fleksibilitet - den kan brukes som video-opptaker, spill-maskin, til videoredigering osv, som musikk-anlegg (mp3-server) - samt som vanlig "kontor"-PC. Eller er det å banne i kirka blant HTPC-purister?

Hågen

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haagen
    Kanskje en fordel med en HTPC også er dens fleksibilitet - den kan brukes som video-opptaker, spill-maskin, til videoredigering osv, som musikk-anlegg (mp3-server) - samt som vanlig "kontor"-PC. Eller er det å banne i kirka blant HTPC-purister?

Hågen
    Absolutt ikke, min "HTPC" fungerer til det meste, men den er ikke i nærheten av så avansert som Mastiff sin. Må si jeg beundrer automatiseringen hans.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som er ulempen med HTPC vs. DVDspiller er at hvis man skal kjøpe en DVD spiller til 14000 så blir denne bedre enn en PC til 14000!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Det som er ulempen med HTPC vs. DVDspiller er at hvis man skal kjøpe en DVD spiller til 14000 så blir denne bedre enn en PC til 14000!
    Hvor har du det fra?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Det som er ulempen med HTPC vs. DVDspiller er at hvis man skal kjøpe en DVD spiller til 14000 så blir denne bedre enn en PC til 14000!
    Enten misforstår jeg deg, eller så følger du ikke med. Men hvis du mener at en dvd-spiller til 14 000 er bedre enn en HTPC (jeg kan for øvrig lage en som holder i massevis for 6000), tar du fullstendig feil.

Og Brannslange, uten å fortsette debatten og overtalingen vil jeg si det sånn: Jeg kan kanskje ikke forklare så lett hvorfor min Chevrolet Suburban er bedre enn en Mitsubishi Pajero, det holder for meg å vite at den er det!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Og Brannslange, uten å fortsette debatten og overtalingen vil jeg si det sånn: Jeg kan kanskje ikke forklare så lett hvorfor min Chevrolet Suburban er bedre enn en Mitsubishi Pajero, det holder for meg å vite at den er det!
    Men dersom begge disse bilene hadde hatt samme motor, understell osv. Dersom forskjellen kun var at den ene hadde et annet design på rattet, ville du da fortsatt kun godta at den ene bilen var bedre enn den andre eller ville du vite hvorfor også?

Mulig jeg bare er nysgjerrig av natur, men jeg synes det er morsomt å vite hvordan og hvorfor ting fungerer og hvorfor ikke. Når det gjelder spørsmålet om HTPC vs DVD-spiller (med DVI, skalerer osv) greide jeg ikke å finne ut av det selv og postet derfor spørsmålet her.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder spørsmålet om HTPC vs DVD-spiller (med DVI, skalerer osv) greide jeg ikke å finne ut av det selv og postet derfor spørsmålet her.
    Men du tibakeviser all erfaring andre har opparbeidet. Og ikke nevn DVI, for alt jeg har sett av DVI har vært vesentlig dårligere enn samme oppsett med komponent kabling.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du tibakeviser all erfaring andre har opparbeidet. Og ikke nevn DVI, for alt jeg har sett av DVI har vært vesentlig dårligere enn samme oppsett med komponent kabling.
    Stiller ikke spørsmål ved andre brukeres erfaringer, de fleste her inne har tross alt en god del mer erfaring om dette temaet enn meg. Allikevel har hittil ingen kommet med en god forklaring på hvorfor-delen av spørsmålet mitt.

Når det gjelder DVI er det ingen tekniske grunner til at bildet skulle bli dårligere ved bruk av dette, da forskjellen tross alt kun ligger i at DVI ikke blitt er utsatt for en digital til analog konvertering for så bli konvertert tilbake igjen etter at den har kommet fram til prosjektoren. Tvert imot burde bildet blitt mye bedre og det er også tilfellet i dataverdenen generelt. Når bildet så likevel blir dårligere med DVI kan det skyldes av prosjektoren ikke er kompatibel med HDMI-formatet eller rett og slett at utvaskingen av bildet som skjer i D/A + A/D konverteringen føles som en forbedring. Kablingen bør heller ikke være mer enn 5 meter for DVI.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir litt sammenligning av fugl og fisk.

Det er ikke mulig å gi et helt klart svar på spørsmålet, fordi variablene blir for mange.

Er kabelen på DVI kort nok, er oppløsningen ut på DVI i samsvar med optimal oppløsning for PJ og refresh-rate. Har PJ perfekt farge osv.
    Svar ja på disse spørsmålene og jeg tror DVI kan bli meget bra hvis DVI konvertere inne i DVD spilleren er god. Og at PJ støtter DVI direkte inn av Video grade signal type, ikke data som mange gjør.

Svarer du nei på noen av spørsmålene over er ofte HTPC et bedre alternativ hvis HW er valgt ut med omhu. Dette fordi HTPC gjør det lettere å manipulere bildet for å passe perfekt til den PJ du bruker.
    Selvfølgelig spiller også SW inn.

Tormod

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Brannslange.
    Skal se om jeg kan hjelpe deg litt med hvorfor en såkalt HTPC kan gi bedre bilde enn dyre 'stand alone' komponenter.

La oss ta for oss de digitale projektorene som er på markedet idag. De er som regel basert på tre forskjellige teknologier: LCD, DLP, LCoS (D-ILA). Sjekk ut denne lenken for hvordan en digital projektor fungerer. www.extremetech.com/article2/0,3973,10084,00.asp Vil du vite mer om de forskjellige teknologiene så benytt vår gode venn www.google.com

Et kjennetegn på disse projektorene er at de alle har en bildebrikke med en 'native' oppløsning. Se på oppløsningen som en tabell bestående av X antall rekker og X antall kolonner. Snakker vi om 'datagrade' projektorer så varierer som regel oppløsningen mellom 640x480(VGA), 800x600(SVGA), 1024x768(XGA), 1280x1024(SXGA) og 1600x1200(UXGA). Snakker vi om 'videograde' projektorer er de mest benyttede bildebrikkene de med disse oppløsningene: 848x480, 800x600, 1024x576, 1024x768, 1280x720, 1920x1080. Felles for disse projektorene er at de opererer best når de får et signal som tilkjennegir seg som den 'native' oppløsningen til bildebrikken.

Med andre ord: Har du en XGA projektor får du best bilde hvis du forer den med et XGA signal (enten vi snakker om transport via DVI eller VGA). Forer vi den med noe annet så må elektonikken steppe inn og benytte teknikker som interpolering og 'cropping' for å skalere bildet så det passer oppløsningen på bildebrikken.

Denne elektronikken må i tillegg også styre med linjefletting. For mer om linjefletting les denne: www.100fps.com. Elektronikken styrer og andre aspekter ved generell bildebehandling slik som gamma, kontrast, sortbalanse osv.. Enkelte projektorer har bra elektronikk, andre har...

Tilbake til dette med oppløsning. Hva med DVD? DVD konsortiumet har bestemt at oppløsningen for DVD skal være 720x576 for PAL og 720x480 for NTSC.

Og dette betyr?
    Siden ingen av bildbrikkene samsvarer med oppløsningen gitt til oss via DVD formatet skjer enten:
    A. Elekronikken tar og behandler signalet og leverer det ferdig behandlet interpolert / 'croppet' og linjeflettet) til bildbrikken.

B. Nyere DVD spillere har som regel samme elektronikk som sitter i nyere projektorer for linjefletting og kan derfor levere progresive bilder via komponent / VGA / DVI til projektoren. Dette er nytt på markedet og fantes ikke for 4 år siden.

C. En HTPC leverer ferdig linjeflettede (progresive) bilder i 'native' oppløsning til projektoren via VGA / DVI. En PC opererer i det digitale domenet hele tiden. Siden den kan levere 'native' oppløsning så kan den på de fleste projektorer omgå elektronikken for skalering..

Best resultat for du med en HTPC fordi:
    En PC er ekstremt god på skalering, interpolering osv. Det er det den kan best! En HTPC kan i tillegg også legge på fotoeffekter (filtre) i sanntid!! Da snakker vi ikke om Hue / Saturation / Gamma osv, men også 'sharpening', 'noise reduction' osv.. Dette kan sårt trenges i enkelte tilfeller. Dette gjøres jo daglig på bilder og fotografier til blader og magasiner. Fotomodellene hadde aldri vært så pene uten litt bildebehandling Lek deg gjerne med photoshop og test ut.

Nye DVD spillere med sine 'chipper'(FLI 2200/2300 osv) er hardware basert og du kan ikke oppdatere programvaren i de når feil finnes. Ikke når styrekoden og algoritmene optimaliseres heller. Disse chippene er kort sagt ikke så gode på billdebehandling som en HTPC. Dette pga. det som er nevnt ovenfor og fordi at markedet for PC og proffesjonell bildebehandling er mye større en markedet for entusiast dvd spillere. Vi snakker nok om budsjetter som ikke kan sammenlignes. Tror du må opp i Terranex klasse (40 000$) for en skalerer som er på HTPC nivå. Kravene er nok større på PC markedet også.

Hvis du synes dette er spennende så kan jeg fortelle deg at de fleste av oss med HTPC har brukt laaang tid på å lese oss opp for å forstå hvorfor. 50 timer pluss på teknologi(osv) på diverse fora og news hjelper deg nok videre Selv er nok noen hundre timer mer riktig.

PS:
    En HTPC gjør alt annet også. Jeg har all musikk lagret i 'lossless' ape format på den med cover osv. Den er på Internett, den er HDTV klar (ekte HDTV ikke interpolert), kan stemmestyres (hvis jeg vil), den tar opp tv programmer osv osv osv..

Jeg har ikke og kommer aldri til å eie en DVD spiller i fremtiden.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SpaceMoose
    Tilbake til dette med oppløsning. Hva med DVD? DVD konsortiumet har bestemt at oppløsningen for DVD skal være 720x576 for PAL og 720x480 for NTSC.
    Er det noen gang laget en prosjektor med oppløsning på 720x576? Det høres jo optimalt ut. I NTSC-mode kan den bare skippe å bruke de nederste 96 pixlene. Da ville man fått 1:1 mapping fra kildematerialet.

Jeg har aldri sett noe som dette, hvorfor finnes det ikke??

Hågen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra svar SpaceMoose! Kan jeg med andre ord konkludere med at softwaren (algoritmen DVD-spillerne bruker) til skalering og linjedobling ikke er like god som HTPC'ene? I så fall burde det ikke by på store problemer for produsenter av DVD-spillere og virkelig skaffe seg et solid overtak på konkurentene..

Når det gjelder sharpening og noise reduction så finnes dette til og med på min over fire år gamle Sony DVP-S725, men regner med at det var andre ting du mente med billedbehandling også.

Hadde uansett vært spennende å sett Pioneer 868 i 720p oppløsning og DVI mot en HTPC på samme oppløsning (og DVI..) mot en ekte 1280*720 prosjektor.

Haagen: Grunnen til at slike prosjektor sannsynligvis ikke finnes er nok at denne oppløsningen er alt for dårlig når bildet skal blåses opp på et stort lerret. Selv om dvd-plata ikke inneholder mer enn 576 linjer vil en linjedobler og skalerer fysisk tilføre flere linjer til en høyoppløselig prosjektor og bildet blir ikke like grovkornet.

edit: gikk gjennom linken til siden 100fps.com. Er ikke ferdig med å lese alt ennå men det står veldig mye interessant der! Har dessuten spart lenken til extremetech til slutt som er en virkelig godbit. Problemet med internett er at alle de gode sidene etterhvert blir fullstendig borte i "alt det andre". Hadde vært virkelig nyttig med en side på forumet her hvor folk kunne lenket opp gode sider dem kom over!

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haagen
    Sitat Opprinnelig postet av SpaceMoose
    Er det noen gang laget en prosjektor med oppløsning på 720x576? Det høres jo optimalt ut. I NTSC-mode kan den bare skippe å bruke de nederste 96 pixlene. Da ville man fått 1:1 mapping fra kildematerialet.

Jeg har aldri sett noe som dette, hvorfor finnes det ikke??

Hågen
    Fordi det ville blitt en 4:3 brikke som kun vil kunne vise 4:3 med full oppløsning og 16:9 som letterbox med kraftig redusert oppløsning, altså ikke kompatibel med anamorf video. TI's Matterhorn brikke med oppløsning på 576X1024 er en "ekte" PAL widescreen brikke.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dersom en ønsker det ultimate til en HTPC, bør en kanskje styre unna det råeste av det råe f.eks Radeon 9800 pro kortet til 4k, og kanskje istedet gå for et rimelig 7500 til 350kr, og heller istedet legge det resterende mellomlegget i et Holo3D adapter?

En vil da oppnå det positive på de felter som opptar oss alle mest;

1. Brukergrensesnitt som er noe av det lekreste og enkleste tilgjengelig fra en HTPC i dag.

2. Alle problemer med drivere på WinXP på både lyd og bilde er ikke lenger gjeldende...

3. Investering i dyrt skjermkort, lydkort og ellers "rå" maskinvare trengs ikke regnes inn i et budsjett som nærmer seg 20k +

4. Familien ellers kan bruke vanlig "stue" DVD spiller, og fjernkontroll dem er kjent med.

Holo3D kortet trenger egentlig kun PC'en som "interface" for levering av strøm o.l ...ergo vil en eldre P3 kunne bli en virkelig RÅ htpc med dette kortet (etter spec i allefalll :lol: ).

-Standalone DVD spiller kobles inn på Holo3D kortet.
    -Ekstern surround forsterker kobles inn på standalone DVD spilleren.
    -Projektor kobles inn på Holo3D kortet.

Ergo så slipper en problem med hakking i bildet p.g.a treghet på AGP eller problem på driver for skjermkort. Potensielle "stutters" i bildet og dårlig lyd fra lydkort er ikke lengre problem.

Egentlig ser jeg kun positive syn på dette geniale (?) kortet fra Italienerne...dette er derfor også øverst på ønskelisten hos meg :wink:

Link: http://www.immersiveinc.com/products_holo3d.html

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •