Ny HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Ny HTPC

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny HTPC

Er noen få trykk unna bestilling av ny HTPC. Tenkte jeg skulle legge ut komponentene her først for å høre deres synspunkter.

Trenger jeg virkelig så rask CPU? Gjerne gi tilbakemelding på resten av komponentene jeg har valgt.

HD: Samsung SpinPoint T133S 400GB SATA2
    MAINBOARD: MSI K8N NEO4-FI,nForce4 Ultra,Socket-939
    RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack
    TRÅDLØS: D-Link AirPlus Extreme G 108 Mbps
    MULTIKORT: Vantec USB2 multikortleser 3.5" sort /
    MUS: Logitech G7 Cordless Laser Mouse,
    SKJERMKORT: Gainward GeForce 7600GT 256MB Silent FX,
    LYDKORT: Microsoft MCE Keyboard WinXP NO
    KABINETT: Origen AE X15e Sølv, 7" touchskjerm,
    PSU: NorthQ 4775-500S, ATX 500W Silent, 140mm
    CPU: AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket 939
    DVD: NEC DVD-brenner ND-4571A IDE

LYDKORT: AuzenTech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect

TV-KORT: Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, PCI, Dual-TV Tuner, MCE, Retail

Sitter utrolig pris på tilbakemeldinger!

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du bruke maskina til? Avspilling av høyrate 1080 HD med ffdshow prosessering til projektor? Eller musikkjukebox og timeshifting av SD tv? Det besvarer i såfall ditt spørsmål om CPU.

2GB ram høres mye ut nesten uansett hva du skal bruke den til. HTPC betyr som regel ingen multitasking.

Jeg går ut ifra at du har veid ulemper og fordeler med et såpass kostbart kabinett med grafisk skjerm og funnet at det er verdt det for deg. For min egen del ønsker jeg ikke en slik løsning.

Lykke til!

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser du har sendt meg en PM. Tar meg friheten til å svare her.

Utstyret jeg har er relativt likt som det du har satt opp her. Jeg har Asus hovedkort, uten at jeg kan anbefale det fremfor ditt.

Vurder Mist strømforsyning. NorthQ har jeg lest litt blandet om, Mist har jeg kun lest meget gode erfaringer om. På de siste utgavene har du avtagbare kabler, og de er nesten ikke hørbare. Fordel å ikke ha en masse unødvendige kabler som tar plass. 500W er nok, men 600w bråker ikke noe mer og koster ikke stort mye mer heller. Fritt valg. www.microplex.no

Tastatur og mus. Anbefaler noe med blåtann, så du slipper å tenke på RF og rekkevidde. Bryr du deg mye om design, og høy kvalitet så er toppmodellen til Logitech meget bra, men koster også endel.

Når det gjelder 7" LCD, så kan du med widgets legge inn nærmest hva du vil. Live status kan legges inn på CPU, Ram, harddisk, temperatur (viktig) etc svært enkelt, og ser desuten meget bra ut. Vær (forecast), aksjekurser, nyheter etc etc er andre muligheter. Altså ikke en nødvendighet, men jeg angrer ikke på valget. Kabinettet er forøvrig meget bra, da det har GOD plass, noe du kommer til å sette stor pris på. Det har også mange snedige løsninger med plassering. Og du finner ikke noe som ser så bra ut.

Vurder 12cm SilenX vifte til CPU, med en god kjøleribbe. Les gjerne litt på www.hw.no etter erfaringer. Min hører du ikke i det hele tatt. Surrer på 500rpm og cpu er under 40grader (!).

Ellers så er specs du har valgt mer enn bra nok for en HTPC, også fremtidige oppgraderinger som Vista etc. Denne kommer til å fungere bra til det meste, også spill dersom det er aktuellt.

Håper dette hjalp deg litt på vei.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hva skal du bruke maskina til? Avspilling av høyrate 1080 HD med ffdshow prosessering til projektor? Eller musikkjukebox og timeshifting av SD tv? Det besvarer i såfall ditt spørsmål om CPU.

2GB ram høres mye ut nesten uansett hva du skal bruke den til. HTPC betyr som regel ingen multitasking.

Jeg går ut ifra at du har veid ulemper og fordeler med et såpass kostbart kabinett med grafisk skjerm og funnet at det er verdt det for deg. For min egen del ønsker jeg ikke en slik løsning.

Lykke til!

-k
    Jeg skal bruke HTPCen til PC spill,HD-filmer (720, 1080) til Sagem TV, DVD avspilling, Musikk etc. Egentlig alt.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Vurder Mist strømforsyning. NorthQ har jeg lest litt blandet om, Mist har jeg kun lest meget gode erfaringer om. På de siste utgavene har du avtagbare kabler, og de er nesten ikke hørbare. Fordel å ikke ha en masse unødvendige kabler som tar plass. 500W er nok, men 600w bråker ikke noe mer og koster ikke stort mye mer heller. Fritt valg. www.microplex.no
    Takk for informasjon. Leste litt rundt, og gikk heller for en MIST 600W.

Tastatur og mus. Anbefaler noe med blåtann, så du slipper å tenke på RF og rekkevidde. Bryr du deg mye om design, og høy kvalitet så er toppmodellen til Logitech meget bra, men koster også endel.
    LINK Var det noe sånn du tenkte på? Eller mer avansert?

Når det gjelder 7" LCD, så kan du med widgets legge inn nærmest hva du vil. Live status kan legges inn på CPU, Ram, harddisk, temperatur (viktig) etc svært enkelt, og ser desuten meget bra ut. Vær (forecast), aksjekurser, nyheter etc etc er andre muligheter. Altså ikke en nødvendighet, men jeg angrer ikke på valget. Kabinettet er forøvrig meget bra, da det har GOD plass, noe du kommer til å sette stor pris på. Det har også mange snedige løsninger med plassering. Og du finner ikke noe som ser så bra ut.
    Hørtes kjempe bra ut!

Vurder 12cm SilenX vifte til CPU, med en god kjøleribbe. Les gjerne litt på www.hw.no etter erfaringer. Min hører du ikke i det hele tatt. Surrer på 500rpm og cpu er under 40grader (!).
    Igjen tusen takk for nyttig informasjon.

Ellers så er specs du har valgt mer enn bra nok for en HTPC, også fremtidige oppgraderinger som Vista etc. Denne kommer til å fungere bra til det meste, også spill dersom det er aktuellt.
    Den vil også fungere bra til avspilling av HD-materiell. Både i 720,1080?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror (uten å starte noen enorm debatt om et gammelt tema) ut ifra bruksområdet du skisserer at du kan klare deg med betydelig mindre CPU og minne. Med mindre du skal deinterlace veldig mye vanskelig 1080i materiale eller spille tunge spill kunne du sikkert klart deg med enklere grafikk-kort også.

Husk at kraftige komponenter fører til mer enn bare høy pris, det gir også generelt mer støy, mer varme, vanskeligere å skru sammen etc.

Jeg har en NorthQ PSU (vel to, faktisk) og disse fungerer mot forventet veldig bra. Spesielt den med 140mm lager i mitt oppsett ikke støy som jeg kan skille ut i sofaen. Men i dag ville jeg valgt Seasonic siden de som regel kommer ut best i test på www.silentpcreview.com PSU er av en eller annen grunn et litt religiøst tema, og alle påstår hardnakket at den de har er best, når det sannsynligvis finnes mange veier til rom.

Når det gjelder tastatur så har jeg et som fungerer greit (etter å ha lett i lengre tid):

Det er rf ikke ir så du er ikke avhengig av fri sikt, men det er litt sultent på batterier. Veldig lite og kompakt. Nå når prosjektet mitt forhåpentligvis går fra "beta" til "final" har jeg anskaffet en PDA som fjernkontroll i håp om at ctrl-alt-del skal brukes litt skjeldnere ;-)

Jeg har sett at også dette er tilgjengelig i Norge nå:

Noen vil ha et "stilig" mer normalt pctastatur med ekstern mus og masse mediaknapper. Da har logitech noen fine med bluetooth. For meg var det viktigere å ha et som er kompakt og med innebygget pekeenhet. Musa vil bare bli borte i rotet :-)

Vær klar over at fremtidig hd-materiell vil kreve HDMI utgang på skjermkortet, og det er fremdeles ikke helt klart hvilke andre deler av pcen som må være "sikker" for at hollywood skal føle seg trygg. Mao er det vanskelig å kjøpe seg framtidssikre løsninger akkurat nå (alltid egentlig)

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Vær klar over at fremtidig hd-materiell vil kreve HDMI utgang på skjermkortet, og det er fremdeles ikke helt klart hvilke andre deler av pcen som må være "sikker" for at hollywood skal føle seg trygg. Mao er det vanskelig å kjøpe seg framtidssikre løsninger akkurat nå (alltid egentlig)
    Det kreves ikke HDMI -- det kreves HDCP, som også kan implementeres via DVI. Skal sies at HDCP kreves som en del av HDMI-spesifikasjonen -- man kan vel dog ikke se bort fra at det kan være lugubre produsenter som har spart seg noen kroner....

Kommer til å bli et jævla koas når spillerne generelt kommer på markedet og folk finner ut at de har LCD/plasma-TVer eller projektorer uten HDCP-støtte. Og prøv å finn en vanlig LCD-skjerm med HDCP... det er noen, og det kan være flere, men problemet blir at produsentene ikke angir noe i mange tilfeller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •