1366x768

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: 1366x768

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question 1366x768

Jeg har en monitor (TV) med egenoppløsning på 1366x768 punkter. Problemet mitt er at jeg ikke får stilt inn grafikkortet til denne oppløsningen; det nærmeste jeg kommer er 1360x768. Har koblet til monitoren via d-sub (VGA), og dessverre oppskalerer den skjermbildet slik at de 1360 punktene i horisontal retning blir fordelt utover 1366, slik at det blir masse interpolering og bildet ikke optimalt. Monitoren har ingen innstilling for å slå av skaleringen, og det hjelper ikke å slå av skalering i driveroppsettet.

Har prøvd å tvinge grafikkortet til å gi den aktuelle oppløsningen, men det nekter (dvs. det aksepterer "custom resolution", men vil ikke vise den).

Noen som har samme problemstilling, eller har funnet en løsning på dette?

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat det samme "problemet", har et radeon 9800pro grafikkort, koblet til TV med VGA, og en TV med 1366*768 piksler. Tror du bildet blir mye bedre med nøyaktig oppløsning slik at vi slipper skalering?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere prøvd Powerstrip?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har forsøkt powerstrip, men har ikke klart å løse problemet vha. programmet (ennå). Skal gjøre noen flere forsøk og sier ifra hvis jeg finner en løsning som viser hvert punkt av PC-bildet på hvert sitt punkt av skjermen (pixel-per-pixel).

Kent: har du et konkret hint eller en oppskrift?

Jeg tror ikke at jeg/vi vil se noen stor forskjell på bildet ved visning av filmer eller fotografier, siden slike bilder som regel skaleres til å fylle skjermen uansett, pluss at de sjelden er sylskarpe i utgangspunktet. Men problemet med skalering åpenbarer seg ved visning av skrift og enkelte mønster; en ser tydelig at bildet blir uskarpt i "felter" (vertikale søyler) langs skjermens bredde. Dette med søylene skyldes vel at skaleringen bare gjøres horisontalt, mens alle 768 punktene i vertikal retning vises linje for linje på skjermen.

Skjermen er en ViewSonic N3760w, som jeg forøvrig er godt fornøyd med (særlig hvis jeg får løst skaleringsproblemet!).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk ikke det går å bruke 1:1 på TV'en din. Hvis du leser i spec'en så virker det som om den kun støtter 1360 x 768 fra PC.

Du har prøvd å sette innstillingen 1:1 på TV'en? Den er der hvor man kan velge mellom normal, zoom, 16:9 ol.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har prøvd å slå av skaleringen i TV-oppsettet. På overordnet nivå er det kun to instillinger: fullskjerm og 4:3, valget her er enkelt (: full).

Ellers er det instillinger for horisontal bredde og posisjon, samt fase (pluss vertikale justeringer). Det er en autojusteringsfunksjon, men denne klarer altså ikke å sette bildet i pixel-per-pixel-posisjon.

Jeg antar at jeg står igjen med å sette PCns oppløsning til 1360x768, og deretter prøve (enda hardere) å justere TVn til jeg får nøyaktig 6 "tomme" (svarte) kolonner på skjermen. Da skulle det vel i teorien bli rett (såfremt resten av skjermen justerer seg lineært).

Alternativet kan faktisk være å redusere oppløsningen til 1280x768. Dette gir mye større avvik mellom PCns og TVns oppløsning, og interferens-søylene (hvis man kan kalle dem det) blir ikke like brede og synlige (når TVn smører 1280 kolonner, isteden for 1360, ut over skjermens 1366).

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •