Kabinetter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36

Tråd: Kabinetter

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabinetter

Skal man først ha seg en HTPC er kabinettet etter mitt syn kanskje den viktigste komponenten. Det er så mange stygge PC-kabinetter som selges, de egner seg egentlig knapt nok til å stå på et kontor.. Apples maskiner er generelt fine, men hvis man skal holde seg til PC, hva velger man da? Det har kommet noen tips innimellom i trådene her om fine kabinetter, men jeg tenkte jeg skulle starte denne nye tråden for å samle tipsene. Hvor får man tak i et lekkert kabinett som passer inn i stua?

Jeg synes Siemens gjorde mye riktig med sin Multitainer. Et kabinett som er i vanlig hifi-komponent-størrelse vil jo passe rett inn sammen med resten av anlegget ditt. Spesifikasjonene på Multitaineren er dog ikke så mye å skryte av dessverre. (Er det noen som vet om det går ann å bytte ut hovedkort ol på denne?) Men jeg kom over et kabinett som er bygd etter samme konseptet, med hifi-bredde og i lekkert design. Laget av Cooler Master, sjekk ut disse denne linken hvis dette ikke er gammelt nytt for deg:
    http://www.coolermaster.com/case/products/atc611.htm
    (Intel har også hevet seg på HTPC-bølgen med dette kabinettet, se her:
    http://www.intel.com/english/home/cu...ld/example.htm)

Dessverre finner jeg ikke akkurat dette kabinettet i Norge, bare broren 610 som kun støtter microAtx hovedkort.

Alternativet synes jeg også XPC'ene til Shuttle er fine, og kan ta seg godt ut i stua. Spesielt den nyeste modellen SN41G2

Hågen

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei!

Jeg har selv testet en lignende kabinett fra Microplex (Coolermaster). Fint kabinett, men med en Intel PIV 2 Ghz og Radeon 9000 i kombo med stillegående (Silent Viking vifte), fikk jeg kraftig overoppheting etter kort tid. Selv med den medfølgende viften, standard type, ble temperaturen svært høy.

Dette er problemet med kraftige HTPCer og små kasser. Med en Celeron 1700 eller lavere AMD XP kan en trolig allikevel benytte disse små kassene uten å bruke støyende kabinettvifter, men en bør være obs på problemet!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så selv med et Cooler Master kabinett (som jo er betydelig større enn Shuttle-boksen fx), så vil overoppheting kunne bli et problem?

Hågen

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det trenger jo ikke bli det! Hadde uansett bedt om en garanti for at så ikke vil bli tilfelle (som jeg gjorde ) , så er du gardert uansett!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Hei!

Jeg har selv testet en lignende kabinett fra Microplex (Coolermaster). Fint kabinett, men med en Intel PIV 2 Ghz og Radeon 9000 i kombo med stillegående (Silent Viking vifte), fikk jeg kraftig overoppheting etter kort tid. Selv med den medfølgende viften, standard type, ble temperaturen svært høy.
    Anbefaler Silent Twin i stedet. Har under 50 grader CPU temp på min HTPC. Det er en AMD XP1900.

Pål

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og bytter du ut amd med en tilsvarende intel, reduserer du temperaturen ytterligere. Har overklokket min 2.4 Gh til 2.8, og har cpu temp på 34 grader med belastning (vanlig GlacialTech cpu vifte).
    Hovedkort temp. er 32 grader.

Nøkkelen til lav temperatur ligger i stort kabinett med god gjennomlufting.

Gorm

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe forb... tull at du har 34°C under belastning med en 2.4@2.8 GHz. Monter en ekstern temperatursensor og du vil finne en riktigere temperatur, antakelig nærmere 50°C.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker PC-Probe fra ASUS (hovedkort P4T533) for å måle temperatur. Det kan godt være at dette ikke er et korrekt verktøy. Etter at jeg så ditt innlegg satte jeg et termometer på utplåsningsluften fra kabinettet, og det viser 36 grader.
    Burde spesifisert at jeg ikke har ekstern temperatursensor, beklager.

Men det er jo en gang et faktum at AMD brikker har mye høyere arbeidtemperatur, og det var det jeg ønsket å kommentere i mitt innlegg.

Det skal også nevnes at jeg har 4 kraftige (stillegåenede) kabinettvifter.

Du er forøvrig hjertelig velkommen hjem til meg få å motbevise mine påstander, jeg bor 4 minutter fra Gardermoen.

Vennlig hilsen Gorm

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eldre Amd prosessorer går varmere en eldre Intel prosessorer.. Men Nye XP cpuer med 0.18/0.13 micron teknologi går ikke så mye varmere enn tilsvarende fra Intel...!

Jeg tviler nok også på at cpu'en din har en arbeids temp. på 34 degC, holder med Durabit i at den nok er nermere 50. En faktor som gjør målingen unøyaktig er luftstrømmer i kassen din. I og med at cpu sokkelen ikke er "tett", vil det være en viss luftgjennom strømning der. Dette fører til at sensoren som står under sokkelen ikke blir nøyaktig.

Make sense....?? :roll: :roll:

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i at Intel har lavere arbeidstemperatur. Det er enklere å kjøle prosessorene ned når de leveres med større kontaktoverflate enn AMD sine. Det at du måler 36 grader i utluften er en sterk indikasjon på hvor stor varmeutviklingen det er fra kjappe prosessorer. Det er av den grunn viktig å finne et kabinett som gir god luftgjennomstrømning. Gjerne ha et kabinett med vifte sidemontert og nær prosessoren. Jeg har selv et kabinett med 2x120 mm vifter på siden.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Make sense....?? :roll: :roll:
    It makes sence!

For to dager siden satte jeg sammen en PC (for en kamerat) nesten identisk min egen, bare med en AMD Athlon XP2400. Denne har med samme PC-probe (fra Asus) en driftstemp på 49 grader. Samme kabinett og vifter er benyttet i begge PC'er. Utblåsningsluften fra kabinettet med AMD cpu er 41 grader. Legger jeg hånden på kabinettene er det stor forskjell i temperatur. Det må også nevnes at AMD prosessoren arbeider på orginal frekvens, altså ikke overklokket.

Etter hva dere forteller meg så kan jeg stort sett se bort i fra PC-probe temperaturene, men temperatur forskjellen på kabinettene er der forsatt.

Jeg tror dette med P4 kontra Athlon er et litt touchey tema 8)

MVH Gorm

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av durabit
    Er enig i at Intel har lavere arbeidstemperatur. Det er enklere å kjøle prosessorene ned når de leveres med større kontaktoverflate enn AMD sine. Det at du måler 36 grader i utluften er en sterk indikasjon på hvor stor varmeutviklingen det er fra kjappe prosessorer. Det er av den grunn viktig å finne et kabinett som gir god luftgjennomstrømning. Gjerne ha et kabinett med vifte sidemontert og nær prosessoren. Jeg har selv et kabinett med 2x120 mm vifter på siden.
    Hei durabit.
    Har du laget hull til de sidemonterte viftene selv. Jeg lette etter kabinetter med 120 mm vifteplasser men det er ikke lett å få tak i. Lurer på å skjære hull i sidedøren på mitt Chieftec Dragon kabinett for nettopp 120 mm vifte. Mine såkalte stillegåenede 90 mm vifter er vel rene "sagbruket" i forhold til en stillgående 120 mm.

Til alle dere som ønsker et lite og "lekkert" HTPC kabinett, tenk dere om to ganger. De blir sinnsykt varme.

MVH Gorm

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er så heldig å ha et hundedyrt Enermax-kabinett som er utstyrt originalt med to 120 mm vifteplasser. Microplex skal ha en del gode kabinetter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Til alle dere som ønsker et lite og "lekkert" HTPC kabinett, tenk dere om to ganger. De blir sinnsykt varme.
    Men et stort, stygt Tower-kabinett er helt uaktuelt å ha i stua! (Og alle mulige fancy case-mods som selges nå med lyst og greier gjør det jo bare verre..) Hva velger man seg da? PowerMac-ripoff-kabinettene PcShop selger er nok heller intet alternativ, synes jeg. (Skulle jeg kjøpt en Mac til å ha i stua ville jeg ikke valgt en PowerMac..)

En PC som passer inn i HiFi-racket fremstår for meg som den ultimate løsningen. Så får jeg heller tilpasse prosessor-hastigheter og vifter etter det..

Er det noen som kan fortelle meg hvor langt opp i prosessor-rangen jeg kan gå hvis jeg kjøper f.eks. et Cooler Master-kabinett (http://www.coolermaster.com/case/products/atc611.htm)? Og hva jeg burde kjøpe av vifter og slikt for å få det både så stille som mulig og så kaldt som mulig? (En skulle jo forøvrig tro at et firma som kaller seg Cooler Master burde klare å konstruere et kabinett som gir god nok lufting..?)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer selv et slikt kabinett til erstatning for det store kabinettet jeg bruker nå til min HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stappet bare alle komponentene inn i et skap, så vips var de borte. Ville ikke ha noen komponenter synlige, hverken HTPC, reciever el.l.

Du kan se bilde av PC'en her:
    http://paal.org/galleri/stuepc/pages/P1010440.htm

Eller ser du den ikke ? ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sinnsykt bra ide Pål.
    Skulle ha kabinett med nok volum der. :shock:
    Veldig fine bilder.

MVH Gorm

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Og hva sier dama når du åpner skapet med det "rare" i når du har gjester?? Uansett, godt skjult og sikkert fin kjøling!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut Pål...!

Og hva sier dama når du åpner skapet med det "rare" i når du har gjester?? Uansett, godt skjult og sikkert fin kjøling!
    Best å holde det lukket....

Mvh

AK

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg begynner iallefall å forstå at dette er en verden jeg overhodet ikke har oversikt over, og bare såvidt har begynt å skrape på overflaten av. Idag, etter å ha surfet litt via minhembio mm, kom jeg over dette kabinettet:
    http://www.crthome.se/htpc/vision2.htm

Lekrere kabinett har ikke jeg sett, men det kostet jo også skjorta!

En helt annen greie var noe av tilbehøret man kunne få, blant annet et lite LCD-display. Hva er greia med en slik en? Kan man få f.eks. informasjon om dvd-spor og spillelengde og slikt opp på det lille displayet?
    (http://www.crthome.se/htpc/accessories_HTCC.htm)

Hågen

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Erfaringer med HTPC kabinetter?
    By BP in forum Generell HTPC
    Svar: 9
    Siste melding: 01-22-2005, 21:30
  2. Støy, PC og kabinetter...
    By Scirocco in forum Generell HTPC
    Svar: 11
    Siste melding: 12-05-2004, 23:47
  3. Kabinett og strømforsyning samt prosessor vifte