HD på TV via PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD på TV via PC

Tenkte å teste ut HD på min Pioneer 436xde via Pc'n min. Har geforce 7800 gtx som grafikkort.

Mitt spørsmål er: hva må til for å se video med oppløning 1080i eller p.

Holder det med vga kabel fra tv-tuner til pc, eller må jeg bruke hdmi (fra tv-tuner) og DVI (pc'n)?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke VGA, det går fint. Du har et lite dilemma mtp at TV-en din har 4:3-oppløsning, da blir alternativene å enten kjøre 1024*768, altså native oppløsning og strekke bildet i software, eller å kjøre f.eks 720p fra PC. Jeg holder en knapp på at førstnevnte alternativ vil gi best resultat pga 1:1 pixelmapping.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min tv kjører vel ikke 4:3 oppløsning? er jo widescreen.

En annen ting. Når jeg kjører xbox 360 (via komponent) vises 720p på skjermen. Når jeg har pc (via vga) viser 1280x768. Åssen kan jeg skille mellom de ulike oppløsningene på pc? Tenker da på 720p, 1080i og 1080p.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV-en har en oppløsning på 1024*768, som er 4:3. Pixlene er avlange, og de fysiske proporsjonene på skjermen er derfor 16:9. 720p er 1280*720.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tv min kjører i 1280x768.

Vet du om det er forskjell på vga til vga og hdmi til dvi? usikker på hvilke kabler jeg skal bruke

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør heller kjøre 1280*720 hvis du velger å ikke bruke 1024*768, for å få 16:9/1,78:1 (1280*768 er 1,66:1). Hovedforskjellen mellom HDMI og VGA er at førstnevnte er digital, en praktisk forskjell er at VGA-inngangen på TV-er ofte er mer kompatible med PC-signaler ettersom det er en dedikert PC-inngang i motsetning til HDMI. Hva TV-en din støtter via HDMI vet jeg ikke, men det kan sikkert andre svare på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    436XDE støtter det meste via HDMI, men gir ikke 1:1 pixelmapping. Min erfaring er at film ser best ut via hdmi, men windows ser best ut via VGA. Dog hvis man skal ha skarpe bokstaver o.l. må man bruke 1024x768, noe som gjør at windows-desktopen blir strukket ut av sine proporsjoner. Kjører man 1280x720 f.eks. blir ikke desktopen skarp.

Dette er en skjerm som ikke er laget for å brukes som pc-skjerm (selv om den har VGA-inngang), men gi det beste til tv og film.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm.. når jeg kjører signal via hdmi/dvi til min pana pv62 så får jeg helt klart bilde og teskt osv ved 1280-720. Kjenner meg ikke helt igjen i det som er skrevet over sånn sett

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brage
    hm.. når jeg kjører signal via hdmi/dvi til min pana pv62 så får jeg helt klart bilde og teskt osv ved 1280-720. Kjenner meg ikke helt igjen i det som er skrevet over sånn sett
    Nei, det kan tenkes. Kosteb00 lurte spesifikt på Pioneerskjermer. Og der er det slik jeg beskrev. De er generelt dårlige til data synes jeg. Men. Alt har jo sine svakheter og styrker..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •