Harddisker i kjøleskap?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Harddisker i kjøleskap?

Jeg har sett litt rundtom på forskjellige nettbutikker, og de fleste selger små kjøleskap for brusbokser og lignende, men hvorfor ikke bruke et slikt et til kjøling av harddisker og eventuellt strømforsyning?

Jeg er selvsagt rimelig usikker på effekten og holdbarheten til både kjøleskap og til harddisker så det hadde vert greit med noen inspill om saken før jeg eventuellt kaster 3-400kroner (pluss harddisker) ut gjennom vinduet...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Harddisker i kjøleskap

Aldri prøvd noe sånn, men det som slår meg er at det må jo bli kondens? hd som utvikler varme i et kjøleskap.... Skeptisk, men har som sagt ingen erfaring med dette.

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøleskap bråker, og tar plass. En liten 80mm SilentX-vifte vil gjøre jobben godt nok i massevis. Har du behov for mer kjøling enn det, anbefaler jeg vannkjøling av hele pc-en; cpu, gpu, chipset og harddisk (evt psu i tillegg). Da flyr tusenlappene fort, men har du en ellers "ekstrem" pc, er det verdt det. Og har du ikke en ekstrem pc, så er den SilentX-vifta et rimeligere, enklere og penere alternativ enn kjøleskap. IMHO

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å putte komponentene inn i et kjøleskap er en dårlig ide dessverre. For det første bråker kjøleskap gjerne like mye som dagens HDD'er og PSU'er. Det største problemet er likevel, også nevnte over, kondens. Jeg tror ikke du kan regne med noe lenger levetid på komponentene for å si det slik... En stillegående vifte er nok det beste alternativet. En vifte som kjører på 5v eller 7v bråker ikke mye.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jo være et alternativ å montere et Peltiere element av samme type som det ofte er i kjølebokser til bil på harddisken, men de blir stort og klumpete. I tillegg må du jo ha vifte uansett.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan ikke se noen fordeler med å ha dette i ett kjøleskap.
    Ulempene er allerede nevnt over.

Kjøp deg heller en stille psu vifte (r) og segate hardisker da disse ikke bråker så mye samt ikke blir så varme.

Og hvorfor blir det så varmt att du vil pute det i ett kjøleskap da ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal gjerne bare så vidt en sirkulasjon til rundt disker for å holde dem godt nok avkjølt. Bruk S.M.A.R.T.-programvare til å overvåke -- de fleste disker skal fint klare driftstemperatur på 50 grader. Unngår man å montere diskene helt inntil hverandre trenger man gjerne ikke noen direkte avkjøling av dem.

Når det gjelder isloeringseffekten fra et slikt kjøleskap blir støyen fra kjøleskapet i seg selv "ødeleggende".

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frykter kanskje at kjøleskapstemperatur på disker blir i kaldeste laget. Husker en tråd på forumet på hw.no hvor kjøling av disker ble tatt for seg, og det ble noenlunde godt dokumentert at disktemperaturer noe særlig under 20 grader ikke var bedre enn noe høye temperaturer. Finner av en eller annen merkelig grunn ikke igjen tråden.

Uansett, en 5v vifte montert i front på hd-brønnen vil holde diskene fint på 25-30 grader, og det tror jeg er en ideell løsning både mht støy, temperatur og innsats/kostnad.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes dette med kjøling har tatt litt av nå. Det er ikke om å gjøre å ha alle komponentene så kalde som overhode mulig! Man får ikke bedre lyd eller bilde av det, og komponentene går normalt av med pensjon før de går i stykker likevel. Eneste det hjelper for er overklokking, som igjen kan gi litt bedre bilde under visse forutsetninger.

Hold komponentene på "akseptabel" temperatur og bruk heller pengene på bedre eller mer stille komponenter i utgangspunktet. Hva som er akseptabel temp er diskutert mange steder på nettet. Gjør som nevnt tidligere: hvis diskene nærmer seg 50 grader eller mer så koble til f.eks en Nexus vifte på 5V som blåser på diskene, det er nok i massevis og mer stille enn det meste annet du kan gjøre.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, ser ikke ut til at det blir noe slikt da...
    Jeg har evig med plass i kabinettet (ca 1 kvadratmeter) og allerede vannkjøling oppe å gå. men harddiskene og den GPUen er da i hovedkabinettet (vannkjølingen er trukket ut av veggen og inn i et annet rom) som da desverre kommer opp i litt skremmende temperaturer. Jeg har vifter gående, men det er svært lite sirkulasjon ut og inn i kabinettet, så viftene gjør vel egentlig liten nytte for seg.

Funderer på å utvide vannkjølingen, men da må jeg ha større pumpe, flere slanger og mere vann...

Temperaturen inni kabinettet er ikke på noen måte faretruende, men jeg har lite å gjøre for tiden...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forundrer meg at ingen har nevnt den største negative konsekvensen av å putte en pc komponent (eller flere) i et kjøleskap!

Konsekvensen av f.eks en psu i et normalt kjøleskap er:

1. pilsen må stå en annen plass.

2. kjøleskapet klarer ikke å kvitte seg med så mye effekt som tilføres, dermed vil temperaturen i kjøleskapet stige og til slutt bli enda værre enn om du hadde hatt det i pc-kabinettet.

3. konstant tilførsel av varme inni et kjøleskap vil føre til at kompressoren i kjøleskapet går konstant, noe den overhodet ikke er beregnet for. Den vil ødelegges etter veldig kort tid i et slikt oppsett.

DrE

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo helt feil da! Største negative konsekvens er at med harddisker i kjøleskapet, så må pilsen stå utenfor, og det er jo nesten krise :razz:

Peltier-kjøling er jo selvfølgelig morro, men å trøske en peltier på en harddisk er ikke noe jeg ville prøvd. Eller... hmm... peltier er ikke morro i det hele tatt når jeg tenker meg om... Klaska på et element på en Duron for noen år siden, og klokket den opp så cpu-en sprakk

Sorry, ble helt OT dette... ops:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zyon
    Dette er jo helt feil da! Største negative konsekvens er at med harddisker i kjøleskapet, så må pilsen stå utenfor, og det er jo nesten krise :razz:
    Beklager så mye. Min tidligere post i tråden er selvfølgelig oppdatert nå :grin:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sette hardiskene som hele tiden tilføres energi som omgjøres til varme, inn i en isolert kjøleskaps boks som stort sett leder bort varmen via kjøleelement delen/bakveggen og en varmepumpe, det sysnes jeg er en litt over bekken etter vann løsning.

For effekt balangsen i rommet hvor kjøleskapet med hardiskene står, får man både varmen fra hadiskene som kjøles via den yttre varmeveksler delen, i tilegg til varme effekten utviklet av kjøleskapets kompressor som tilføres effekt fra el.nettet..

Tror man også måtte kombinert med kjølevifter ol internt i kjøleskapet, for å fått overført varmen i hardisken til kjøleelementene på en litt raskere måte, og støy messig er vel ikke en varmepumpen i et kjøleskap noe serlig mye bedre å høre på enn noen vifter som bruker romtemperaturen til å kjøle hardiskene.
    Ønsker man lave 4-8C temperaturer til hardiskene, vil det lett føre til kondensering av den varme og mer fuktige lufta som av og til kommer inn når kjøleskaps døra mot omgivelsene åpnes.

Hvor godt et egnet et kjøleskap er for å bli benyttet på en slik måte, kommer sikkert litt ann på hvor mye varme effekt kjøleskapet er konstruert for å lede bort, og hvor kaldt man vil ha hardiskene. Tanken rundt dette er vel egentlig ikke ny for å si det sånn, bare en litt annen skala. Typiske server rom har vel også aircondition/varmepumpe som holder temperaturen nede i rommet, og en bedre løsning enn kjøleskap, vil vel nettop være å utstyre selve PC rommet med en typisk luft/luft varmepumpe så man kan ha behagelig temperatur der både sommer og vinterstid...;-)

Newcomer Emilste sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problem 1: Kondens
    Problem 2: Kompressoren i kjøleskapet vil garantert dø, den er lagd for å arbeide nå og da, ikke hele tiden , som den vil måtte gjøre med en hdd inni.

Tips1: Sjekk artikklene fra overklokking.no, de testet dette. Det gikk ikke bra!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •