HD-DVD vs Blueray? Hva skal man gå for når?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HD-DVD vs Blueray? Hva skal man gå for når?

Jada, fult klar over at de knapt er sluppet og film utvalget er marginalt.

Men jeg hadde likt å prate litt om hva slags premisser vi skal legge til grunn for å velge en standard.

Ut fra overfladiske fakta og buzz i markedet var jeg før en tilhenger av HD-DVD standarden. Men det ser ut som om blueray har fått luft under vingene og kjører på.

Det er jo lett å dra referanser til VHS vs Beta format krigen. Men siden vi nå har PS 3 med Blueray og Xbox 360 som skal slippe en HD DVD modul så er krigen mye mer presset enn før. Begge disse enhetene vil selge bra.

Vil vi ende opp med å ha begge?

Så hva vil du ha i din HTPC?
    Når skal du bestemme deg for hva du vil velge?
    Hvilke kriterier må innfries for at vi skal kunne gjøre ett valg?

AKIRA

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer sannsynligvis ikke til å kjøpe før det kommer combo BR/HD-DVD rom spillere til 1500,- som jeg kan putte i PC-en. Til den tid regner jeg med at avspilling i software har løst seg, evt at DVD-Jon kommer fram fra glemselens rekker.

Når det skjer vil jeg kjøpe film ut fra tilgjengelighet og pris, og antar at teknikken fungerer bra med begge løsninger. Det å få en spillefilm på 30-50GB i MPEG2/h264 1080p eller 720p er såvidt jeg forstår ikke noen uoverstigelig ingeniørkunst, men heller snakk om det å få en leveringsmekanisme som både hollywood og konsumentene kan leve med.

-k

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer til og gå for en playstation3 første, så for vi se hvor mye prisene synker etter jul på HD-DVD spillere. I pcen blir det kombinert blueRay og hd dvd spiller, når det kommer

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir nok PS3 her først. Jeg har liten tro på add ons til spillkonsoller (nevn én som har vært vellykket), tviler på HD-DVD-spilleren til Xbox blir noen suksess. Gidder heller ikke gjøre noen nevneverdige investeringer i stand alone-spillere før det er litt sikrere hvem som vinner her.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke akkuratt sony hatt suksess med tidligere nye medier....

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper det formatet med best lyd og bilde vinner!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eia_
    Nå har ikke akkuratt sony hatt suksess med tidligere nye medier....
    Har du sett lista med CE produsenter som er bak BD? Du kan godt sammenligne med HD-DVD. Der er det èn produsent, mens BD har tross alt flere. Jeg vet at det ikke trenger å bety en klar vinner, men det har da tross alt litt å si.

Mvh

Intermediate pnerbye sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    4,213
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg velger den siden Microsoft ikke er på! Hehe... Liker ikke produsenter som vil tvinge forbrukerne i kne.

Newcomer trommelom sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror Blue Ray går av med seieren. Det faktum at dette er et bedre lagringsmedium, at den er den opprinnelige idéen (de brukte teknologien først) og at PS3 kommer med støtte for formatet tror og håper jeg gjør at Blue Ray Disc går av med seieren i formatkrigen.
    Det minuset at Blue Ray har et meget tynt beskyttelseslag tror jeg ikke vil bety noe i vesentlig grad siden folk flest ved mange års tilvenning med CD og DVD har vent seg til å behandle slike plater med forsiktighet.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis Sony skal tviholde på den gamle mpeg2 komprimeringen så ser det dårlig ut..Om de hadde gått ut med Dual layer 50Gb og H.264 til å begynne med så hadde det ikke vært noen tvil..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    hvis Sony skal tviholde på den gamle mpeg2 komprimeringen så ser det dårlig ut..Om de hadde gått ut med Dual layer 50Gb og H.264 til å begynne med så hadde det ikke vært noen tvil..
    http://ip.hhi.de/imagecom_G1/assets/...5_final_r2.pdf

Hvis du ser på typiske figurer så ser det ut som om den virkelig store forskjellen mellom h264 og MPEG2 skjer ved lave bitrater. For veldig høye bitrater er det ikke sikkert at forskjellen er spesielt synlig. I alle falle inntil BR/HD-DVD begynner å bruke FRExt-profilene...

(NB Lena ble litt stygg i vedlegget mitt etter å ha gått igjennom GIF-koding.)

-k

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må Sony få fart på dual layer, ikke mye "ukomprimert" mpeg2 du får plass til på 25G, men om bilde mellom disse to ikke er så forskjellig, så hvorfor kunne de ikke bare gått for H.264 som er bedre på komprimering? Er vel pris og politikk i bilde som vanlig..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke. Hintene i media kan tyde på at antatt gevinst er relativt liten med så mye tilgjengelig lagringsplass, og at tilgjengeligheten på gode enkodere og rutine er lav.

Jeg går ut ifra at enkoderen som brukes til MPEG2 på DVD er veldig optimalisert og at folkene som bruker den vet om alle mulige "hacks" på materialet for å oppnå bra bilde. Det er i alle fall helt andre muligheter (og krav) enn det man har ved real-time enkoding. Om man bruker en spesialist i 10 timer og et døgn prosessering på en server så er det en liten kost når vi snakker om 10000 eller 100000 DVD-plater.

Det er jo også et spørsmål om å få så mange titler ut til markedet på kort tid slik at man vinner format-striden.

mvh
    Knut

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    http://ip.hhi.de/imagecom_G1/assets/...5_final_r2.pdf

Hvis du ser på typiske figurer så ser det ut som om den virkelig store forskjellen mellom h264 og MPEG2 skjer ved lave bitrater. For veldig høye bitrater er det ikke sikkert at forskjellen er spesielt synlig. I alle falle inntil BR/HD-DVD begynner å bruke FRExt-profilene...
    Siden de bruker variabel bitrate er det veldig viktig at komprimeringen også er god ved lave bitrater. MPEG2 er hele tiden nødt til å ligge et godt stykke høyere på skalaen og det spiser plass.

Amir fra Microsoft sier at 12-18Mbit/s er et omtrentlig område for deres VC-1. Det gir ingen synlige artifakter.

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Toshiba has announced that it will begin selling HD DVD recorders next month in Japan, with an MSRP of $3,470, says the AP (via Yahoo). The company isn't sure when the recorder will launch overseas, but they hope to sell 10,000 units by the end of 2006.

Why is that so important? By the end of 2006, and Toshiba has the market cornered on HD DVD players and recorders, Sony's Blu-ray player will have only been in the market for two months. Yes, the Sony BDP-S1 Blu-ray player, supposed to be released on August 15, has now been delayed until October 25, according to a note on the SonyStyle Web site (via HDBeat). "

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Jeg har mer og mer tro på at HDDVD ikke vil forsvinne til fordel for Bluray. Bluray er igjen forsinket (jfr ITavisen i dag) og lanseres kanskje ikke før PS3 ankommer i november. Til da har HDDVD fått betydelig markedsandeler.

Se omtaler av HD-filmer på de to linkene. Spesielt Hidef Digest skriver om skuffende kvalitet på enkelte av Bluray filmene. En av disse var The Fifth Element, som er en av de beste DVD-filmene når det gjelder bildekvalitet.

Derimot ser det ut til at samtlige av HDDVD utgivelsene har sinnsyk kvalitet; både på lyd- og bildesiden.

http://hddvd.highdefdigest.com/
    http://www.dvdtown.com/hddvd/
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Blir nok PS3 her først. Jeg har liten tro på add ons til spillkonsoller (nevn én som har vært vellykket)
    Eyetoy, Buzz, Guitar Hero....

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kommer nok til å vente til kombispillerne kommer! har hørt om at ihvertfall LG har sagt de kommer med kombi, og har også hørt nevnt andre leverandører.

Så fort det dukker opp en kombispiller til under 6-7.000,- (Som den første dvd-spilleren min også kostet) så kommer det nok en i hus. Evt. hd-dvd litt tidligere hvis ad-on'en til Xbox-360 blir billig. Det gikk jo rykter om at denne ikke skulle koste mye mer enn 1000 kroner, men om dette blir den reelle prisen gjenstår jo og se.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bare mer og mer tro på HD-DVD jo mer jeg leser om det.

Skjønner ikke helt hva det er sony sliter slik med, de har alltid problemer med nye utgivelser, ikke rart de sliter økonomisk og.

Skjønner at BD har bedre lagringskapasitet, men det ser ut til (for meg i allefall) å være eneste fordel, dessuten har BD VELDIG dårlig ripesikring spør du meg. Og med småbarn i huset er det ingen fordel for å si det slik.
    Da er det bedre at HD-DVD har 0.6mm, så jeg kan fikse dvden med slik cd reparerings verktøy.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av colgol
    Jeg kommer nok til å vente til kombispillerne kommer! har hørt om at ihvertfall LG har sagt de kommer med kombi, og har også hørt nevnt andre leverandører.

Så fort det dukker opp en kombispiller til under 6-7.000,- (Som den første dvd-spilleren min også kostet) så kommer det nok en i hus. Evt. hd-dvd litt tidligere hvis ad-on'en til Xbox-360 blir billig. Det gikk jo rykter om at denne ikke skulle koste mye mer enn 1000 kroner, men om dette blir den reelle prisen gjenstår jo og se.
    Synes det var litt festelig å lese at Samsung kommer med kombispiller og, siden de er så tungt inne i BD

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •