HD-DVD vs Blueray? Hva skal man gå for når? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av TorAtle
    Siden de bruker variabel bitrate er det veldig viktig at komprimeringen også er god ved lave bitrater. MPEG2 er hele tiden nødt til å ligge et godt stykke høyere på skalaen og det spiser plass.

Amir fra Microsoft sier at 12-18Mbit/s er et omtrentlig område for deres VC-1. Det gir ingen synlige artifakter.
    Såvidt jeg forstår så er tallene i paperet jeg linker til for variabel rate, midlet over et antall frames. Jeg forstår ikke hvordan ytelsen ved lave rater da blir noe spesielt. PSNR, selv om det langt fra er noen ideell ytelsesparameter gir jo et mål på feilen man introduserer. Hvis MPEG2 er betydelig dårligere på lave rater betyr kanskje det at man sparer forholdsvis mer på å gå over til h264 i scener med lite innhold enn scener med mye bevegelse og vanskelig materiale. Men hvis eksemplene i dette paperet er representative, så bør de uansett gi oss den informasjonen vi er ute etter:

Når total bitrate er "høy" er gevinsten ved å bruke h264 over MPEG2 mindre enn når bitraten er lav. Hvis Sony har tilgang på generøse mengder lagringsplass, og verktøyene for å produsere h264 ikkeerskikkelig på plass, og det er et race for å slå hd-dvd på startstreken så synes jeg det kan høres ganske rasjonelt ut å bruke MPEG2 til å begynne med. Jeg ser på avsforum at enkelte er svært negative til kvaliteten på de første BR utgivelsene. Det tyder på at de ikke har gjort alt rett...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstod kritikken på spesielt Fifth Element, så var det snakk om "uskarpt" bilde i forhold til enkelte andre filmer. Jeg tolker dette da som et problem med de orginale filmrullene, evnt. problemer med overføringen fra film til digital HD master.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer nok til å vente til det blir kåret en vinner i formatkrigen før jeg går til innkjøp. Enten det, eller så venter jeg det til det kommer rimelige kombospillere, som takler begge formatene. Støtter forresten både Blu-Ray og HD-DVD 1080p? I såfall blir det en god stund til den vanlige mannen i gaten kan utnytte formatene optimalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fryktelig rart at de slipper noe annet enn top notch titler til å begynne med. De må jo forstå at dette er avgjørende for om folk går for HD eller ikke.

-k

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik de operer nå så kan vi ende opp med DVD som vinneren. Mao Toshiba.

Mvh

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Fryktelig rart at de slipper noe annet enn top notch titler til å begynne med. De må jo forstå at dette er avgjørende for om folk går for HD eller ikke.

-k

Akkurat det jeg mener. HDDVD virker som at de har fått det til. De har brukt topp mastertaper og overføringen har blitt fantastisk (i følge anmeldere).

At BD da tar en så populær film som Fifth Element og får et skuffende resultat bildemessig er jo merkelig...

For meg kan de to formatene godt leve side om side. men dersom det blir ett format, får vi håpe det blir den med beste kvalitet.

Forresten; er det noen som vet om HDDVD spillerne lar seg gjøre sonefri? I allefall sonefri for DVD avspilling?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AKIRAx27
    Men siden vi nå har PS 3 med Blueray og Xbox 360 som skal slippe en HD DVD modul så er krigen mye mer presset enn før. Begge disse enhetene vil selge bra.
    Å ha support for et format som standard i alle spillere og å ha mulighet til å kjøpe en ekstra modul til spillerne er ikke sammenlignbart i det hele tatt.

Og om modulen til Xbox koster nesten like mye som en standalone spiller kommer salget garantert til å bli nesten null selv om HD-DVD mot alle tegn skulle bli stor.

Intermediate Cervin sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    673
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg har misforstått helt, men trodde xboxen kom i ny utgave over nyttår, med hd dvd spiller inkludert, istede for den vanlige, dessuten ser jeg ikke bort ifra at ps3 blir ennå mere forsinket, jeg har liten tiltro til at den første bd spilleren på markedet også blir en spillkonsoll, dette lukter litt...

Så jeg har ingen ide hvem som vinner krigen, men jeg tror at selv om ps3 lover gress og grønne enger, så kommer det til å være humbugg spiller i forhold til hva som kommer et halvår senere. Jeg tror også at selve salget av spillere burde gå sin gang rundt et halvår før vi begynner å kaste oss inn i det, inntil da kan en ps3 eller xbox gjøre jobben. Jeg håper inderlig at di slår seg til ro med et av formatene, og vil annbefale folk å lese artikkelen Lyd og Bilde skrev om dette for litt siden(tror det er i den utgaven som er i buttikkene akkuratt nå, men er ikke sikker). Her stod det mye for og imot begge standardene, og jeg lærte i allefall litt mere.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Og om modulen til Xbox koster nesten like mye som en standalone spiller kommer salget garantert til å bli nesten null selv om HD-DVD mot alle tegn skulle bli stor.
    Det er vel ventet at HD-Dvd til Xbox 360 kommer til å koste i sjiktet 1.495,-

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Det er vel ventet at HD-Dvd til Xbox 360 kommer til å koste i sjiktet 1.495,-
    Når kommer HD -Dvd avleser til PC (HTPC)?

Newcomer colgol sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xbxo 360-drevet kan faktisk brukes på PC :-)

Prisen ligger vel mer på rundt 1795,- men har vel sett den på nett til 1695,-

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av colgol
    Xbxo 360-drevet kan faktisk brukes på PC :-)
    Virker utmerket med litt innsats, se oppskrift her

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •