Hvor "bra" må en HTPC være?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor "bra" må en HTPC være?

Jeg har en "gammel" pc som jeg vurderer å bruke som en slags htpc.

Specs: AMD athlon XP 2000+ ( 1,67 GHz )
    1,00 GB Ram
    NVIDIA Gerforce 256MB grafikk kort
    lydkort er ikke oppdatert enda.. Men det kommer..

Jeg kjører nå Windows mediacenter på den, jeg vil ha denne til å kjøre filmer og musikk spill etc på Projektoren. Så da er spørsmålet er det mye som må byttes før jeg idet hele tatt kan vurdere det? og er det så mye at jeg bare kan droppe det og starte fra 0???

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet er jo hva du vil oppnå? Mulig maskinvaren holder for det du ønsker, men dersom du ønsker å behandle bildet, spille av hdtv osv så er nok maskinen litt for svak.

Kan legge til at jeg spiller av hdtv ting og tang med Sempron 2600+ og GeForce 6200.

Newcomer lien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo vurdere å kjøre linux med mythTV på den, da skal den vel trenge mindre maskin enn windows gjør.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må vel opprgradere PCen min også??

Hei

Prøver å kjøre HD filmer på PCen min, men den sliter.
    Har en:
    Celeron 2,8Ghz
    2 gig RAM
    240Gb HDD
    Skjermkort, Sapphire Radeon 9550 128MB DDR AGP8X
    Lydkort, Gainward Hollywood@Home 7.1
    TV kort, Hauppauge! WinTV-PVR-350

Merker at bilde henger litt, lyden fortsetter mens bilde stopper opp litt. Og da greier ikke bilde å hente igjen lyden.

Holder på å bygge ny, men er helt i begynnelsen.

Har kjøpt nytt hovedkort:
    Asus A8N-SLI Deluxe S939 PCI-E nForce4 SLI,4xSATA2,Dual-GbLAN,ATX

Skal ellers ha:
    AMD Athlon 64 3200+ "Venice" (eller 3500+)
    Sapphire Radeon X1300 Pro 256 MB
    SHG 500 Watt Low Noise
    Thermaltake Mozart Series Media Desktop
    Zalman CNPS9500LED

Er det noen som har en formening om dette? Vil jeg kunne kjøre HD filmer uten problem?
    Tar å plukker fra "gamle" PCen de andre delene jeg trenger, f.eks. RAM 2GB PC2700.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville skippet SHG-strømforsyningen og f.eks. heller gått for MIST 500W eller Seasonic S12 500W. Generelt bedre og mer stillegående, men riktignok noe dyrere. Evt. velge en litt svakere Seasonic S12-variant. I et HTPC-kabinett blir det også en fordel med en modulær strømforsyning der man kun kobler til de kablene man trenger -- slipper da å bli liggende så mye ubrukte kabler inne i PCen.

Zalman CNPS9500LED er meget bra. Sjekk imidlertid CNPS9500 AM2. Ifølge spec er dette samme kjøler, men den mangler festeløsninger for Intel-prosessorer og det er trolig derfor den er noe rimeligere. Selv om fargen er forskjellig fra CNPS9500LED er også AM2-varianten i kobber. Selv om den markedsføres som kjøler for AM2 støtter den også Socket 754/939/940.

Asus A8N-SLI Deluxe-hovedkortet er i seg selv ok, men kjøleren på brikkesettet er kjent for å kunne støye en del. Alternativet her kan være å bytte ut kjøleren. Med at du har kjøpt hovedkort allerede er det kanskje litt sent, men et tips ellers nå ville jo vært å kjøpe et hovedkort for AM2-prosessor og basert på nForce500-serie-brikkesett i stedet for nForce4. Men såklart, da kunne du ikke brukt minnet du allerede har.

Vet ikke om jeg husker riktig, men var det ikke slik at man trengte Radeon X1600 for maskinvareakselerert MPEG2/h.264-dekoding i 720p eller høyere?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Tror jeg ville skippet SHG-strømforsyningen og f.eks. heller gått for MIST 500W eller Seasonic S12 500W. Generelt bedre og mer stillegående, men riktignok noe dyrere. Evt. velge en litt svakere Seasonic S12-variant. I et HTPC-kabinett blir det også en fordel med en modulær strømforsyning der man kun kobler til de kablene man trenger -- slipper da å bli liggende så mye ubrukte kabler inne i PCen.

Zalman CNPS9500LED er meget bra. Sjekk imidlertid CNPS9500 AM2. Ifølge spec er dette samme kjøler, men den mangler festeløsninger for Intel-prosessorer og det er trolig derfor den er noe rimeligere. Selv om fargen er forskjellig fra CNPS9500LED er også AM2-varianten i kobber. Selv om den markedsføres som kjøler for AM2 støtter den også Socket 754/939/940.

Asus A8N-SLI Deluxe-hovedkortet er i seg selv ok, men kjøleren på brikkesettet er kjent for å kunne støye en del. Alternativet her kan være å bytte ut kjøleren. Med at du har kjøpt hovedkort allerede er det kanskje litt sent, men et tips ellers nå ville jo vært å kjøpe et hovedkort for AM2-prosessor og basert på nForce500-serie-brikkesett i stedet for nForce4. Men såklart, da kunne du ikke brukt minnet du allerede har.

Vet ikke om jeg husker riktig, men var det ikke slik at man trengte Radeon X1600 for maskinvareakselerert MPEG2/h.264-dekoding i 720p eller høyere?

Ok, men kan jo prøve en Thermaltake TR2 550W , den koster bare 80,- mer og skal avgi 17dB.

CNPS9500LED er jo billigere enn CNPS9500 AM2, 391,- kontra 405,-. Og er de like gode så da er jo den billigste best? Eller misforstår jeg noe?

Skal bytte kjøler på hovedkortet og jeg hadde håpt å bruke om igjen minnet, så da falt det på dette valget, fikk det for 500,- også, så da var det for billig å si nei.

Om du har rett i at jeg MÅ ha X1600 for å kjøre Mpeg2/h.264 i 720p, så MÅ jeg jo bare gå for det.
    Er Sapphire Radeon X1600 Pro 256 MB greit nok da?

Takker for feedback, ellers så hadde jeg nok ikke fått en HTPC som var grei nok.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har 3200 og hakker hos meg også... så for 720p så er vel litt høyere ghz nødvendig for å få veldig smooth. MEN varierer veldig mellom forskjellige filmer, noen går smooth hos meg
    Sitat Opprinnelig postet av bhbrevik
    Hei

Prøver å kjøre HD filmer på PCen min, men den sliter.
    Har en:
    Celeron 2,8Ghz
    2 gig RAM
    240Gb HDD
    Skjermkort, Sapphire Radeon 9550 128MB DDR AGP8X
    Lydkort, Gainward Hollywood@Home 7.1

Merker at bilde henger litt, lyden fortsetter mens bilde stopper opp litt. Og da greier ikke bilde å hente igjen lyden.

Holder på å bygge ny, men er helt i begynnelsen.

Har kjøpt nytt hovedkort:
    Asus A8N-SLI Deluxe S939 PCI-E nForce4 SLI,4xSATA2,Dual-GbLAN,ATX

Skal ellers ha:
    AMD Athlon 64 3200+ "Venice" (eller 3500+)
    Sapphire Radeon X1300 Pro 256 MB
    SHG 500 Watt Low Noise
    Thermaltake Mozart Series Media Desktop
    Zalman CNPS9500LED

Er det noen som har en formening om dette? Vil jeg kunne kjøre HD filmer uten problem?
    Tar å plukker fra "gamle" PCen de andre delene jeg trenger, f.eks. RAM 2GB PC2700.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveisvei
    jeg har 3200 og hakker hos meg også... så for 720p så er vel litt høyere ghz nødvendig for å få veldig smooth. MEN varierer veldig mellom forskjellige filmer, noen går smooth hos meg
    Halloen

Jeg gikk for en 3500, så jeg håper det gir det lille ekstra som trengs, om ikke så er det vel bare å begynne å spare til en enda grommere sak.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halloen

Jeg gikk for en 3500, så jeg håper det gir det lille ekstra som trengs, om ikke så er det vel bare å begynne å spare til en enda grommere sak.

Tror det vil funke ypperlig - tror jeg kanskje overklokker min litt - får se, om jeg får den opp ute nå øke volten.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endte opp med dette

Kabinett Thermaltake Mozart Series Media Desktop
    AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939, 512KB
    ASUS A8N-SLI DeLuxe
    Sapphire Radeon X1600PRO 256Mb
    Harddisk 160.0GB 7200RPM SATA 8MB 3.5" NoiseGuard SilentSeek ImpacGuard
    Kingston ValueRAM DDR333 2x1024 MB PC2700
    Chipset Cooler, Zalman ZM-NB47J
    Thermaltake Purepower Butterfly 480W, Bl Dual Fan Active PFC Two Ways Controlol Ball Bearing Fan

Dette kostet meg:
    Nok 3.223,- + porto

Så plukker jeg "gamle" PCen:
    Nec ND-3540A

Får den siste pakken i dag, håper jeg.
    Så får vi se hvordan det fungerer.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lykke til med motering og installering...
    Gi gjerne en tilbakemelding her igjen på hvordan du synes det fungerer!

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabinett Thermaltake Mozart Series Media Desktop
    AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939, 512KB
    ASUS A8N-SLI DeLuxe
    Sapphire Radeon X1600PRO 256Mb
    Harddisk 160.0GB 7200RPM SATA 8MB 3.5" NoiseGuard SilentSeek ImpacGuard
    Kingston ValueRAM DDR333 2x1024 MB PC2700
    Chipset Cooler, Zalman ZM-NB47J
    Thermaltake Purepower Butterfly 480W, Bl Dual Fan Active PFC Two Ways Controlol Ball Bearing Fan

Dette kostet meg:
    Nok 3.223,- + porto

Så plukker jeg "gamle" PCen:
    Nec ND-3540A

Får den siste pakken i dag, håper jeg.
    Så får vi se hvordan det fungerer.

Det var vel litt for billig?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Det var vel litt for billig?
    Oooops, har kjøpt RAMen uten om den summen, den ble kjøpt for en stund siden, men resten fikk jeg for 3.223,-.

Husk, jeg har brukt litt tid på å finne billige greie deler.

bruktmarkedet på hardware.no og div demo og lager avdelinger på nettbutikker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apple sine anbefalinger for 1080i (for windows) er:
    * 3.0 Ghz Intel Pentium D (dual-core) or faster processor
    * At least 1GB of RAM
    * 64MB or greater video card
    * Windows 2000 or XP
    kilde: http://www.apple.com/quicktime/guide...endations.html

ganske greie filmsnutter der også, prøv IMAX deep sea, mange pc`er sliter med den.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men kan jo prøve en Thermaltake TR2 550W , den koster bare 80,- mer og skal avgi 17dB.
    Oppgitt dB tall betyr desverre akkurat like mye som Elkjøps minianleggs PMPO watt-ratinger. Altså er det ingen sammenheng mellom oppgitt "dB" og faktisk støy og man kan fritt se bort ifra dette tallet. Desverre...

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Oppgitt dB tall betyr desverre akkurat like mye som Elkjøps minianleggs PMPO watt-ratinger. Altså er det ingen sammenheng mellom oppgitt "dB" og faktisk støy og man kan fritt se bort ifra dette tallet. Desverre...

-k
    Du har sikkert rett, men jeg endte opp med en annen strømforsyning, den lå inne på lagersalget hos PSData til under halv pris, så tapet er ikke så mye om jeg angrer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy Tabbet meg litt ut på valg av PSU

Trur dokke ikkje at ej oppdaget en passelig tabbe på fradagskvelden....

Hadde koblet alt til i den HTPCen, og det var like før eg satt i kontakten og slo den på, men ville sjå over an gnag til for å forsikre meg at elt var ok

Takk gud for det, trur eg, da såg eg at der var fire ledige "pinner" på hoved strømmen til hovedkortet.

Eg hadde ikkje fått med meg at hovedkortet hadde 24 pinner mens PSUen hadde "bare" 20, da falt verden i grus :-(

Litt febrilsk lesing i håndbøker og leting på nettet, og finner da ut at PSUen min er for "gammel".

Etter litt banning og lesing, kona lurte litt på hva som skjedde og lurte på om eg hadde skada meg eller noe, so røska eg den ut og pakka den ned. Gav beskjed til PSData at eg ville returnere den.

Fortsette å leite litt på sidene deira, da fann eg løsningen, en adapter for å bruke en 20 pin PSU på et 24 pin hovedkort. Bestilling sendt så da er det bare å vente.

Litt glad igjen nå, men må utsette oppstarten.

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en intel p4 northwood på 2,59ghz, denne klarer fint 720p og om jeg avslutter explorer klarer den 1080p også.

Flytende, skarpe bilder, selv med hele filmer som finding nemo (720) og Star wars (1080)

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min psu har òg berre 20 pins, men eg bruker den fordi Mange hovedkort har ei anvisning på korleis ein kan bruke 20 pin på 24 pin. Ville ikkje prøvd dette om det ikkje står noko om det i manualen dog.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Jeg har en "gammel" pc som jeg vurderer å bruke som en slags htpc.

Specs: AMD athlon XP 2000+ ( 1,67 GHz )
    1,00 GB Ram
    NVIDIA Gerforce 256MB grafikk kort
    lydkort er ikke oppdatert enda.. Men det kommer..

Jeg kjører nå Windows mediacenter på den, jeg vil ha denne til å kjøre filmer og musikk spill etc på Projektoren. Så da er spørsmålet er det mye som må byttes før jeg idet hele tatt kan vurdere det? og er det så mye at jeg bare kan droppe det og starte fra 0???
    tja... Kjører du mythtv kan du bruke mpeg2 aksellereringen i Nvidia-kortene med Xvmc (windows klarer ikke det.). Da holder prosessoren din i massevis til film og musikk. ..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •