Skal sette sammen HTPC - tips

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal sette sammen HTPC - tips

EDIT: Har endret på alt - Se oppdatert oppsett i den lange posten på side 2.

Hei, Jeg skal sette sammen en HTPC. Har bygget mange PCer opp gjennom tiden, men har ikke fulgt helt med i utviklingen de siste to årene. Har lest meg litt opp nå og plukket frem et utvalg komponenter som jeg tror er noe av det bedre jeg kan finne når man tenker ytelse/funksjonalitet vs valuta for pengene.

Alt er hentet fra Netshop og prisene står i parantes.

TV-kort
    HAUPPAUGE WinTV-PVR-500 MCE-Kit (1195)

CPU
    AMD Athlon 64 3500+ BOXED "Manchester" (995)

Hovedkort
    Gigabyte GA-K8N-9 nForce4-4X (695)

Minne
    2x512 MB - OCZ Premier Dual Channel med heatsink (850)

Skjermkort
    Sapphire Radeon X1600Pro 256MB DDRII PCIe (kr 969)

Harddisk
    Seagate Barracuda 7200.9 300GB 16MB cache sata (925)

Kabinett:
    Cooler Master 620C-SX1 Sølv Alu/Stål uten power M-ATX (895)

Totalt kr 6.524,-

Pcen skal brukes med digital ut til en Pioneer VSX 1015 receiver og bilde til en 42" plasma via DVI. Kommer til å bruke den til film, musikk og bilder. Ettersom den ikke skal brukes til spilling lurer jeg på om et x1300 skjermkort er nok. Plasmaen min kan ikke vise mer enn 720p, men det kan jo tenkes at jeg viser klipp som er 1080i som nedskaleres til native oppløsning. Greier et x1300 kort dette sammen med en Athlon 64 3500+?

Innspill mottas med takk. Er også usikker på om viften på CPU (Boxed) bråker og om viften på grafikkortet bråker. Nå kan jo dette byttes senere, men det er vel bedre å være føre var. Trenger ikke mus/tast, fjernkontroll, operativsystem eller DVD-brenner.

Intermediate kas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roolf
    Greier et x1300 kort dette sammen med en Athlon 64 3500+?
    EDIT: MASSE FEIL :-P
    Men nå er ikke prisforskjelen mellom x1600 og x1300 så stor, så da hadde jeg godt for x1600 med en gang.
    EDIT: Greit jeg fant noen billige x1300 kort, men hold deg unna dem!!

"Not even ATI's X1300 GPU can adequately handle 1080p. The X1600 Pro is the lowest-end GPU in ATI's lineup that can meet the task."

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for tipset. Har sett et x1300 med passiv kjøling til kr 600 og noe, men ikke funnet noen billige x1600. Mulig jeg går for et x1600 med vifte og bytter ut viften med noe Zalman-greier dersom det bråker. Det er jo som du sier nesten ingen prisforskjell.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk om skjermkortet ditt støtter HDCP før du kjøper da...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken PSU skal du bruke? Kabinettet her er vel mATX, mens hovedkortet er vanlig ATX. Hvis kabinettet krever mATX-PSU også kan det være litt vanskeligere å finne en skikkelig god en.

Når det ellers gjelder grafikkort bør det vel ikke være så vanskelig å finnet et som er vifteløst -- og med omså samme GPU. Om det har 128 MB minne spiller ikke noen stor rolle. Sapphire har vel grafikkort med HDCP-støtte basert på X1600 -- kan vel være verdt å merke seg. Er HDMI, så da må det evt. overgang til (kan en slik overgang være nok til å lage kødd for HDCP?)

X1600 noen features når det gjelder dekoding av HD som ikke X1300 klarer.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med tanke på videre oppgraderinger kan det kanskje være en ide å satse på AM2-sokkel. Koster vel lite/ingenting ekstra både når det gjelder hovedkort og prosessor. Trenger da også DDR2-minne, som vel er rimeligere enn DDR(1). DDR2-minne kan jo også være kjekt ved senere oppgraderinger da det vel er lite sannsynlig til at neste system vil ha støtte for vanlig DDR.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortet han har skrevet opp har kun DVI, og jeg er derfor usiker på om den har HDCP-støtte.

Men googlet etter ATI x1600 PRO m/HDMI 128MB og den skal hvis ha HDCP-støtte mener jeg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er såpass få kort i dag som støtter HDCP, at hvis det er støtte, er det normalt oppgitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene folkens. Ser ut til at det blir x1600 på meg.

Har tenkt å bruke en vanlig stille strømforsyning som jeg har plukket ut av en annen maskin (Tror det er 400w av god kvalitet). Jeg trodde kabinettet var et standard ATX-kab. Men dersom kabinettet er mATX så er vel muligens både hovedkort og PSU for store. Må sjekke litt.... takk for tipset - hadde ikke tenkt på det.

HDCP? Dette er vel mest aktuelt ved avspilling av DVD, noe jeg ikke tror maskinen kommer til å bli brukt til. Om grafikkortet støtter HDCP ser jeg det som et pluss, men om det ikke gjør det så er ikke det så farlig.

Min erfaring er at maskinenes livslengde er omtrendt like lang uavhengig av om jeg bygger de fremtidsrettet eller ikke. Om 2,5 - 3 år er det kommet så mye nytt at alt er utdatert uansett.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg har nettopp byttet ut litt vifter på hovedkortet mitt samt på prosessoren og byttet ut til nytt vifteløst skjermkort. Dette er absolutt å anbefale og jeg hører ikke dataen i det hele tatt lenger. Noe å tenkte på hvis HTPCen skal stå i stua...

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vifteløst eller vannkjøling er nesten den eneste veien å gå for å få det lydmessig genialt som htpc. Du gjør nok lurest i å kjøpe et godt skjermkort, ellers er jeg glad i både K8N, AMD og OCZ. En stabil og strømsterk psu er veldig viktig, samt gjerne noen raske disker.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Vifteløst eller vannkjøling er nesten den eneste veien å gå for å få det lydmessig genialt som htpc.
    Vifteløst er selvsagt bra for støynivået, men på en PC av dette kaliberet skal det jo godt gjøres å kjøre helt uten vifter. Med vannkjøling kan man få det så
    så godt som lydløst, hvis man vil ha det tilnærmet lydløst med luftkjøling må man nok fire en del på kravene til hardware.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannkjøling blir ikke aktuelt på denne PCen. Jeg legger opp til en eller to stillegående papst-vifter i tillegg til viften i PSU og på CPU.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ihvertfall ha et annet hovedkort hvis du skal bruke dette kabinettet. Kikka litt på sidene til Cooler Master og det står at hovedkort er av formfaktor m-atx. Hvilken strømforsyning som er mulig å plassere inn i det står ikke spesifisert noen sted så vidt jeg kan se. Men det er jo ikke helt usannsynelig at denne også må være m-atx.

Når det gjelder hovderkort ville jeg i alle fall valgt et med AM2 sokkel (den nye amd sokkelen) fremfor 939. Du får prosessoren som du har lista opp i begge versjoner til akkurat samme pris.

Et kort jeg synes ser bra ut er Asus M2NPV-VM S-AM2 nForce 430 mATX.

Link ASUS : http://www.asus.com.tw/products4.asp...&l2=101&l3=296

Link Netshop: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=35043

Det koster femtilappen mer enn det du har satt opp, men det har innebygd skjermkort, så med mindre du har tenkt å bruke denne pc'en til noe særlig spilling så tror jeg ikke du vil trenge et eget skjermkort.

Hvis du har tenkt å bruke kabinett vifter så ville jeg ha valgt et annet kabinett enn det du har satt opp. Det har kun plass til 60mm vifter og slike bruker ikke være særlig stillegående.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk Liwet, Jeg oppdaget også at kabinettet var m-ATX. Merkelig at dette ikke var oppført på sidene til Netshop. Ønsker å bruke standard kab, så jeg kommer til å se om jeg ikke finner et annet rimelig et, som ser bra ut og ikke koster en formue.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg heller gått for ett Geforce 7600Gs Silent, vifteløst. Bruker dette sammen med Amd Athlon 3700+, 1 gig mem corp minne, MSI K8N Diamond, Golden ORB CPU kjøler, AKASA 210 chipset kjøler, Arctic Cooling Silentium T2 kabinett, 74 gig raptor disk, 250 gig WD disk. Funker tilnærmet lydløst. Hører ingenting med mindre du tar av sidepanelet og putter hodet helt inntil PSU viftene. Men dette er ikke noe jeg har for vane, så det merker jeg ikke...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roolf
    takk Liwet, Jeg oppdaget også at kabinettet var m-ATX. Merkelig at dette ikke var oppført på sidene til Netshop. Ønsker å bruke standard kab, så jeg kommer til å se om jeg ikke finner et annet rimelig et, som ser bra ut og ikke koster en formue.
    Du skrev: "Cooler Master 620C-SX1 Sølv Alu/Stål uten power M-ATX". "M-ATX" på slutten her antyder jo at det er microATX det er snakk om.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Du skrev: "Cooler Master 620C-SX1 Sølv Alu/Stål uten power M-ATX". "M-ATX" på slutten her antyder jo at det er microATX det er snakk om.
    Ja du har rett! Helt utrolig at jeg ikke så dette tidligere. Vel, vel, slik går det når jeg er lam i hodet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tips er kanskje heller å se på noen av modellene til Silverstone. Fikk nettopp inn LC20-M her (versjonen uten -M er uten display/fjernkontroll). Liker i hvert fall frontdesignet veldig godt på dette. En fordel er også 2 stk. 5,25"-brønner -- bl.a. med tanke på å kunne montere en harddisk i vibrasjonsdempende brakett. Plass til 2 stk. 80 mm vifter bak, 2 stk. 92 mm i front og 1 stk. 80 mm på siden.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •