Skal sette sammen HTPC - tips - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 24 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har brukt en del tid på å endre oppsettet mitt nå. Hadde egentlig valgt meg ut kabinettet Silverstone LC20 fra Komplett, siden jeg ikke fant noen som hadde M-modellen av dette. Vet du hvor LC20-M kan skaffes?

Endrer oppsettet mitt hele tiden nå etterhvert som kunnskapen oppdateres. (Budsjettet er sprengt og revidert.)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om ikke LC20-M fantes hos SHG. Ellers er det en del andre som har LC20, men den altså uten display og fjernkontroll (iMon).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok takk for tipset. Fant M modellen, men den var forholdsvis dyr. Mulig det likevel er smart med tanke på musikkavspilling slik at man slipper å slå på plasmaen. Bruker Xbox media center i dag og har merket ulempen med å måtte slå på tv hver gang man skal lytte til musikk. Når Tven står på blir den dessuten ofte et blikkfang. Om kabinett med skjerm blir for dyrt er det mulig jeg går for en liten billigere ekstern skjerm på ca 7-8" som jeg kobler på. Mulig en slik løsing også er mere lesbart fra ca 3,5 meter.

Har forresten fått med meg at AMD kommet til å gjennomføre en større prisreduksjon i midten av juli, så jeg har bestemt meg for å sette prosjektet på hold inntil da. Leste dette i en artikkel på hw.no.

Har lest meg litt opp på skjermkortfronten også for å finne ut hvilket skjermkort som gir den funksjonaliteten jeg vil ha samtidig som det ikke koster skjorta. Ser at kort med støtte for HDCP nettopp er sluppet på markedet, så da kan det jo være at utvalget med kort med HDCP er større om en måned. Heller forresten mot Nvida for øyeblikket. Har innsett at HDCP trolig er et smart valg nå når Blue-ray og HD-DVD slippes. Tipper at en slik spiller til PC ikke kommer til å koste all verden.

Per i dag ligger oppsettet an til å bli som følger:

Hovedkort:
    MSI K9N SLI Platinum,nForce 570 SLI,ATX, Socket-AM2,2xGbLAN,DDR2,Firew,2xPCI-Ex16

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320228

For lyd kommer jeg til å bruke S-pdif passtrough fra dette til receiver og regner med at dette blir bra. Fint at kortet har både optisk og coax ut. Dessuten er jeg en av sikkert få som kommer til å bruke begge nettverksportene. (Kjører xbox live gjennom PC for å filtrere bort alle ikke-Europeiske IP-adresser slik at jeg slipper lagg/latency som oppstår ved 300 ms ping :razz: )

Prosessor
    Den største AMD Athlon 64 AM2 som jeg har råd til. Venter i spenning på å se de mye prisene.

skjermkort
    Inntil videre har jeg sett på dette:
    XFX GeForce 7600GS 256MB DDRII eXtreme, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 500/900Mhz

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319312

Geforce 7600GS eXtreme Edition er høyt klokket og har passiv kjøling. Trolig blir dette erstattet av et tilsvarende eller bedre kort med HDCP-støtte om dette er tilgjengelig om ca en måned.

[ EDIT: Oppdaget at i forhold til de største GeForce-kortene så manglet dette kortet støtte for "Inverse Telecine" og "Bad Edit Correction" på HD-materiale. Vet ikke hva dette er, men er det noe man vil savne? ]

Harddisk
    En eller flere Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM

TV-kort
    Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314511

Har lest at dette er det beste TV-kortet. Jeg velger å prioritere TV-kort ettersom jeg ønsker å se TV gjennom PCen med oppskalering til plasmaens oppløsning. Scaleren på plasmaen min er ikke den beste. Kom gjerne med forslag til annet TV-kort dersom andre er bedre.

Kabinett
    Her er jeg i tvil men heller mot Silverstone SST-LC20 HTPC.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=321126

Dette er et stort kabinett, noe som er et must ettersom jeg kommer til å velge et oppsett med CPU-vifte. Jeg trenger da en del kabinettvifter for å unngå støy. (Mange vifter med lav omdreining flytter mye luft slik at kabinettemperaturen holdes nede, noe som igjen muliggjør en stille CPU-vifte. Min erfaring er at dette er billigste måte å bygge lydløst.) Skulle gjerne hatt en LCD på kabinettet, men pga pris kommer jeg trolig til å gå for en liten ekstern LCD som festes på et smart sted.

Mus/tastatur
    Zippy RF-620.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=317432

Dette ser ut som et lite og bra tastatur. Vet ingen ting om det utenom det jeg har lest på komplett sine sider. Regner med at det ikke blir problemer med rekkevidden som vil være ca 3 meter. Noe som har erfaringer med dette?

Minne
    Her er jeg usikker. Det ene jeg lurer på er hvilken frontside busshastighet de ulike AMD AM2 prosessorene kjører på. Jeg trenger jo strengt tatt ikke ram som tåler høyere klokkefrekvenser enn det HK kommer til å kjøre på. (Regner ikke med å overklokke.)

Lurer også på om jeg skal ha 1 eller 2 gig ram. Har skjønt at 1 gig er nok til en HTPC. Samtidig kan det tenkes at bruksområdene endres noe, og da kan kanske behovet for 2 oppstå. Tenkte derfor å gå for en brikke a 1 gig. Da mister jeg muligheten for "dual channel", men så vidt jeg forstår innebærer dette et ganske lite ytelsestap (var vel ca 1% på de eldre AMD CPUene). Synspunkter?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For HTPC og AMD -- her kan det være en fordel å vente på "Engery Efficient"-prosessorene som nå skal komme i løpet av sommeren. Disse blir litt dyrere enn standardversjonene, men samtidig vil det stilles mindre krav til avkjølingen i systemet. De beste Energy Efficient-prosessorene vil ha maks. strømforbruk på 35W. Videre vil det også finnes de med 65W. Standard Athlon 64/64 X2 kan ha opptil 89W.

Intel blir såklart også mer aktuell nå i løpet av sommeren når Core 2 Duo kommer, og vil ha mindre varmeutvikling enn dagens Pentium D-prosessorer.

MSI K9N SLI Platinum-hovedkortet er bra. Et element blir jo om man i HTPC-sammenheng kan klare seg med et enklere kort? Har ikke testet nForce 570-kortene fra Asus ennå, men 590-kortet til Asus støttet så vidt jeg husker også regulering av kabinettvifter.

FSB for Athlon 64 iht. minne blir egentlig ikke så relevant med tanke på arkitekturen prosessoren har. Det du i basis trenger er 667 eller 800 MHz DDR2. Det er ikke spesielt mye å tjene på 800 MHz, men du kan jo se hvor stor prisforskjellen er når du skal kjøpe.

Det er ikke spesielt mye du taper på å ikke kjøre med "Dual Channel DDR". Det varierer litt med bruksområde, men ikke all verden. For Dual Channel DDR anbefales det egentlig også at man kjører med identiske moduler for best kompatiblitet.

Filmer lages opprinnelig med 24 fps. Med NTSC er dette "konvertert" til 30 fps. Med Inverse Telecine "rekonstrueres" dette tilbake til 24 fps. Bad Edit Correction er også relatert til dette. Hvor mye man merker til dette får være en annen sak.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •