Begynnerspørsmål: Dekoder til kabel-tv

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer markusw sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Begynnerspørsmål: Dekoder til kabel-tv

Hei

Jeg har akkurat flytta til kristiansand og har "arvet" UPC kabel-TV av forrige hus-eier. Jeg er stor fan av å ha alt i en boks, og nå må jeg sette meg inn i hva jeg trenger og hvordan ting virker - og håper dere kan hjelpe meg.

Jeg har et pinnacle pctv-pro kort fra ca 2000 jeg er veldig godt fornøyd med og vil gjerne fortsette å bruke det. Nå vurderer jeg å kjøpe en dekoder, men lurer på om det egentlig er noen vits.

Her kommer derfor en rekke nybegynner-spørsmål:

Kan jeg bruke en digital dekoder i et analogt nett?
    Har slike dekodere alltid tuner, eller bare dekoder den og sender til tv-tuneren jeg har? Vil ev. flere tunere gi mulighet for flere kanaler av gangen?
    Er det noe poeng med dekoder uten smartkort-leser? Gir det f.eks. mulighet til "brute-force" dekoding ved hjelp av PCen eller andre lovlige dekodingsmuligheter? (Det er så langt jeg forstår lov å dekode selv - men UPC blir neppe så glade).
    Er det ukomplisert å bruke en standard dekoder fra UPC sammen med et TV-kort?
    I følge UPC er det bare analogt nett i kr.sand. Bør jeg like godt vente med alle oppgraderinger til nettet blir digitalt?

Jeg vet det finnes flere tråder om lignende tema, men trenger å få de grunnleggende konseptene litt med teskje.

Hvis noen har et dekoder-kort (PCI) å anbefale hadde det også vært flott. Har det f.eks. linux-støtte blir jeg henrykt, men vanlig windows-xp er bra nok.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Jeg tar meg den frihet å "bumpe" denne posten ettersom jeg ikke har fått svar på noen av spørmålene, og venter i spenning på noen som har oversikten og tid til å svare.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg bruke en digital dekoder i et analogt nett?
    Hei, du kan ikke bruke digital dekoder i et analog nett - iallefall i utgangspunktet.

Har slike dekodere alltid tuner, eller bare dekoder den og sender til tv-tuneren jeg har? Vil ev. flere tunere gi mulighet for flere kanaler av gangen?
    Den analoge dekoderen har tuner - så i utgangspunktet så sender den en stream til tv-kortet med ekstrakanalene og resten av grunnpakken ved siden av.

Er det noe poeng med dekoder uten smartkort-leser? Gir det f.eks. mulighet til "brute-force" dekoding ved hjelp av PCen eller andre lovlige dekodingsmuligheter? (Det er så langt jeg forstår lov å dekode selv - men UPC blir neppe så glade).?
    Nope, er ikke mulig så lang jeg har lest.

Flere tv-tunere vil jo gi muligheten til å ta opp på en kanal, og se på en annen. Men som sagt så blir jo det et problem med dekoder, da den kun kan dekode en kanal om gangen(tror jeg).

Er det ukomplisert å bruke en standard dekoder fra UPC sammen med et TV-kort?
    Ukomplisert uten dekoder iallefall. Har ikke prøvd med analog dekoder, men digital er ikek noe problem - da må man programere datan til å styre dekoderen.

I følge UPC er det bare analogt nett i kr.sand. Bør jeg like godt vente med alle oppgraderinger til nettet blir digitalt?
    Skal vel oppgraderes i løpet av året - ser ikke noe grunn til å vente...

Ang anbefaling av kort- så vet jeg ikke helt. Jeg bruker pvr500mce, to tunere på et kort.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg får prøve å svare som best jeg kan.

1. Nei, du kan ikke bruke en digital tuner til å ta inn analoge signaler.

2. Det finnes ingen rene dekodere. Man kan si si at digitale tunere har mulgihetene til dekode krypterte signaler et tv-kort med to tunere vil gi deg mulighet til å se på en kanal og ta opp fra en annen.

3. Det er lite poeng med et dvb-c kort (dvb-c er standarden for digital kabel tv) uten kortleser. Da vil du kun få inn kanaler som sendes ukryptert digitalt. Det er ikke mulig med brute-force dekoding.

6. Hva slags UPC dekoder er det snakk om? Hvis det kun er analogt nett der er vel den eneste grunnen til at du skulle trenge en dekoder være å ta inn betal-tv kanaler. Med Windows Media Center er det vel relativt enkelt å benytte en ekstern tuner. Du sender da signalene analogt fra tuneren til tv-kortet via s-video inngangen på kortet. Kanalskifte håndteres via at du kobler en ir-sender til pc-en som sender fjernkontroll signaler til tuneren. Dette er dog ikke en løsning som er å anbefaler hvis du tar imot digalt signal med en digital tuner, da får du konvertering digitalt->analogt->digitalt->analogt som vil gi dårligere bilde enn å sende signalene direkte til tv'en fra tuneren.

5. Hvis du er fornøyd med tv-kortet du har bør du absolutt vente. Du vil ikke få inn noen flere kanaler og vil heller neppe få noe særlig bedre bilde. Det eneste måtte være hvis det er et single-tuner kort du har og du ønsker å kunne ta opp fra en kanal mens du ser på en annen samtidig.

Håper du ble noe klokere av dette, hvis ikke får du bare spørre mer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk

Tusen takk for gode svar. Nå er jeg blitt mye klokere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •