HTPC + X1 programvare og instillinger (kort og greit..?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC + X1 programvare og instillinger (kort og greit..?)

Jeg har en HTPC (P4 2.67ghz (533mhz fsb) 768 mb PC333 ram ATi Radeon 9700pro AGP8x skjermkort. Har ikke hatt prosjektoren så lenge men den er koblet via vga kabel (dvi utgangen på skjermkortet) og jeg bruker powerdvd 5 og windvd 4.5 til å se dvd filmer fra. Ser bare dvd filmer ettersom divx osv blir litt dårlig kvalitet når til og med dvd ikke henger helt med når det blåses opp. Kjører prosjektoren i theater mode så den kjører 800x600@60hz i fullscreen når jeg spiller video. Selv om x1 er 4:3 har jeg grått\beige Ikea greyline:> i 16:9.

Jeg er forsåvidt fornøyd med kvaliteten på bilde men merker at det er stor forskjell på kvaliteten på dvd utgivelser. Men enda verre er forskjellen mellom lyse og mørke filmer\scener. Filmer med mye lys og sterke farger blir bra, men i mørke scener blir kvaliteten en helt annen; uskarpt, sort blir grått, objektene som skal sees blir for mørke mens bakgrunnen som egentlig skal være helt sort kan sees. Men dette er det kanskje ikke så mye å gjøre med?

Men spørsmålet mitt er egentlig ang alt dette med zoomplayer og ffdshow og oppskalering av oppløsning osv. Jeg har vel kraftig nok maskin til postprocessing av bilde, men en enkel guide ville vært greit. Har lest en del her på forumet og lastet ned ffdshow og zoom player men det er litt for komplisert å fikle med, må ha ekspert hjelp uansett..

Noen som kan hjelpe meg? gjerne noen som har tilsvarende oppsett med x1 og som kan gi spesifikke verdier på forskjllige instillinger.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke innstillinger bruker du på X1?

For øvrig gir TheaterTek bedre detaljering i sortnivået enn siste WinDVD.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    contrast 63
    brightness 37
    color temperature warmest
    red 50, green 45, blue 55
    sync threshold adjust enabled
    Firmware 4.1

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den settingen ser jo grei ut den. Skjønner ikke hvorfor du har problem med sortnivået. Har du vurdert CRT?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    x1 er min første prosj som jeg fikk for ca en mnd siden, så jeg hadde ikke tenkt å bytte den ut allerede.. Pris var ganske viktig, men jeg fikk den for totalt ca 7000 +- fra USA INKL 5ÅRS GARANTI! :P

Men ejg har sett litt på den svenske guiden og har nå fått til zoomplayer +ffdshow, men vet ikke helt hvilkle instillinger jeg skal bry meg om. Har enda ikke skjønt hvordan man oppskalerer oppløsningen, men vil dette hjelpe uansett når x1 bare er 800*600? og burde jeg kjøre den i 1024x768 for å få best bilde, men da kan jeg ikke bruke "theater mode"..

Kunne noen ramset opp et par av de viktigste settingesene i ffdshow som jeg kunne teste ut? Og om jeg skal klikke på "process whole image" (eller hva det heter på de forskjellige settingene) Har dratt litt på noen sliders og fått prosessor usage til å stige til 60-90% så alt skal vel være i orden..

Til slutt to enkle spørsmål:
    1.Hvor stor forskjell kan det egentlig bli ffdshow osv kontra et vanlig dvd program på X1? (Jeg så et par sammenilgningsbilder med stoor forskjell men vet ikke om den hadde kommet frem på min prosj.)

2.Har også fått windvd 5 og theatertek 1.5 (men har ikke prøvd den enda) og har PowerDVD 5. Hvilke av disse er best på lyd og bilde alene (uten ffdshow osv) ? (i tilfelle jeg ikke får til et bra oppsett med ffdshow..)

Newcomer Feyd sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Sted
    Bergen
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må le

Akkurat som om jeg skulle postet selv

Kjøpte meg en X1 i USA for 1 mnd siden, kjøres nå via et ATI Radeon 9600 på "theater mode". Sliter og med disse instillingene på ffdshow og Zoomplayer.

Foreløpig har jeg kun WinDVD 4.0, men må vel kjøpe meg 5.0 platinum.

Svare på spørsmålene kan jeg ikke , men håper du poster det du finner ut

Feyd

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ikke ffdshow eller Zoomplayer på min X1, og ærlig talt ser jeg heller ikke poenget med å gjøre det på en SVGA projektor.
    Jeg kjører TheaterTek på oppløsning 800x600, som jeg synes gir det desidert beste bilde på X1.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk bedret sortnivået etter å fikle litt med brightness contrast, luminance gain osv og fikk bedre farger ved sette hue og saturation litt høyere. Jeg merker at bildet blir skarpere med unsharpen mask under sharpness i ffdshow, men settingen må være lavere enn default, hvis ikke blir bildet bare verre. Ellers er det vanskelig å se om det blir noe bedre med f eks resize fordi du må starte prog. på nytt hver gang du endrer på det..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken oppdateringsfrekvens kjører du X1 på Gorm?
    800X600 @ 60 Hz?

PS: Bra artikkel i PC Pro.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpio
    800X600 @ 60 Hz?
    Helt riktig!
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Hører at TeaterTek har lydproblemer? ( Lipsync)
    Har et Creative Audigy 2 zs lydkort og kjører til 6 ch ext in på forsterker.

Noen som vet noe om dette?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpio
    800X600 @ 60 Hz?
    Helt riktig!
    Kan du gi en grei forklaring på hvorfor du kjører på dette?

X1 støtter jo opp til 85Hz, vil ikke dette hjelpe på regnbuer?

Intermediate Burre sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    3,071
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X1 støtter 85 Hz, men vil ikke gjengi mer enn ca 61 HZ, om jeg ikke husker helt leif. Så det er ingen vits å sette den høyere.

Hi-fil: du bruker ikke FFDshow i det hele tatt? tenkte på det, etter tråden om hvorfor en DVDspiller er dårligere enn HTPC, og svaret om at en PC er mye bedre til å skalere bildet. den er jo grei. men til digitale projektorer blir det jo ikke bedre enn native, og den skaleringen gjør jo PCen i alle DVD-avpillere uansett, (altså, det er fortsatt PCen som gjør skaleringen), så det er ingen vits i å bruke FFDshow? right?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Burre
    Hi-fil: du bruker ikke FFDshow i det hele tatt? tenkte på det, etter tråden om hvorfor en DVDspiller er dårligere enn HTPC, og svaret om at en PC er mye bedre til å skalere bildet. den er jo grei. men til digitale projektorer blir det jo ikke bedre enn native, og den skaleringen gjør jo PCen i alle DVD-avpillere uansett, (altså, det er fortsatt PCen som gjør skaleringen), så det er ingen vits i å bruke FFDshow? right?
    Det er min mening også Burre. Hadde jeg hatt en 16:9 projektor ville jeg nok prøvd FFDshow. Mulig jeg prøver på X1 også, men har ikke tid til å fikle med det akkurat nå.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så ved å se på film gjennom htpc med vga kabel skal man få bedre bilde en ved å kjøre det gjennom en dvd spiller med s-video? Jeg får helt jalla bilde når jeg bruker pc'n å se på film med... Noen som vet hvorfor???

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må koble med VGA skjermkabel til projen, sette oppløsningen på desktoppen til 800x600 og bruke en "ok" dvd (software) spiller. Slår ikke det bildet enhver vanlig DVD spiller, er noe veldig galt med PC eller kabel.
    Håper ikke du kobler mellom PC og Projektor med s-video kabel?
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Håper ikke du kobler mellom PC og Projektor med s-video kabel?
    Neinei! Jeg bruker den VGA kabelen som var med projektoren. VGA - VGA! Jeg har Radeon 9800 pro 128 mb skjermkort som du kanskje ser. Maskina er det ikke noe problem med. Kabelen oxo ser ut til å være grei.... den er ihvertfall tjukk Hvilken software DVD spiller vil du anbefale?

Også en ting til. Når jeg ser på film gjennom htpc min, så får jeg 800 x 600 @ 60 hz på kilde på projektoren. Skal det ikke stå 480p der da? Eller?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det står 800x600 60 Hz er helt riktig så lenge du forer projen med datasignal via VGA.
    Av software spillere så bruker jeg selv TheaterTek, men hører andre også anbefaler WinDVD v.5
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •