creative X-FI Platinum

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

creative X-FI Platinum

Må ha et nytt lydkort, pgs eneste jeg har er det som sitter i hovedkortet. ikke akkurat veldig bra. derfor lurte jeg på dette kortet.. det det så bra så det ser ut til? anbefalinger? åpen for andre forslag, men helst ikke noe dyrere.

http://www.creative.com/products/pro...&product=14065

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://procom.no/infoShop/isProductD.../details/23542

dette skal spille mye bedre, til en utrolig pris her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei.. hva er lissom de største forskjellene på dette kortet. noen som har prøvd en av de?

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde nå heller kjøpt et lydkort med dts/dd-enkoder, og brukt digital overføring.. menmen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det lydkortet er det SINSYKT mye feil med.. Har nettopp gått i den fella der...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har selv dette kortet, men før jeg kommenterer hvordan det virker, så er det greit å avklare to ting:

1. Hva skal du bruke det til ? Mest spill, eller kun film/musik
    2. Hva skal du koble det opp mot ? Ekstern receiver og/eller pc-høyttalere (i så fall hvor mange ?

Creative har hatt ett litt frynsete rykte i audiofile kretser før, men har nå "bit-matched playback" som ikke rører signalstrømmen som går ut over SP/Dif utgangene, og bør som sådan være veldig godt egnet for kobling til ekstern dekoder.

Når det gjelder spill, spesielt om man har et anstendig anlegg, er det ingen reelle konkurrenter til creative i dag. Den mest utbredte standarden for flerkanalslyd i spill, EAX, er eid av creative, og andre produsenter støtter bare enklere versjoner en det creative opererer med.

Vet ikke hvordan d/a konverterene i creative er om du skal bruke analog kobling til ekstern reciever. Da er det kanskje andre som er minst like bra til en billligere penge.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at EAX2 holder lenge til spill, selv om EAX3 selvfølgelig er bedre. Men jeg vil heller ofre EAX3/HD til fordel for digital overføring fra pc til forsterker. pcen er jo ikke akkurat en støyfri skapning.

Byttet fra analog til digital overføring fra pc til forsterker hos meg var et stort løft i lydkvalitet, og all støyen forsvant. Nå skal det sies at soundstorm lydkortet sine analoge utganger er omtrent like gode som audiogy sine, noe som er ekstremt når man snakker om onboard-løsninger. Må også si at nvidia sin implementasjon av EAX er nesten like bra som creative sin egen, hvertfall EAX2.

Hvordan disse HDA korta er mtp. EAX vet jeg ikke, og jeg har hørt at det er endel barnesykdommer i driverne til også.

Jeg rører for min egen del ikke creative lydkort at all, de prøver jo bare å snike mest mulig penger ut av forbrukerne, for minimalt med ekte forbedringer.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hah! denne latterlige myten om støy i pc osv er total BS. hva slags kort har du prøvd her?
    etter min erfaring har ikke ferdige cdspillere en sjanse mot lydkort til halve prisen, MINST.
    kiker man under lokket ser "moderne" cdspillere ut som de er bygget forrige århundre sammenlignet med innmaten i en pc. pc har også fantastisk integrering med pciport. specs lang hinsidig hva du klarer i billig hifi vare.
    med et signal/støyforhold på 120db som her på EMU kortet er det nesten så bra som det kan bli.
    harddiskavspilling er også bedre enn optisk...

sniker penger fra forbrukeren? det er forbrukeren som vil ha alle de funksjonene, creative lager gode kort etter hva markedet vil ha. men EMU avdelingen er en annen klasse lydmessig. ment for studiobruk.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eksempel:
    Analog overføring fra pc til forsterker, -20dB på forsterker = masse støy.
    Digital overføring fra pc til forsterker, -0dB = null støy

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette EMU kortet ser jo egentlig bra ut da, men finner ikke noe der det står at det kjører dd/dts, jeg bruker jo datan til både film og musik, så hadde jo gjort seg med surround.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket lydkort anbefales til spilling av MP3-filer fra en HTPC? Filmer spilles stort sett av med digital overføring til forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Hvilket lydkort anbefales til spilling av MP3-filer fra en HTPC? Filmer spilles stort sett av med digital overføring til forsterker.
    Vel, det kan du jo for så vidt også gjøre når det gjelder MP3. Dvs. selve MP3-dekodingen gjøres jo i software på PCen.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Vel, det kan du jo for så vidt også gjøre når det gjelder MP3. Dvs. selve MP3-dekodingen gjøres jo i software på PCen.
    Så da er det egentlig helt bortkastet med et eget lydkort?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    X-fi er i dag det beste allround lydkortet på markedet.
    Det finnes ikke bedre spillkort, i tillegg til at lydkvaliteten dersom det er snakk om digitalt med bit-matched er omtrent så bra det kan bli. Dersom du har planer om å kjøre analogt ut fra lydkortet finnes det riktignok bedre alternativer selv om det gjør en respektabel jobb også der.

Du får riktignok ikke DD og DTS live men det betyr i hvertfall ingenting for meg, men dersom du liker "jukse surround" fra pc'en din så kan jo dette være verdt å vurdere. Det eneste alternativet du har da så vidt jeg er klar over er Auzentech X-plosion, men dette lydkortet støtter IKKE bit-matched playback, noe som i mine øyne er helt avskyelig dårlig og utelukker kortet fullstendig til noe som helst seriøst. Kortet støtter så vidt jeg vet heller ikke ASIO.

En annen ting som er meget bra med x-fi er at det også følger med ASIO drivere, noe som vil si at med ASIO plugin i Winamp/foobar2000 og bit-matched påslått i driverne så kan du spille av cd'er og lossless formater (f.eks .flac) i ekte urørt og perfekt 44.1khz og ikke dårlig upsamplet 48khz slik som tilfellet er med standard windows drivere.

Nå er Creative beryktet for dårlige drivere, men jeg kan med hånden på hjertet etter et halvårs bruk av x-fi xtrememusic si at dette lydkortet er utrolig stabilt. Det finnes imidlertid noen unntak og det er på enkelte nforce4 baserte hovedkort. Jeg slet med at kortet gjorde pc'en min ustabilt når det sto i den nederste PCI-sloten på mitt Asus A8N32-SLI deluxe, men etter siste BIOS oppdatering og med nye drivere til X-fi så har dette forsvunnet helt, og jeg kan nå si at jeg ikke har hatt et lydkort relatert problem på månedsvis.

Konklusjon:
    Positivt:
    Avspilling av lossless musikk med X-fi med bit-perfect påslått og ASIO plugin i Winamp/foobar over S/PDIF til receiver står ikke tilbake for selv svindyre CD-spillere så lenge det kun er snakk om digital overføring. Dette gjelder også selvfølgelig DD og DTS på dvd filmer. I tillegg har kortet blitt utrolig stabilt samt at det tilbyr markedets desidert beste spillytelse.

Negativt:
    Støtter ikke DDL og DTSL for de som liker slikt.
    Har foreløpig ikke linux drivere. Det vil si at Windows foreløpig er eneste alternativ som OS.
    Dersom du skal kjøre analogt ville jeg også vurdert andre alternativer, selv om også dette fungerer brukbart på X-fi

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for fyldig svar! Jeg kommer til å spille primært MP3, og jeg mener å ha sett at X-Fi er spesielt godt egnet for dette. Blir lyden merkbart bedre ved avspilling av MP3 kontra å bruke en middels godt hovedkort? Jeg tenker på at MP3 er rimelig komprimert i utgangspunktet, og det kan vel ikke bli veldig godt selv om lydkortet er aldri så bra?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mp3 blir nok ikke bedre enn andre lydkort annet enn i egenskap av kortets lydegenskaper forøvrig. Det du har hørt om er avspilling dersom du slår på 24bit chrystalizeren, noe som gir mer spenstig lyd og denne fungerer faktisk bra. Jeg personlig foretrekker at lyden er mest mulig lik originalen og har alt slikt avslått, mens andre igjen ikke har noe imot å booste litt her og der. I såfall fungerer chrystalizeren veldig bra, og mye bedre enn tilsvarende løsninger som andre lydkort har. Du får en mer crispy lyd med bedre bass, uten at det høres "falskt" ut, slik det ofte gjør med slike løsninger.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    marsboer: DTSC/DD Live er plutselig veldig aktuelt når man begynner å spille på pcen man har koblet til hjemmekinoforsterker, da man slipper analog overføring til forsterkeren og tilhørende kabelrot. at man har DD Live på lydkortet betyr heller ikke at man bruke "jukse-surround", man kan også bruke helt vanlig pcm (sp/dif) overføring. Det gjør jeg selv. DD Live kutter også av frekvensene over 17-18kHz, og er atter en grunn til å la være å bruke det - til musikk.

7ch-stereo og andre modi som finnes på de fleste nye hjemmekinoforsterkere i dag gjør også en bedre jobb med å lage "juksesurroundlyd" enn directsound sin 2+2 stereo med lik lyd i bakhøyttalerne.

For meg er alt creative-surret -totalt- uaktuelt på grunn at av jeg blir bundet til pro logic IIx for å få surround i spill over digital tilkobling, som ikke er sammenlignbar med 5.1 diskrete kanaler overført via DD Live over samme kabel.

Ergo.. spiller du spill på HTPC i stua med 5.1 og storskjerm, kjøp heller et lydkort med DD Live-enkoder til 5-600kr, og bruk digital overføring på alt materiale. lyd fra CD-spilleren i pcen som overføres digitalt til anlegget skal være bit for bit korrekt uansett lydkort, med mindre det er så gammelt at det resampler opp til 48kHz. Dette er lite aktuelt i dag, utenom på enkelte integrerte lydkort på hovedkort av.. vel, lav kvalitet :P

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    lyd fra CD-spilleren i pcen som overføres digitalt til anlegget skal være bit for bit korrekt uansett lydkort, med mindre det er så gammelt at det resampler opp til 48kHz. Dette er lite aktuelt i dag, utenom på enkelte integrerte lydkort på hovedkort av.. vel, lav kvalitet :P
    Vel.. her tar du rett og slett alvorlig feil. Dersom du tenker på å sende DTS/DD signaler over S/PDIF sender så godt som alle lydkort denne ut som bit-perfect ja. Men vanlig PCM fra CD, dvs 44,1 khz sendes IKKE ut som 44.1 khz av de fleste lydkort. Dersom du benytter Windows med standard WDM drivere vil alt 44,1 khz materiale upsamples til 48khz med mindre lydkortet støtter bit-matched avspilling av 44,1 khz signaler spesielt. Dette er det bare noen få lydkort i billig-klassen som gjør. F.eks må man benytte ASIO drivere og plugin og bit-perfect påslått i driverne for å få bit-perfect 44.1 khz ut fra X-fi. På Auzentech kortene og de fleste andre rimelige kort går det ikke an i det hele tatt å få 44.1 khz urørt PCM ut.

Det er veldig enkelt å finne ut om lydkortet ditt sender ut 44.1 khz uten upsampling, og det er ved å laste ned en 44.1 khz DTS WAV fil bygd for formålet og se om du kan spille den av. Dersom du får kun statisk støy ut av receiveren din upsampler lydkortet ditt. Hører du soundtracket upsampler du ikke og signalet forblir urørt gjennom lydkortet. En annen måte er å se på receiveren din om signalet du mottar er 48khz eller 44.1 khz ved avspilling av f.eks CD.
    Det er bare å gjøre et søk på google med f.eks 48khz kmixer bitperfect, det finnes en million tråder angående dette windowsdriver problemet.

Du har helt rett angående spilling og DDL/DTSL, jeg tenkte bare ikke på det siden jeg aldri en gang har vurdert å spille på htpc'en min

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man lærer noe så lenge man lever tydeligvis.. :-) Fant ut at soundstorm resampler alt til 48kHz i hardware før sp-dif output, det var jo noe.. uggent. Lite vits i å bruke ASIO når det uansett blir resamplet... dog synes jeg ikke lyden er noe dårlig av den grunn. og i spill så er lyden langt overlegen den som var fra analoge outputs.

Digresjon... hvorfor i allverden vil du ikke spille på (ht)pc med stor skjerm og 5.1? det er jo en opplevelse i seg selv..

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det at jeg har noe i mot spilling på htpc. Er bare det at jeg har en ussel 28" CRT som skjerm og integrert nvidia skjermkort i HTPC'en

I den "vanlige" maskinen min har jeg FX-60 og Radeon X1900XT og en god 20" LCD så valget er ikke vanskelig

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •