Asus GeForce 7950GX2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Asus GeForce 7950GX2

Denne HDTV utlinjen på kortet? Vil det være bedre enn å bruke DVI inngangen? Hva er egentlig forskjellen på disse utgangene? Jeg bruker jo nå DVI-HDMI til reciever. Vil dette kortet gi økt bildekvalitet på noen slags måte?

LINK TIL PRODUKT

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel snakk om ganske vanlig TV-utgang (RGB) med HDTV-støtte. Vil nok være bedre å bruke DVI hvis man har TV/projektor som støtter dette.

Videre er det støtte for HDCP via DVI, hvilken er en fordel med tanke på Bly-ray og HD-DVD samt annen video i framtiden som måtte være beskyttet med HDCP.

Ellers er dette primært et kort for god spillytelse, og annet enn å være av de første kommersielt tilgjengelige kortene med HDCP er det vel ikke sånn kjemperelevant i HTPC-sammenheng. For at man skal dra nytte av dette i spill er det også gjerne snakk om å spille med oppløsninger om 1600x1200. Mao. med mindre du ikke spiller mye finnes det langt bedre valg enn dette på mange måter, og i løpet av kort tid nå vil man se en rekke andre kort med HDCP-støtte.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for utfyllende svar

men hva mener du at finnes kort som er mer aktuelle til HTPC enn et slikt kort? Kan du nevne noen modeller for eksempel, og hvorfor disse er bedre enn det alternativet jeg viste til.

Mvh

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal HTPCen benyttes til spill? Hva består maskinen ellers av når det gjelder bl.a. prosessor, hovedkort etc? Hvilken HTPC-løsning skal benyttes? Hva har du av skjerm/TV/projektor?

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    • Intel 945G Express chipset
    • Intel Pentium D 930 Dual Core prosessor (Dual Core, 4MB cache, EM64T, 90nm, 3GHz, 800FSB, LGA775)
    • 1024MB 533MHz Dual DDR2 SDRAM (opptil 2GB minne)
    • Hauppauge WinTV PVR 500 MCE, Dual TV tuner, dual MPEG encoder, FM tuner kort
      Dual MPEG-2 Encode/decode, Nicam Stereo, FM Stereo, S-Video inn, Composite, Audio inn (RCA)
    • nVidia GeForce 6200TC 128MB dedikert minne (Effektiv 512MB m/ TurboCache) PCI Express lavprofil skjermkort m/ DVI, VGA og S-Video skjermtilkobling
    • 250GB Serial ATA 8MB cache 7200rpm harddisk
    • 10/100Mbps Ethernet nettverk
    • D-Link DWL-G520/108 trådløst nettverkskort (802.11g)
    • 16x dual layer DVD brenner (DVD+/-RW)
    • Minnekortleser (8-in-1 integrert)
    • 8-kanals High Definition surround lydkontroller

Hadde tenkt å bytte ut skjermkortet med noe bedre. Vet ikke om det trengs? Jeg skal bruke det til både spilling og film titting/tv titting. Men mest film.

TVen er en sagem 50" dlp tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv med spilling på systemet klarer du deg helt sikkert med et rimeligere kort. Man må gjerne opp i ganske høye oppløsninger i kombinasjon med kantutjevning etc. for å utnytte geForce 7950GX2 pr. i dag -- f.eks. 1600x1200 og høyere vil jeg si, og selv da med f.eks. 4x AA.

Hvis du skal dekode HD-materiale i form av h.264 eller MPEG2 vil man kunne ha utnytte av et kraftigere GeForce-kort med full PureVideo-støtte (noe f.eks. 7600GT har -- samt at det gir grei 3D-ytelse hvis ikke oppløsningen og effektpåleggingen blir for høy). Et element med 7950GX2 er også tildels støynivået og avkjølingskrav.

Sitter her med GeForce 7950GX2 og "lekt" med det rundt en ukes tid nå. Nå blir en del slike ting personlige preferanser, men jeg ville aldri ha kjøpt et slikt kort selv, selv om jeg stiller ganske høye krav til 3D-ytelse og visuell kvalitet. Da hadde jeg vel heller gått for et enkelt 7900GT og satset på en tidligere oppgradering.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du vil anbefale å bytte ut kortet med at geforce 7600 GT eller 7900 GT?

Da kan jeg se på HDTV filmer og spille spill? battlefield 2 etc?

7950gx2 får jeg ikke noe igjen av? Da er det heller bedre å gå for 7600 GT eller 7900 GT? Hvis du kunne velge, hvem hadde du anbefalt meg da?

Gjerne kom med en link også

Takker for alle svar hittils

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bør velge 7900GT eller 7600GT kommer litt an på kravene du setter. Hvilken oppløsning kan du spille på med Tven du har? eller benytter du skjerm for spillingen? Hvis det f.eks. er snakk om å spille i 1024x768 og ikke noe høyere kan det være at 7600GT vil gjøre en helt kurant jobb.

JEg tviler på at du vil ha spesielt igjen for 7950GX2. Trolig kan du heller bruke pengene på andre deler av systemet og ha mer igjen for det. For å få god utnyttelse av 7950GX2 bør man gjerne også ha skjerm som støtter minst 1600x1200 og du bør helst ha en raskere prosessor enn D 930. Videre er det jo et element om 7950GX2-kort er kompatiblet med hovedkortet ditt (for en del Intel-baserte kort er alt som skal til en BIOS-oppgradering -- om produsenten kommer med det eller ikke varierer...).

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    403
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Om du bør velge 7900GT eller 7600GT kommer litt an på kravene du setter. Hvilken oppløsning kan du spille på med Tven du har? eller benytter du skjerm for spillingen? Hvis det f.eks. er snakk om å spille i 1024x768 og ikke noe høyere kan det være at 7600GT vil gjøre en helt kurant jobb.
    Resolution: WXGA 1280 x 720 pixels.

SIGNAL INPUT
    • Video:
    Native/ Upscale:
    SDTV/EDTV (480i/480p) (576i/576p)
    HDTV (1080i/720p)
    • PC Signal:
    Native/ Upscale:
    VGA 640x480, SVGA 800x600,
    XGA 1024x768,1280x720

Gjennom HTPCen så skal jeg både se vanlig dvd/hdtv materiell og spille spill av bf2 kvalitet. Alt skal det gå igjennom TVen, fra HTPCen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henrikr
    Resolution: WXGA 1280 x 720 pixels.

SIGNAL INPUT
    • Video:
    Native/ Upscale:
    SDTV/EDTV (480i/480p) (576i/576p)
    HDTV (1080i/720p)
    • PC Signal:
    Native/ Upscale:
    VGA 640x480, SVGA 800x600,
    XGA 1024x768,1280x720

Gjennom HTPCen så skal jeg både se vanlig dvd/hdtv materiell og spille spill av bf2 kvalitet. Alt skal det gå igjennom TVen, fra HTPCen.
    Tipper et 7900GT vil være et bra valg.

Newcomer markusw sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile flere ting å tenke på

DVI lar PCen gjøre oppdateringen, mens vanlig RGB (og HDTV?) lar skjermen gjøre oppdateringen. DVI vil nok derfor være å foretrekke i de fleste situasjoner.

Bildekvaliteten på film og TV (2D) blir ikke nødvendigvis bedre av å kjøpe et kraftigere skjermkort. Det som er sikkert er at effektforbruket i PCen kommer til å øke slik at den vil bråke mer. Jeg bruker skjermkort med passiv kjøling, men jeg spiller lite 3D-spill og har derfor ikke behov for mer ytelse.

Du kan sjekke skjermkort mot hverandre her:
    http://www23.tomshardware.com/graphics.html

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en del forskjeller når det gjelder video, og forskjeller da mellom grafikkprosessorer i samme serie. Se denne: http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7950GX2 vil etter min mening være overkill selv til spill med såpass lav oppløsning, og du får jo dobbelt opp med varme/støy kontra et enkelt kort.

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min anbefaling

er å kjøpe ett Asus 7600GS Silent (link: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319710 )og legg mer penger i prosessoren. Har man 6600GT eller bedre og bruker dette sammen med Nvidia PureVideo er ikke HDTV eller gaming noe problem. Derfra er ikke skjermkortet lenger flaskehalsen (ihvertfall ikke med en WXGA oppløsning), og du har greit med minne. Min anbefaling blir da å kjøpe en bedre prosessor med en stor og stille CPU vifte, a la Golden ORB II eller Blue ORB

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •