Nok en HTPC: Core Duo, 2.5" HDD og snacksy m-ATX kabinett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nok en HTPC: Core Duo, 2.5" HDD og snacksy m-ATX kabinett

Her er min ferske komponent liste:

Alt i alt ca. 11000.

Kabinettet er av stål og har en masse avlukkede områder og kabel-finuerligheter som gir god varmeseperasjon men har samtidig bra luftflyt. Ser kanskje ikke helt "HTPC" ut, men den er minimalistisk og vil man ha display en gang bør det bare være å skjære litt. Har fått god omtale hos silentpcreview så nokså stille bør den bli.

Hovedkortet er jeg smålig skeptisk til på grunn av noen rykter anngående dårlig heatsink løsning, men en splitter ny review på hexuxher er ganske betrygende. Heatsinken er uansett nesten ikke tilstede i forhold til P4 heatsinker, så jeg tror dette må være kortet for meg.
    Er ikke fryktelig mange m-ATX 945GT der ute å velge mellom uansett

Sammen med en T2600 håper jeg på god ffdshow ytelse. Har en maskin med p4 530 @ 3.6 og den takler det meste jeg ber den om så jeg håper ikke denne prosessoren ligger altfor mye etter. Har noen her noe erfaring med Core Duo enda?

Minne kan jeg ikke mye om så hvis noen har noen ideer (gjerne billigere) så er jeg åpen for forslag.

Laptop harddisken har jeg tenkt å henge i elastiske stropper for å minimere vibrasjonsforplantning. 100GB bør holde da jeg har en filserver fra før.

Grafikkkort må nesten komme senere hvis ikke noen har noe innvendinger mot intel integrert. Aldri vært borti det før.

Hva synes folket? Har bare bygd en maskin før og det er en stund siden så jeg håper på litt input her

*edit*

DVD-spiller trengs også fant jeg ut. Noen tips?
    *edit* oppdatert priser

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er kabinettet du linker til du skal ha, så koster jo det 585, og totalprisen blir på 10270 hvis jeg ikke har regnet helt feil.

Minne. Du kan sikkert finne noe annet minne som er litt billigere, men det blir uansett ikke mye å spare. Kanskje Twinmos er billigere?

HD - Sikker på at du vil gå for en typisk laptop disk? Nå har jeg ikke sett noe test av akuratt denne, men mitt generelle inntrykk både fra tester og bruk selv er at disse ikke er særlig raske, spessielt ikke hvis disken begynner å bli fragmentert opp.
    Det råeste hadde kanskje vært en minne-disk som rommer kun det du har bruk for? (... men det vil jo også bli en del dyrere)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Her er min ferske komponent liste:

Alt i alt ca. 12000.

Kabinettet er av stål og har en masse avlukkede områder og kabel-finuerligheter som gir god varmeseperasjon men har samtidig bra luftflyt. Ser kanskje ikke helt "HTPC" ut, men den er minimalistisk og vil man ha display en gang bør det bare være å skjære litt. Har fått god omtale hos silentpcreview så nokså stille bør den bli.

Hovedkortet er jeg smålig skeptisk til på grunn av noen rykter anngående dårlig heatsink løsning, men en splitter ny review på hexuxher er ganske betrygende. Heatsinken er uansett nesten ikke tilstede i forhold til P4 heatsinker, så jeg tror dette må være kortet for meg.
    Er ikke fryktelig mange m-ATX 945GT der ute å velge mellom uansett

Sammen med en T2600 håper jeg på god ffdshow ytelse. Har en maskin med p4 530 @ 3.6 og den takler det meste jeg ber den om så jeg håper ikke denne prosessoren ligger altfor mye etter. Har noen her noe erfaring med Core Duo enda?
    Hvis jeg har forstått rett så inneholder (forvirrende nok) core duo ikke en core-arkitektur prosessor, men derimot 2x pentium-m kjerner. Core kommer visstnok senere og skal være basert på pentium-m?
    Minne kan jeg ikke mye om så hvis noen har noen ideer (gjerne billigere) så er jeg åpen for forslag.
    Jeg tror 1gig er mer enn nok for typisk HTPC bruk.
    Laptop harddisken har jeg tenkt å henge i elastiske stropper for å minimere vibrasjonsforplantning. 100GB bør holde da jeg har en filserver fra før.
    Jeg går ut ifra at du har orientert deg godt om dette på spcr. Det går en tråd om o-ringer på forumet på www.hardware.no også.
    Grafikkkort må nesten komme senere hvis ikke noen har noe innvendinger mot intel integrert. Aldri vært borti det før.
    Hvis du vil kjøre HD kan det være greit med et grafikk-kort som Gforce av nyere dato for avlastning av CPU.
    Hva synes folket? Har bare bygd en maskin før og det er en stund siden så jeg håper på litt input her

*edit*

DVD-spiller trengs også fant jeg ut. Noen tips?
    Høres bra ut denne. DVD-spiller er ikke så nøye så lenge du bruker software for å tvinge den ned i 1x hastighet.

HVilken software har du tenkt å bruke? Det er nesten slik at man må bestemme seg for software først, og så spørre rundt på forumene hvilken hardware som funker bra. Litt bakvendt men...

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Core Duo er ikke akkurat to Pentium M-kjerner. Arkitekturen er basert på Pentium M, men Core Duo har felles L2 Cache for begge kjernene (et element er jo også at Core Duo har SSE3-støtte, noe P-M ikke har). Core 2 Duo vil strengt tatt ikke være så forskjellig. Et element er jo hvordan prisene for Core 2 Duo vil være -- hovedkortene blir jo også en del rimeligere enn s479-hovedkort.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er kabinettet du linker til du skal ha, så koster jo det 585, og totalprisen blir på 10270 hvis jeg ikke har regnet helt feil.
    Har rettet litt på priser nu.

HD - Sikker på at du vil gå for en typisk laptop disk? Nå har jeg ikke sett noe test av akuratt denne, men mitt generelle inntrykk både fra tester og bruk selv er at disse ikke er særlig raske, spessielt ikke hvis disken begynner å bli fragmentert opp.
    Det råeste hadde kanskje vært en minne-disk som rommer kun det du har bruk for? (... men det vil jo også bli en del dyrere)
    Har tenkt samme tanken selv, men prismessig er det nok litt for dyrt fremdeles. Hybrid-disker er jo rett rundt hjørnet, men for tiden er det bare Vista som har implementert kommandoer som drar nytte av så stor buffer.
    Man kan jo krysse fingrene for at MS lanserer en oppdatering til XP.

Hvis jeg går for et stykk 3.5" får jeg jo plass til en del støydempning.
    Noen forslag for en kjapp støysvak SATA 3.5"?

Hvis du vil kjøre HD kan det være greit med et grafikk-kort som Gforce av nyere dato for avlastning av CPU.
    Med all sannsynlighet "burde" systemet kunne vise alle HD formatene uten noe som helst form for GPU-akselerasjon, men man vet jo ikke før man prøver.
    Legger av litt penger til grafikkkort nå og så får jeg se

HVilken software har du tenkt å bruke? Det er nesten slik at man må bestemme seg for software først, og så spørre rundt på forumene hvilken hardware som funker bra. Litt bakvendt men...
    Håper å kunne kjøre nesten samme software på MCE som jeg gjør nå på XP.
    Zoomplayer, ffdshow, dscaler til DVD og HD, mens resten TV/radio etc via vanlig MCE grensesnitt.

Takk for alle tilbakemeldinger forresten. Nå ble det nå ikke bankstreik allikavel så penger til dette prosjektet (les feriepenger) bør være rett rundt hjørnet :grin:

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wizt
    Hvis jeg går for et stykk 3.5" får jeg jo plass til en del støydempning.
    Noen forslag for en kjapp støysvak SATA 3.5"?
    Bruker Samsung Spinpoint SATA disker i mine HTPCer og er godt fornøyd. Finnes raskere disker på markedet, men de er raske nok og støyer lite (etter min mening).

Gøran

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det jeg som har oversett det, eller skal du ikke ha psu?
    Det følger kanskje med kabinettet?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    er det jeg som har oversett det, eller skal du ikke ha psu?
    Det følger kanskje med kabinettet?
    Følger med.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor fant du kabinettet? Link til webshop?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av totto
    Hvor fant du kabinettet? Link til webshop?
    Han har linket til det i første posten.
    Her er det i alle fall.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle psu'n som følger med være for liten så har Vendur en 400W SilenX mATX psu som sikkert er stabil og stille..

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, my bad. Takk for link ihvertfall, vurderer det kabinettet selv til htpc bygg..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er link til review av den Antec NSK2400 Media PC Case
    PSUen som følger med har de forket ut i en egen review og har fått ganske god omtale den og.

Bruker Samsung Spinpoint SATA disker i mine HTPCer og er godt fornøyd. Finnes raskere disker på markedet, men de er raske nok og støyer lite (etter min mening).
    Takk for tips. Skal sjekkes ut.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •