Et oppsett jeg kan anbefale

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Et oppsett jeg kan anbefale

Hei

Siden det er så mange her som lurer på forslag til gode oppsett så tenkte jeg å komme med en erfaring fra mitt siste byggverk.

Komponenter som følger:
    Hovedkort: Asus N4L-VM DH
    CPU: Core Duo T2400
    Skjermkort: XFX Geforce 7600GS vifteløst.
    Kabinett og PSU: Silverstone alu med vifteløst PSU
    Disker: 2x 74GB Raptor
    Ram: 2GB
    DVD: Nec standard

Dette er ikke et HTPC oppsett, men veldig nære.

Hovedkort: Kortet har så og si alt man trenger og vel så det.
    Går ikke inn på alt her, men trekker frem det jeg synes er bra:
    Lydkort. Et meget bra lydkort med onboard SPDIF Coax og optisk ut. Samt en fancy funksjon som merker om du kopler til noe, og spør hva det er, så i teorien kan man kople til alle lydkablene vilkårlig siden inn/ugangene styres uavhengig i driveren.
    Diskkontrollere: Den har "Intel matrix RAID"så man kan kjøre både RAID 0 og 1 på to disker, foreksempel en liten del RAID1 for redundans og resten RAID0 for ytelse. Jeg valgte å dele av 20GB for RAID0 og resten RAID 1. Dette fungerer veldig bra. BISO/chipset generelt: Gode funksjoner. Støtter q-fan som regulerer viftehastigheten etter temperatur. Denne fungerer veldig bra og vifta er generelt veldig stille.
    Ellers er alle komponenter på hovedkortet veldig bra. Ingen typiske "jalla" komponenter her!
    CPU: Finfin, og veldig rask, har ikke kjørt så mye tunge oppgaver, men den utvikler ikke mye varme og gjør jobben sin effektivt.
    Disker: Ikke helt optimale for HTPC da de knatrer litt når de jobber. Men kan nevne at de er ekstremt raske, og spesielt i RAID. Den største ytelsesforbedringen for generell windowsbruk.
    Skjemkort: ikke det mest avanserte, men det eneste jeg fant vifteløst med 2xDVI ut.
    Kabinett og PSU: Vifeløst PSU. Lydløst. Blir ikke spesielt varmt ved vanlig bruk. Tror ikke temp er noe tema for dette psuet på en vanlig Core duo maskin. Kabinettet er helt greit. litt tragt (m-atx) men helt greit å jobbe med, samt fin finish.

Løsningen:
    Kabinettet er et Silverstone SST-SG01 kabinett, et lite alu kabinett med to innebygde vifter.
    Jeg har byttet ut 80mm vifta foran ved diskene med en papst 12dB, samt at jeg har tatt ut 60mm vifta bak.
    De eneste viftene i maskina er dermed vifta på diskene samt cpu vifta. Dette er mindre en mange andre kjører, men jeg la mer vekt på støy en at CPU skal være så inmari kald hele tiden. Maskinen blir dermed passe varm utenpå,og komponentene blir relativt varme, men ikke faretruende varme. CPU ligger på 50-55 grader under vanlig bruk. Vifta går da på ca 1500 RPM, den styres av hovedkortet og går mellom 800 og 3000 RPM. Ved 3000 kan man tydelig høre den, men under 2250 RPM er den veldig stille. Diskene er de eneste komponentene som har vifte med kaldluft rett på seg, så de er "kalde".
    Maskinen er veldig stille hvis man ser litt bort i fra diskene når de jobber hardt. Den er også ekstremt rask og responsiv.
    Jeg har aldri brukt en så rask maskin før. Med diverse drivere og programmer installert tar det 40-50 sek fra man skru på strømmen til windows er helt ferdig lastet og man kan bruke den!

Konklusjon: Dette er et hovedkort som trygt kan anbefales til HTPC! Core duo platformen egner seg meget godt, og utvikler lite varme, så man trenger ikke store kjøleløsninger for å få en stille maskin.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra og nyttig post! Alltid interessant å høre andres erfaringer.

Jeg (og sikkert de fleste andre) er også veldig interessert i å høre hvilken software du bruker.

WD Raptor diskene lager en del søkestøy som du sier, men er bemerkelsesverdig rolige ved idle, faktisk så bra at SPCR gir dem tommel opp hvis du trenger raskere disker enn vanlige 7200 RPM. For at de er raskere er det ingen tvil om, jeg har hatt enda raskere boot enn det du nevnte, selv med kun en Raptor uten raid og med standard WinXP installasjon. For de som vil unngå søkestøyen til diskene anbefales Samsung Spinpoint P120 serien.

Vil også kommentere minnet, 2GB er mer enn nok. 1GB holder for de fleste hvis ikke man skal spille de feteste spillene på samme maskin.

Har du testet om du får bit-perfect lyd ut av S/PDIF'en? Litt info om det finner du her. Gledelig at bl.a. Intel endelig har fått oppgradert lydkortet i HK-chipset'a dems.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den brukes ikke som HTPC for øyeblikket, jeg bare testet den en periode.
    Nå er den i drift som grafisk/foto/design maskin.
    Noe av det mer krevende en HTPC bruk.

Jeg testet den som HTPC og må si at hovedkortet og Core duo platformen er ideell, med ytelser og varme/støy forhold som er noe helt annet en vi er vant til.

Når det gjelder lydkortet så har jeg ikke testet så mye. Jeg antar at spdif utgangen er relativt god, jeg har iallfall ikke hatt noe problemer.
    Det at den har RCA tilkopling i tilleggtil TOSlink for digital ut er jo et godt tegn.

Når det gjelder diskene så er det meste i RAID1, altså ikke mye raskere en single disk. Derav den "trege" boot tiden. pagefil og alle tempvariabler ligger på RAID0 og fører til meget responsiv maskin!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, det forklarer ekstra minne Hvis du har mulighet til det hadde det vært flott om du kunne testet det med bit-perfect. Tror det er mange flere enn meg som blir glad for en slik test.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •