En HTPC og flere TV'er?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En HTPC og flere TV'er?

Hei,

Jeg har et windows media center som jeg ønsker å koble til flere tver over tre etager. Jeg ønsker å bruke DVI/HDMI eller DSUB. Mitt skjerkort har en dvi og en DSUB. Noen som har noen gode råd eller vet noen noe utstyr for splitting av skjerm signaler eller en boks som kan syres med fjernkontroll fra hvert enkelt rom slik at man ikke trenger å gå ned i kjellern for å vekle mellom hvor signalet evt skal?

Tusen takk på forånd for alle svar

Mvh
    Bosse

Intermediate cowboy bebop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan vel prøve en slik en:
    http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=607

Eller den med 1:4. Men den er vel enda grovere priset..
    Jeg har en gefen HDTV DVI switch, og den er jeg ekstremt fornøyd med, hadde det ikke vert for et ultrairriterende blått lys (som er eliminert nå).

Denne er vel da et bedre alternativ (PRISMESSIG, sikkert ikke bildemessig)
    http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:931870

Billigere: http://www.netshop.no/aspx/login.asp...3561&__redir=1

Overganger til HDMI finner du billigst på clasolson/biltema, men også andre plasser.

Jeg vil anbefale å strekke DVI kabler ettersom disse er enklere og bedre å feste. Skal du ha lange strekk med kabler trengs sikkert en eller flere slike:
    http://www.avshop.no/catalog/product...roducts_id=819
    Eller tilsvarende for DVI.

Uansett kommer det sikkert til å koste en del...

Lykke til.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du kunne kontrollere signalet (bruke Feks mus og tastatur, så kan du kjøre trådløst med blåtann. det skal ha en ganske god rekkevidde, men ikke forvent superraske reaksjoner fra mus (til FPS spill)...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en mediaserver i kjelleren med to satellittinnganger og en kabel-tv inngang, Fra denne streamer jeg til to htpc'er i stue og på soverom via nettverket. Med unntak av satellittkortene og et par disker er alt "gamle datadeler" verd ca. 1000 kroner. Hele opplegget er nok rimeligere enn 20-30 meter DVI kabel med forsterkere og svitsjer. Samt at jeg kan se på forskjellige program på TV'ene mens jeg tar opp et tredje. Dette krever at du dropper MCE, men til gjengjeld får du en løsning som faktisk gir noe igjen for pengene : www.mythtv.org

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette alternativet var jeg ikke klar over! ville helt klart valgt dette om jeg hadde et stramt budsjett.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne ikke du Luria gitt en oversikt over hardware / software?

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Kunne ikke du Luria gitt en oversikt over hardware / software?
    Det hadde vert fint!

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjelleren/Server
    Her trengs ikke mye hardware - serveren styres via VNC (fjernstyring) de gangene jeg har behov. Har 1 Sempron 2800+ (overkill) og et MSI m.atx kort med 512 mb ram, dette holder i massevis (har aldri sett mer enn 450 mb brukt av fysisk minne). Satellittkortene (2 x Skystar2 - anbefales) og tv kortet (Pinnacle PVTV pro-anbefales ikke) leverer mpeg2-datastrømmen rett på harddisk, så stor prosessor trengs ikke. Det går imidlertid med litt harddiskplass, da filmer, bilder og musikk ligger her i tillegg til opptak. Prosessoren kjører også merking av reklame og konvertering av video på "fritiden", men dette kan "settes bort" til en av frontendene. Har foreløpig 3 disker på tilsammen 720 GB. Serveren kjører ubuntu 6.10 dapper og mythtv. Fordel å bruke LVM til diskene, da er det lett å hive inn en disk til ved behov. (Og å bytte ut ved HDD-krasj, som jeg dessverre har erfart)

Soverom - 1000 mhz Celeron (?) med et Nvidia G3 skjermkort, 40mb (?) harddisk. Ubuntu 6.10 + mythtv. Jeg bruker mpeg2 dekoderen på Nvidiakortet (xvmc i mythtv). Her har jeg tunet distroen litt fordi ytelsen er marginal, ved å fjerne unødvendige prosesser og aktivering av xvmc klarer den et godt tv-bilde uten hakking. Kjører vanlig TV ut via s-vga kabel til en 30" CRT-fargetv. Fjernkontroll via IR-adapter og fjernkontrollen som fulgte med skystar-kortet -funker ok.

Stue - Her har jeg en Athlon 3000+ og et Nvidia 6200 vifteløst skjermkort - ubuntu 6.10 her også samt mythtv. DVD-brenner og 160GB harddisk (?). Oppsettet klarer HDTV i 720p uten hakking. Kobling til 50" Sagem Hd-D50 via hdmi-dvi adapter. Foreløpig skalerer PCen opp til 1280x720 (720p), men jeg vurderer å la dette skje internt i TV'en da den har en meget god billedchip (Faroudja's DCDiTM) som gir et meget godt og stabilt bilde på min dreambox via RGB-SCART. (PC'en gir til sammenligning noe "dypere" farge, men ikke like god interlacing). DVD'en brukes knapt da jeg etterhvert har alle filmene på harddisk (småbarnsfar). Her har jeg brukt litt penger på HTPC chassis med innebygd IMON/medialab VFD og fjernkontroll (Thermaltake Mozart). VFD-displayet viser bla. tid, kanal, hva som taes opp til enhver tid mm. (tar bl.a. opp alle fotballXtra-sendingene). Fjernkontrollen fungerer meget bra, men er litt retningssensitiv (+/- ca 20 grader).

Alt dette er koblet sammen via kablet nettverk (100mb), dette holder i massevis (vanlig datastrøm ifm Tv er ca 6-10 mb i sekundet). Trådløst fungerer forsåvidt ok, men da min nabo er en skikkelig "støysender" i 2.4Ghz-området lar jeg det bli med tanken. én liten kabel som kan skules bak en list er heller ikke mye å klage over, må være fint for dere med Flatskjerm.

Mht oppsett av mythtv er dette et laaaangt kapittel. Dette "kan" gjøres raskt, men jeg har brukt mye tid på å få det slik jeg vil ha det. Anbefaler Mythtv - tråden på www.minhembioforum.se for å se hva som kreves her i skandinavia. Min server kjører "backend"-delen av mythtv, som bla oppdaterer opptakslister og EPG. Stue/soverom kjører frontend-som kobler seg opp mot backend og leser Mpeg-strømmen fra dennes disk over nettverket. I tillegg til mythtv bruker jeg lirc til fjernkontrollene og xmltv (tv_grab_no) til EPG. Dette "kan" være litt plundrete å sette opp hvis man er ukjent med linux. Bruker man kun kabeltv/antenne er softwareoppsettet nokså enkelt. Har man skikkelig TV er det imidlertid i mine øyne ingen vei utenom digitale kilder - Heller ingen vits i å kjøre sofapotet-rollen med kun 14 kanaler, europa-parabol el mer med 2000+ kanaler er et must hvis man først kjøper CD og/eller viasat-abonnement. Anbefaler forøvrig Ubuntu-distro, men mange vil gjerne ha noe mer krevende distroer som Slackware ol. Har du brukt RedHat før finnes det en glimrende howto for Fedora+myth på nettet.

Mht hardware så trengs altså ikke rare greiene - så lenge man bruker et nvidia-kort med MPEG2-aksellerator tror jeg fint man kan klare seg med 1000mhz prosessor el bedre. Mange bruker VIA's EPIA mini-itx kort (typisk 800-1000mhx ) fordi disse har MPEG2 aksellerator som funker bra (for SD oppløsning). NVIDIA kortene 5200 og oppover (vifteløse) starter vel på ca 350 kroner hvis man ikke har noe liggende å slenge.

Pengene bør legges i gode TV/satellittkort og HDD plass - her anbefaler jeg Skystar2 som kan bestilles fra tyskland for en rimelig penge (www.dvbshop.net), dette krever intet oppsett i linux (2.16 og opp) og begge kortene har fungert prikkfritt. Hadde et Twinhan tidligere, og det var langt mer kresent på signal, + at det var mye styr for å få det i gang i linux. Et Nexus eller klone (Technotrend?) - kort vil nok også fungere godt, men er litt dyrt etter min smak - MPEG2 dekoderen her er også overflødig. Forøvrig er vel Happauges TV kort (150,350 el 500?) generelt anbefalt for kabel/antennesignal- mitt pinnacle-kort finner på mye rart når datastrømmen blir stor.

Forøvrig kan man vel legge hva man vil av penger i et Mythtv - htpc oppsett, men jeg ser egentlig ikke vitsen. Jeg har god lyd, godt bilde og alt jeg ønsker av TV-muligheter. Det får en virkelig til å lure på hva man betaler for når man legger ut 20.000 for en ferdig "HTPC" m. MCE.

EDIT: Har nettopp kikket på hjemmekinoløsningene deres - meget elegant. Mythtv kommer med flere themes for estetikeren:
    Category:Themes - MythTV

Ellers kunne jeg ha lyst til å legge ut et bilde av serveren - en bulkete gamme kasse uten sidedør klemt inn mellom gamle joggesko og LPplater i kjelleren, bevoktet av skiten hybelkaniner. Jeg tror ikke engang den ville blitt stjålet under et innbrudd.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man vil kjøre flere skjermer på en HTPC må det vel være mye bedre (og billigere) å kjøpe flere skjermkort enn å bruke DVI- eller VGA-switcher. Løsningen med en PC i hvert rom er sikkert bra for mange, men for min del uaktuelt da jeg vil ha alt av anlegg og PC'er i ett rom og kun ha høyttalere og skjermer i de andre rommene. Netremote og Girder ( www.promixis.com ) skal brukes til å kontrollere alt, inkl. lys og gardiner, via en PDA.

Grunnen til å legge litt penger i en HTPC er å kunne bruke prosessorkrevende hjelpemidler som FFDshow til å få best mulig bilde i hjemmekinoen (på en projektor, plasma eller LCD), samtidig som det er strenge krav til utseende og støynivå. I tillegg vil jo endel kombinere HTPC'en med spillpc. FFDshow etc. trengs selvsagt ikke i et rom med en vanlig tv, men mediapc og HTPC er to forskjellige ting.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke det store skillet mellom mediapc og htpc? Man kan vel like gjerne ha en "media-Pc" med en kraftig prosessor som kjører FFDshow. Samtidig kan man lagre filmer og TV på en server et annet sted. Da slipper man jo nettopp mye av varmen og støyen? Samtidig har man mulighet til å kjøre forskjellige kilder til alt i huset. Det blir jo ganske dyrt med en Pc som bare kan gjøre en ting av gangen, sånn som å vise den samme DVD'en på flere skjermer? Man trenger ikke en boks til 10-20.000 for å kjøre girder e.l.?

Jeg synes uansett at hele opplegget med en dyr og pen HTPC blir selvlureri når det eneste formålet er å kjøre FFDshow eller spille som man like gjerne kunne gjort via laptop'en. Jeg spår hele HTPC hysteriet en snarlig død, ingen kan forsvare prisen for så lite funksjonalitet og det nok også komme distribuerte løsninger til langt rimeligere penger snart.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt denne her: Maximum Maximum Remote Control Extender finner du hos Sovida.com Den fungerer knallbra på 10 meters avstand i hvertfall. Bruker dem med MCE fjernkontrollen. Skal prøve med tastaturet snart også, bare frustrasjon hos "hu her hime" over diveres innkjøp har lagt seg....

Denne extenderen er ganske genial. Senderen er i form av et batteri, som består av en sender og et oppladbart batteri. Batteriet lades i mottakeren som står ved siden av MCE fjernkontrollen sin IR-mottaker. Et ekstra batteri, slik at man aldri går tom for strøm. Ekstra sender for man kjøpt, men ikke hos Sovida.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En HTPC flere tv'r

MEDIAPORTAL - free MediaCenter HTPC Software - Usages of the new TV Server

Dette bør leser før noe kjøpes inn.

---Apold---

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mythtv-løsning som anvender Windows istedet?! Ser ut til å fungere på samme måte, med en sentral SQL server som inneholder kanaler, innstillinger og media, samt streaming til klienter over nettverk. Det var vel bare et tidsspørsmål for windowskopien kom. Håper de få skikk på mediabiten slik at dette faktisk kan brukes mot TV'er og annet utstyr. Eksisterende software til digitalt tv-mottak i Windows i dag er jo bare søppel som knapt nok kan regnes som moro-å-ha på desktop'en.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd MediaPortal og den var rimelig ustabil. Dvs. PC-en frøs.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •