Mini-itx til HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mini-itx til HTPC?

Kan jeg bruke VIA Epia ME 6000 til HTPC, eller blir dette for svakt? Jeg skal kun se film -ikke spille på den. Hva er minstekravet til cpu, minne osv. for å se HDTV via Barco 701s?

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minstekravet for å se film er ikke spesielt høy. Kan ikke si noe spesifikt, men vi snakker ikke om med en 500-600+ Mhz. Skal du derimot behandle bildet mod forskjellig software sluker dette det meste for å kjøre hakke-fritt.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Mini-itx til HTPC?

Sitat Opprinnelig postet av Akira
    Kan jeg bruke VIA Epia ME 6000 til HTPC, eller blir dette for svakt? Jeg skal kun se film -ikke spille på den.
    ME6000 har integrert Mpeg2 hardwaredekoder slik at dvd avspilling går helt fint. Derimot kommer den til å slite voldsomt med divx,xvid og lignende. Til dette er prosessoren rett og slett altfor svak.

Jeg ville ikke brukt en slik maskin som utgangspunkt for htpc. Greit nok at den spiller adekvat dvd, og at den har digital S/PDIF ut, men den blir for svak.

Sitat Opprinnelig postet av Akira
    Hva er minstekravet til cpu, minne osv. for å se HDTV via Barco 701s?
    Her er jeg ikke helt sikker, men som LL sier så er det slik at med en gang du skal dekode eller skalere bildet på noe som helst måte (f.eks opp til HDTV) så trenger du det du kan få av prosessorkraft.

Sånn rent intuitivt hadde jeg neppe bassert meg på noe lavere enn Celeron 2Ghz/XP1800+ på en HTPC. 512mb ram er minimum når du skal kjøre heftige filtre/dekoding/skalering. Helst 1Gb ville jeg sagt. Skjermkortet bør helst være av bedre sort enn onboard. Radeon9200SE og oppover fungerer fint.

DrErling

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan XP utnytte mer enn 512 meg effektivt? Jeg synes å huske at det ligger et problem der. Selv har jeg aldri brukt mer enn 256 meg på mine HTPC-er. Mener du at det vil hjelpe på ffdshow å doble ram? Etter det jeg har lest på avsforum.com har ikke det så mye å si. Men jeg er så avgjort enig i hovedpunktet: En VIA-prossor er fullstendig ubrukelig til å kjøre seriøs HTPC. Jeg fil faktisk anbefale å begynne med AMD XP2600 eller tilsvarende P4.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XP skal da kunne utnytte 2 gb minne mener jeg å huske. Win98se og Win ME kan bare utnytte 384mb.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    XP skal da kunne utnytte 2 gb minne mener jeg å huske. Win98se og Win ME kan bare utnytte 384mb.
    Vet ikke hvor mye XP kan benytte, men det er sikkert 2-3GB. Win89 og Me kunne ha opptil 512 RAM. Husker det godt, da jeg kjøpte mer enn dette før XP kom, surt... ;(

Jeg ville forresten heller ikke gått for Celeron. Gå for AMD XP eller P4.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XP styrer 2 Gb...

Men det er viktig å ikke ha så mange programmer installert som roter i bakgrunnen. Det er nok det største problemet på en del vanlige pc'er som kjører Microsoft operativsustem. Derfor - HTPC bør være så "clean" som mulig for best ytelse. Å teste ut programmer på en HTPC er å be om trøbbel i kort framtid...

Stingray

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stingray
    Men det er viktig å ikke ha så mange programmer installert som roter i bakgrunnen. Det er nok det største problemet på en del vanlige pc'er som kjører Microsoft operativsustem. Derfor - HTPC bør være så "clean" som mulig for best ytelse. Å teste ut programmer på en HTPC er å be om trøbbel i kort framtid...
    Programmer som feks Ghost er jo et kjekt i så måte. Går noe feil så tar det bare 10 min så er alt som det var.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor trengs det så mye programmer for å kjøre htpc? Jeg får jo ut mye høyere oppløsning på monitoren min enn jeg trenger til pj, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kan kjøre 720 fra en svak pc.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg si det sånn: Min far syns en Skoda Felicia av første årgang (tidlig 90-talls) er like grei bil som noe annet. Han kommer jo fra A til B. Hvis du har den innstillingen til kino, er det helt greit med en gammel, svak pc. Den vise et bilde. Selv foretrekker jeg litt bedre saker, både av bilde og biler.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry
    Jeg er helt ny på dette, så jeg sliter visst med å formulere spørsmålene.

Nytt forsøk:
    Jeg har akkurat kjøpt en Barco 701s. For å få et optimalt bilde trenger jeg, etter det jeg har skjønt, enten a) intern linjedobler b) ekstern linjedobler c) progressiv dvd-spiller d) htpc. Jeg har blitt fortalt at htpc gir det beste bildet, da de andre linjedobler-løsningene ikke skal være like bra. Slik jeg har forstått det foregår linjedobling med htpc rett og slett ved at skjermkortet settes til ønsket oppløsning. Riktig? Hvis så er tilfelle, hvor kommer da de andre programmene inn i bildet? Eller trengs det kraftige saker bare for å spille av en dvd på pc? Jeg har pr. i dag ikke dvd på min pc.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da bør du absolutt bruke HTPC. De er som skapt for en CRT-prosjektør. For en beskrivelse av hva de andre programmene gjør, kan du ta en titt på denne tråden: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=4086

Men for å si det enkelt, gjør de bildet bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Mastiff

Tror jeg begynner å få et bilde av det nå. Må opplagt opp i spes. for å få det bra. Jeg er veldig opptatt av å få det lydløst, så jeg tenker det blir et radeon saphire skjermkort. Kan jeg legge strømforsyning eksternt? Finnes det sterke nok prosessorer uten vifte? Kan ev. disse komponentene jobbe sammen i et chassis med mye kjøleribber, men uten vifte? Vannkjøling o.l. er ikke aktuelt -jeg er ikke rørlegger!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det fins lange, fine kabler å bruke istedenfor, så du kan sette pc-en i naborommet. Det er min metode. Ellers er Sapphire Radeon greie kort, jeg har levd med ett i et år. Men prosessorer uten vifte er ikke bra nok. Sats heller på en stillegående vifte. Med f.eks. Igloo Silent Breeze 19 dB hører du prosjektørens vifter, ikke pc-ens. Ta en titt på hjemmesiden min, jeg har en nesten helt lydløs pc i stua ved hjelp av noen småtriks.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •