Valg av lydkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av lydkort

Har i dag en PC med et SoundMax integrated Digital Audio lydkort og en 1,5 GHz Intel Pentium 4 prosessor. Pioner DVD-ROM DVD-116. Planen er å kopiere CD samlingen over på en HD, enten komprimert til MP3 eller ukomprimert, eller begge deler. Videre har jeg fra før ca 9000 Mp3 låter med alt fra 64 kbps til 160 kbps. Ønsker å kjøre lyden over til receiveren min, som er en Yamaha RX-V640 og ut på høytalerene på stua. (5 stk.)Har i den forbindelse noe spørsmål:

1. Bør jeg sette inn et nytt lydkort, og vil det i så fall bedre kvaliteten?
    2. Kan noen "tallfeste" forventet forbedring i %? Om det blir noen da?
    3. Hvilket/hvilke lydkort kan anbefales?
    4. Internt eller eksternt kort?
    5. Har valget av "player" noe å si for kvaliteten på avspillingen av låtene? Bruker i dag for det meste WinAmp og MusicMatch Jukebox.

6. Hvilken software kan anbefales ved ripping av låter? Ren kopi eller til Mp3

Kanskje det er andre momenter jeg bør tenke på i denne sammenheng? Er takknemlig for alle tips.
    Har på sikt planer om å kunne fjernbetjene PC'n med enten en PDA og NetRemote, eller bruke min Pronto RU-940. Noen synspunkter på dette?

Masse spørsmål som kanskje er besvart tidligere i forumet, men håper alikevell på svar

På forhånd takk for hjelpen og et glimrende forum!!

2re

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du bruker digitalutgang er det det samme med hva slags kort du bruker.

Har aldri opplevd at avspilleren har noe med kvaliteten på avspillingen å gjøre.

Til ripping er det bare en ting som gjelder. Exact Audio Copy (EAC). Skal du konvertere til mp3 så er lame med APS/APX best. Lydkvaliteten er enormt bra.

http://www.exactaudiocopy.de/

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager, men der er jeg nok uenig. Jeg hører tydelig forskjell på MP3-lyden fra mitt Zoltrix til mitt Audigy 2, selv om begge kjører coax spdif ut. På DD-lyd, derimot, er det ingen som helst forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle bortsett fra Zoltrix da! :wink:
    Har ikke hørt noen forskjell på de jeg har, men har aldri testet optisk ut.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og alle andre som kjører C-Media, som stort sett alt av hovedkortlyd gjør nå for tiden. Jeg vil tippe at det billigste som låter bra er Audigy Player, eller hva den enkleste modellen nå heter.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hører null forskjell på det integrerte på nForce 2 og på nettopp Audigy player. På analog er faktisk det integrerte best.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig. Motsatt resultat av det jeg har, men jeg har jo ingen Nforce 2-kort, bare KT-400 og Nforce 1.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!!

Siden receiveren er en 6 kanals, så holder det kanskje med et Creative Soundblaster Live 4.1 Digital?

Hva vil event. et Audigy2 gi av forbedringer ifht Soundblaster?

2re

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale deg å bruke EAC til CR-ripping. Den tar alle kjente kopibeskyttelser også, så det er jo fint. Dessuten er det veldig funksjonellt.

Komprimering bør du gjøre med et program som komprimerer uten loss. Monkey Audio er et bra eksempel (.ape filer). Finnes plugin for .ape filer til de fleste annerkjente avspiller, WinAMP, Foobar2000, Media Player 9(?) Disse filene tar selvfølgelig mer plass enn MP3, til gjengjeld mister du ingen kvalitet.

De største forskjellene finner du på de analoge utgangene på forskjellige lydkort. Det er forskjell på digital ut også, men denne er mindre tydelig. Hvor mye du har å hente på et bra lydkort avhenger somregel av anlegget PC'en er koblet til. Er dette rimelig oppgående, vil du kunne høre forskjell hvis du prøver.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes nå at APX kodet mp3 låter bedre enn ape jeg da. Vil våge meg til å si at det er den absolutt beste metoden for komprimering av musikk.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det synes jeg høres litt merkelig ut. Gjør du slik som jeg nevte over låter det nøyaktig like bra som cd'en. Bedre enn det kan det jo ikke bli med mp3, uansett (unntatt dersom du hører på mye musikk med øreklokker).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over 95% av alle som har testet hører ingen forskjell på APS/APX og vanlig cd.

http://www.hydrogenaudio.org/ er et forum for komprimering av musikk. Les litt og se hva de fleste bruker/anbefaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forøvrig ikke testet ape så veldig nøye. Så det kan hende jeg gjorde noe feil. MP3 tar ihvertfall mindre plass, og låter stort sett like bra som cd.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At MP3 låter like godt som CD er jeg ikke enig i. Min erfaring er at det hele blir mindre "oppløst", og det låter "flatt". Jeg har prøvd forskjellige CD'er komprimert til MP3 i henholdsvis 128, 256 og 384. Same shit all over.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det samme syntes jeg. Helt til jeg prøvde EAC med Lame og APX. Det er noe helt annet en "vanlig" mp3. Anbefaler også at du leser litt på http://www.hydrogenaudio.org/.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •