Nybegynnerguide HoloGraph

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nybegynnerguide HoloGraph

Når det gjelder dette, så føler jeg meg som en skikkelig nybegynner. Kan vi få puttet inn litt informasjon om hva disse kortene egentlig er og andre nyttige ting/linker ?

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet det hittil billigste stedet å handle SDI utstyr, prisen er utrolig lav, kun $490 for ferdig moddet Panasonic RP-82, eller kr 3300. Se innlegg under for link.

Så litt lesestoff om Holo:

http://archive.avsforum.com/avs-vb/s...hreadid=173878

http://archive.avsforum.com/avs-vb/s...0&pagenumber=1

Obs. Dette kan ta en stund å lese.

Frode

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei folkens

Som retningslinjene sier, som nå ligger under hvert eneste tekniske forum, skilles teknisk og prisdiskusjon, og tråder som ikke overholder dette blir flyttet i sin helhet, da det tar utrolig lang tid å kopiere -> paste deler av innlegg.

Her er det bare oppgitt pris, som jo er helt greit, og dermed flyttes tråden tilbake. Link får dere ved å kontakte Frode H., eller dere kan starte en egen tråd for dette under pris -og produktjakt.

Innlegg som ikke har med tråden å gjøre slettes, men dere må for all del sende meg en PM, så tar vi diskusjonen der.

For øvrig synes jeg det er meget unødvendig med disse utblåsningene fra ulike hold. Jeg har begrunnet inndelingen ved flere anledninger, og for øyeblikket vil forumet fungere slik. Folk er rett og slett ikke flinke nok til å starte nye tråder når de ønsker diskutere priser, og dermed blir to egentlig helt ulike emner diskutert under ett og samme sted. Ved å dele inn i pris -og produktjakt vil iallfall folk kanskje tenke seg om når de begynner å tenke pris, og da har vi kommet et skritt lenger, selv om noen lar seg irritere av dette.

Og ja, innlegget til Frode H. ble fjernet, da det hadde en lite konstruktiv "heksejaktete" utforming. Vi har allerede tatt en avgjørelse på dette, og eventuelle motforestillinger mot oppsettet tas direkte til meg. Ønsker ikke ta en diskusjon på dette annenhver uke, har allerede brukt mye tid på å forklare hvorfor oppsettet er som det er.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er linken til P&P siden for Holo og SDI utstyr.

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6714138#6714138

Frode

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig kan man, kun ved å registrere seg, logge seg på http://www.immersiveforum.com , der finner man mye interessant lesestoff om Holo produktene.

Frode

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen fordeler med SDI (fra moddet ekstern DVD-spiller) kontra PDI (PC internt)? Eller blir det det samme?
    Man sparer tross alt noen tusenlapper på å slippe å kjøpe ekstern DVD.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde ikke være det, poenget er å kople seg til utgangen av MPEG dekoderen.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den store fordelen med en standalonespiller er brukervennlighet, andre fordeler er jo at feks Panasonic RP 82 er sonefri, lyden går utenom PC'en, den spiller DVD-audio og er chromabug fri.

Til Xcard må man kjøpe ekstern "Hacker" programvare for å kunne kjøre alle soner, og jeg vet ikke hvordan den er mtp chromabug. Logg dere på immersiveforumet, der kan dere lese om suksesser og problemer ang Xcard.

Frode

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukervennlighet er alltid bedre med stand alone utstyr.
    Nederst på skalaen er vel zoomplayer og ffdshow løsningen, med xcard sånn midt imellom og stand alone utstyr på toppen av brukervennlighets stigen.

"Til Xcard må man kjøpe ekstern "Hacker" programvare for å kunne kjøre alle soner". Dette må en vel alltid med dvd avspilling av forskjellige soner i en PC? Det jeg mener er at dette er ikke akkuratt noe som er unikt for Xcard?

Xcard har "Chromabug", men med holokort så skal visst holo gjøre en såpass bra jobb med bildet at en ikke kan se det i de aller fleste tilfeller.

Et supportforum er bare tull for å finne referanser. 99% av alle postinger på et forum er folk som har problemer med ett eller annet. Den ene %en som sier noe positivt skal en lete lenge etter (selv om de finnes).
    Ifølge supportforumet til Sigmadesign (prod. av Xcard) så er det nesten et mirakel at Xcardet virker i det hele tatt. Ikke fullt så gale på Immersive (prod. av Holo kortene) sine supportsider, men selv her sitter en igjen med et inntrykk av at det er såvidt det virker dette og.

Mine tanker iallefall.

Kjell

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Xcard må man kjøpe ekstern "Hacker" programvare for å kunne kjøre alle soner". Dette må en vel alltid med dvd avspilling av forskjellige soner i en PC? Det jeg mener er at dette er ikke akkuratt noe som er unikt for Xcard?
    Alt av sonefriløsninger er vel hack, syns ikke dette er et problem i det hele tatt. Dette gjelder alle avspillingsløsninger for dvd på pc som jeg kjenner til ihvertfall. Oppdelingen i soner er noe for*****t tull uansett og det føles godt å bruke "hack" for å omgå det

Et supportforum er bare tull for å finne referanser. 99% av alle postinger på et forum er folk som har problemer med ett eller annet. Den ene %en som sier noe positivt skal en lete lenge etter (selv om de finnes).
    Har man ikke problemer hva skal man da inn på et forum å mase om? Det finnes selvfølgelig dem som er inne å skryter av at ting fungerer, men da blir man med en gang ansett som ekspert på området og nedrent med spørsmål fra folk som ønsker hjelp, noen liker det andre ikke

- Bjørnar

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er noen smaa feil ntsc har bedre bilde en PAL men alt i alt er det bare jeg som ser de feilene naa her hjemme. Og bildet har bedre farger osv en paa 100 HZ TV'en

Fordelene er mange, man trenger liten cpu.
    Saa lenge man bare kjOrer med vanlig ekstern DVD spiller.
    Lett aa koble til nye eksterne kilder som VHS, satelitt osv.

Bildet er naa nydelig etter oppgradering til SDI paa DVDen.
    Klarte det selv. !!

Venter paa nye drivere med RGB eq.

Saa jeg bytter ikke..
    Sorry skrev dette paa en server med kun engelsk spraak

Tormod

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er dette egentlig?
    Hva er SDI?
    Kan noen fortelle litt mer? Tekniske spesifikasjoner m.m.?

Leste litt men skjønnte ikke så mye..

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar Holo3D I kortet PDI fra XCard ? Finner ikke dette beskrevet i brukermanualen som finnes på internet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Det tar PDI ifra Xcard.
    Bruker selv denne løsningen.

Kjell

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor får man kjøpt XCard ? Norge/Utlandet ?

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Bruker selv denne løsningen.Kjell
    Kunne du fortalt om løsningen din. Hva slags hardware du har, hva slags Software og hvordan du er fornøyd med dette?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg kan skrive ned en liten beskrivelse her iallefall .

Maskinen er en intel 1,8@2,4. (intel chipset)
    Radeon 9000 Atlantis (uten vifter).
    Støysvak HD.
    Holo1 og Xcard.
    Xbox koblet til holo via komponent.

Holo1 : De fleste kjenner jo litt til dette kortet av dere som leser dette. Trives svært dårlig isammen med VIA chipset, unngå VIA hvis en tenker på noe Holo kort.

Xcard : Et "billig" og enkelt Mpeg hardware dekoder kort. DA konvertene på dette er så som så i kvalitet. Fordelen med dette kortet er at det har en digital utgang onboard som kan fødes direkte inn i Holo kortet. Digitalt hele veien mao.
    Dette gir en svært bra bildekvalitet, og med holos fantastiske muligheter for "tuning" av sortnivå/hvitnivå osv osv.
    Xcard tar og Divx/Xvid ol veldig bra. Og Xcard har og Coax lydutgang så en får digital lyd.

Jeg har ikke lydkort i HTPCen, all lyd fra filmene enten det er divx eller dvd kommer utifra Xcard. For å se DVD og Divx filmer på en PC vil jeg påstå Xcard er en knall løsning. Installer driverene til kortet og en får DD/DTS lyd fra første forsøk, ingen hakking på filmene og lite problemer generelt sett.

Ulemper med et slikt system:
    Holo kan være plaget av litt lipsync, noen får dette mens andre har det ikke. Hos meg kan det oppstå litt lipsync med enkelte DVD filmer, men merkelig nok har jeg aldri opplevd dette med Divx filmer. Er da masse tips og triks en kan prøve hvis en søker etter dette på Immersive sine support sider.
    På en annen side er dette ikke spesielt for Holo da dette gjelder like mye for software løsninger.
    Kan være litt jobb å få alt på plass, men takket være veldig gode support sider til Bl.a. holo kortene så går dette som regel greit.
    en MÅ ha litt peil på PCer ol. (gjelder jo uansett), men har en ikke hatt en HTPC eller kjenner særlig til PCer i det hele tatt er ikke dette løsningen, det kan være litt knote å få Holo opp å gå 100%. Bla liker ikke holo som sagt VIA chipset, heller ikke liker det å dele IRQ adresser med andre kort ol.
    Selv om brukervennligheten når det sviver er veldig bra og kvaliteten superb, er det ikke bare å kaste kortet i en maskin og voila så er alt perfekt. Det var den lille "pointeren", høres jo verre ut en det det er her

Xcard er beregnet for å kobles direkte inn i en TV/projektor ol. Så uten HOLO får en IKKE bilde ifra dette via overlay.

Fordeler :
    Skru på maskinen og "press play". Veldig brukervennligt i mine øyne.
    Lave maskinkrav da alt skjer i hardware. Husker ikke minimumskravene, men min maskin ligger på 3-4% belastning ved kjøring av divx filmer.
    Knallbra bildekvalitet for en billig penge. Xcard isammen med holo1 er uslålig når det gjelder bildekvalitet pr. krone.

Lite software som kjører på maskinen. Er kun Holo programmet og Xcard avspillingsprogrammet som kjører.
    (ingen egen drivere for lyd eller noe slikt, alt ligger i xcard driveren).

Dette var iallefall noen ord om dette oppsettet.
    Kjelli

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette gir en svært bra bildekvalitet, og med holos fantastiske muligheter for "tuning" av sortnivå/hvitnivå osv osv.
    Hvordan virker dette ? Det er jo Radeon kortet som utfører D/A konverteringen og hvis dette gir for høyt utgangssignal er det vel lite å gjøre på den digital siden ?

Hvordan vet man om man har VIA chipset ?

Hvordan bruker man TT, WinDVD o.l her ?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger ute "scoped settings" for radeon kortene på hva en bør kjøre overlay innstillingene på for at det skal bli bedre. Default verdiene for gamma, kontrast og brightness er visst ett stykke ifra der de burde være.

Dette fungerte veldig bra hos meg og i TT så er faktisk disse verdiene lagt inn. Dette forklarer veldig ofte hvorfor TT gir et bedre bilde en F.eks powerDVD ifølge enkelte. En ser det spesielt på detaljer i sortnivået og farver. Jeg skal ikke gå god for dette siste utsagnet da jeg bruker ikke TT selv.

Med Xcard bruker man sigma sin avspillingsprogram eller Joveplayer (en annen dvd spiller som er kompatibel med Xcard). TT, windvd eller powerDVD er ikke kompatibelt med Xcard.

Chipsette står i spesifikasjonene til Hovedkortet ditt, se på produsentes sider for dette.

Kjell

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger ute "scoped settings" for radeon kortene på hva en bør kjøre overlay innstillingene på for at det skal bli bedre.
    Hvor?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •