Innspill på HTPC komps før bestillingen går.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Innspill på HTPC komps før bestillingen går.

Har et OrigenAE X15e Silver kabinett http://prisguide.hardware.no/product...82&view=prices som jeg skal bygge i.

Dette er nytt for meg, så har studert rundt. Og vil gjerne ha innspill på komponenter, og om jeg eventuelt bør bytte ut. Vifteløst så langt det går er målet.

Hovedkort:
    Asus P5ND2-SLI http://prisguide.hardware.no/product...36&view=prices
    Pga SLi støtte, og nok innganger til ekstrakort ala skjermkort nr2/TV kort/lydkort/trådløs nettverk etc. Samt innebygd 7.1 lydkort med optisk og digital komponent utgang.

Prosessor:
    Intel Pentium 4 641 (3,2 GHz) http://prisguide.hardware.no/product...45&view=prices
    Vurderte nesten tilsvarende P4 640 med Prescott-2M. Men 641 har 65nm isteden for 90nm teknologi, så den har mindre varmgang.

CPU kjøler:
    Scythe "Ninja" SCNJ-1000 http://prisguide.hardware.no/product...81&view=prices
    Her valgte jeg bare noe vifteløst som kan se ut som virker på oppsettet mitt. Men er litt usikker på om den vil bli mulig å instalere i et så trangt kabinett som jeg har?

Minne:
    Corsair XMS2-6400 DDR2-800 1024 MB (2x512) http://prisguide.hardware.no/product...18&view=prices
    Trenger egentlig ikke 1024, men kan se ut som at 512 er det minste i 800mhz serien, så da blir det 1024 siden jeg vil ha fordelene av 2 brikker.

Strømforsyning:
    Antec Phantom 500W (vifteløs) http://prisguide.hardware.no/product...37&view=prices
    Ikke 100% vifteløs, men nær nok etter det jeg kan lese av anbefalinger. Og mye billigere en neste aktuelle på listen (Yesico FL-550T)

Hardisk:
    Seagate Barracuda 7200.9 300GB http://prisguide.hardware.no/product...93&view=prices
    Samsung skal vist ha mindre støy og varmeutvikling, men Seagate vil jeg tro er like bra?

DVD:
    Plextor PX-740A http://prisguide.hardware.no/product...08&view=prices
    Har god erfaring fra Plextor, men er muligens ikke optimalt i en HTPC? Kan godt tenke meg en DVD brenner som en kan flashe til å bli sonefri, så en slipper Region-killer eller tilsvarende kjørende i bakgrunn hele tiden.

Tastatur/mus:
    Logitech diNovo Media Desktop 2.0 http://prisguide.hardware.no/product...oduct_id=22714
    Tastaturet skal også brukes bak en vegg. Og Blåtann enheten som åpner for bruk av andre komponenter gjorde at jeg valgte dette. For ikke å snakke om at den også kommer til å ligge mye i stua.

Win XP Engelsk Pro m. SP2 - Er vel egentlig eneste alternativet for meg + at det burde være mulig å få OEM verson billig når jeg skal bestille så mange komponenter.

SKJERMKORT:
    Her er jeg virkelig i tvil. Regner med at både prosjektor og TV vil få HDMI. Samt at displayet på kabinettet bruker VGA. Så da har jeg problemet med at jeg trenger 2 skjermkort, siden ingen har 2 DVI/HDMI + VGA utgang til en vettug pris (har egentlig ikke klart å finne noen).

Har veldig lyst på Gigabyte GeForce 7600 GT Silent Pipe II http://prisguide.hardware.no/product...oduct_id=43607,
    Men denne tar litt stor plass, og vil tro den blir god å varm. Og da klarer jeg ikke helt å se hvordan jeg skal få plass til et kort med VGA utgang til 7" skjermen på kabinettet. En mulighet er med DVI/VGA overgang på ene utgangen. Samt splitte den siste DVI utgangen til TV og prosjektor?

Det andre kortet jeg har sett på er XFX GeForce 7600 GS Extreme Edition http://prisguide.hardware.no/product...01&view=prices
    Denne tar kun en slott, er billig, og har 2 DVI. Jeg må på en måte få VGA ut av denne også. Men det burde vel gå å sette inn 2 stk XFX GeForce 7600 GS Extreme Edition med hjelp av SLi og få 4 DVI ut? Da er det ikke noe problem mer å koble på det en vil vel?

Det siste problemet er hvor varmt dette blir...Det er plass til en 80mm vifte bak, noe jeg vil tro er litt lite?
    Må jeg belage meg på å prøve å trykke en 80mm til inn bak, eventuelt en 120mm justerbar under hardisken som suger inn luft undenifra?
    Eventuelt gå så lang at det må settes inn en vifte i tak eller sidevegg?

Edit: Noen som kan se noen andre problemer som vil dukke opp i dette oppsettet?
    Er litt skeptisk til SLi oppsett med 2 kort, og om det virker i praksis opp mot tft skjerm, TV, og prosjektor. Og om en kan sette forskjellige oppløsninger/innstillinger individuelt på de forskjellige utgangene?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen komentarer? Betyr det at jeg har valgt alt rett.....

Fant ut at SLi kjøring med 2 kort gir kun signal ut på ene tilkoblingen på ene kortet, så da er SLi uaktuelt.

Så da blir det en liten forandring:

Hovedkort:
    Asus P5WD2 Premium http://prisguide.hardware.no/product...specifications Pga bedre utnyttelse av minne, og Intel chipsett.

Minne:
    Corsair XMS2 TWINX DDR2-675 1024 MB (2x512) http://prisguide.hardware.no/product...roductId=21785
    Ble en liten feil over: Kortet går til max 667 i duel chanel, så ikke noe vits å kjøpe dyrere 800 brikker. Og 2X512MB er kun 5kr dyrere en 2X256MB.

Skjermkort 1:
    Gigabyte GeForce 7600 GT Silent Pipe II http://prisguide.hardware.no/product...roductId=43607 Pga SLi kjøring ikke vil virke. Og da går jeg for det beste av de jeg i utgangspunktet hadde valgt ut.

Skjermkort 2:
    Prøver et av de gamle VGA i skuffen for å se om det virker. Hvis ikke får jeg ta problemet da siden det kan se ut som at ingen har vært borti problemet med fler en to monitor/TV/prosjektorer på en PC.

DVD:
    BenQ DW1655 http://prisguide.hardware.no/product...specifications
    Ser ut som at DW1640 er den det er mest fornøyde brukere av. Så da blir det en verson av DW1640 som også støtter LightScribe for den som er lei av å skrive med tusj på de brente platene, men heller vil ha bilde av originalplaten uten pruk av print.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plextor PX-740 er faktisk basert på BenQ DW11640, men mangler litt av funksjonaliteten (QScan bl.a.). LightScribe er ganske så nytteløst etter min smak -- tar alt for lang tid (ca. 30 min med bilde over hele plata i ok kvalitet - bare en tittelinje på tvers av plata i medium kvalitet kan raskt ta 15-20 min. Man kan dog bøye tekst rundt senter av plata, da kan det ta noe kortere tid) og dyre medier. Vanlige printable-plater og en fargeblekkskriver til tusenlappen som kan ta plater direkte gjør dog en meget god jobb...

Husk at mye vifteløst kan bety ekstra vifter.... forstår det slik at Antec-PSUen er slik at den kan regulere ned viften til helt av -- dog, spørsmålet blir jo hvor lav temperatur og belastnig man må ha for at dette skjer.

Intel har mye lekasje også på 65 nm-produktene, så disse blir varme (Intel oppgir vel 86W for disse -- bedre enn gamle Prescott på 100W+). I basis er avkjøling enklere med Athlon 64. Bemerk også de nye Athlon 64-prosessorene av typen "Energy Efficient" -- her får man modeller som ikke skal ta mer enn 35W på maks (og dette er inkl. minnekontrolleren som på Intel-plattformen ligger i brikkesettet). Maksimalt og praksis er litt for forskjellige ting. I praksis virker det som Pentium 4/D-prosessorene ligger langt over Athlon 64-modellene selv om det ikke skulle tilsi det pr. spec i alle tilfeller (har ikke erfaring med Pentium 4 på 65nm, men har med Pentium D på 65nm).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er generelt skeptisk til helt vifteløse alternativer siden man uansett må ha luftsirkulasjon for å få varmen ut, derfor vil jeg anbefale f.eks PSU og CPU-kjøler (av god kvalitet!) med 120mm vifter som går veldig sakte. Siden disse er plassert inni kabinettet er det svært liten sjangs for å høre dem når de går på laveste hastighet. 500W PSU er også overkill og vil utvikle mer varme enn en mindre PSU. Du vil klare deg lenge med 300W PSU (av god kvalitet) selv om du fyller opp med PCI-kort og harddisker.

Vil også anbefale Samsung SpinPoint P120 serien fremfor andre 3.5" disker, da disse har fått best skussmål fra SPCR.

Tror det blir vanskelig å få 3 forskjellige bilder ut av ett skjermkort, men jeg antar at du skal ha samme bilde på proj og TV, så da kan du splitte den ene DVI'en til disse (sjekk på forhånd hvordan dette gjøres), og bruke den andre DVI'en (med DVI -> VGA overgang) til skjermen i kassa.

Det kan se ut som hovedkortet du har valgt har en bra lyd-chip, noe som ikke er vanlig på hovedkort. Den vil kode om all lyd til AC3 før lyden sendes til receiver. For stereo musikk (PCM) kan dette være en ulempe da lyden ikke lenger er "bit perfect", men det finnes sikkert måter å få dette til på. Uansett er det mulig å kjøpe et ekstra lydkort senere hvis dette skulle skape problemer.

Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Jeg er generelt skeptisk til helt vifteløse alternativer siden man uansett må ha luftsirkulasjon for å få varmen ut, derfor vil jeg anbefale f.eks PSU og CPU-kjøler (av god kvalitet!) med 120mm vifter som går veldig sakte. Siden disse er plassert inni kabinettet er det svært liten sjangs for å høre dem når de går på laveste hastighet. 500W PSU er også overkill og vil utvikle mer varme enn en mindre PSU. Du vil klare deg lenge med 300W PSU (av god kvalitet) selv om du fyller opp med PCI-kort og harddisker.
    En større PSU trenger ikke utvikle mer varme. I en del tilfeller er det slik, men ikke alltid. Det man kan si det i stor grad handler om er effektiviteten til en PSU. Effektiviteten må sees ut i fra forbruket og "overforbruk" -- der overforbruket går ut i hovedsakelig varme. Gjerne ligger effektiviteten til PSUene på over 70% -- eller rundt 80 % for en god PSU. Det trenger da ikke spille noen rolle om det er en 300W eller en 500W.

Ofte kan 500W PSUer ha en høyere toleranse for temperaturer, hvilket ved relativt lav belastning kan gi lavere viftehastighet. Bruker selv en MIST 500W og i basis er ikke PSUen hørbar.

Med en Pentium 4-konfigurasjon kreves det en del. Videre sier han at han velger hovedkortet pga. SLI-støtte. Dette skulle vel antyde at han skal bruke to grafikkort i SLI siden dette er sentralt. Å da satset på en svak PSU blir "risiko". Med to grafikkort får man også mye varmeutvikling, selv om det er to ganske svake kort. Hvis man tenker å bruke to ganske svake kort kan det heller være bedre å satse på et enkelt kraftig kort. Slik å forstå, er vel dette en PC som også skal brukes til spilling.

Vil også anbefale Samsung SpinPoint P120 serien fremfor andre 3.5" disker, da disse har fått best skussmål fra SPCR.
    Jupp. P120 er meget god, og støysvak. Idle-støy er imidlertid noe lavere for Cuda 7200.9. Jeg mener å huske at jeg målte Cuda 7200.9 til ca. 33dB ved idle og P120 til 38 dB ved idle, men at ved "aktivitet" var P120 bittelitt mer stillegående.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har beskrevet mitt HTPC-prosjekt her på sidene.

http://avforum.no/forum/showthread.p...ht=silverstone

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    En større PSU trenger ikke utvikle mer varme. I en del tilfeller er det slik, men ikke alltid. Det man kan si det i stor grad handler om er effektiviteten til en PSU. Effektiviteten må sees ut i fra forbruket og "overforbruk" -- der overforbruket går ut i hovedsakelig varme. Gjerne ligger effektiviteten til PSUene på over 70% -- eller rundt 80 % for en god PSU. Det trenger da ikke spille noen rolle om det er en 300W eller en 500W.

Ofte kan 500W PSUer ha en høyere toleranse for temperaturer, hvilket ved relativt lav belastning kan gi lavere viftehastighet. Bruker selv en MIST 500W og i basis er ikke PSUen hørbar.

Med en Pentium 4-konfigurasjon kreves det en del. Videre sier han at han velger hovedkortet pga. SLI-støtte. Dette skulle vel antyde at han skal bruke to grafikkort i SLI siden dette er sentralt. Å da satset på en svak PSU blir "risiko". Med to grafikkort får man også mye varmeutvikling, selv om det er to ganske svake kort. Hvis man tenker å bruke to ganske svake kort kan det heller være bedre å satse på et enkelt kraftig kort. Slik å forstå, er vel dette en PC som også skal brukes til spilling.
    SPCR har vel bortimot konkludert at en oppegående p4 system trenger ca 200W og at en 330W av god kvalitet generelt gir minst støy og minst varme.

SLI, dual CPU og andre løsninger ser jeg på som ekstreme, uegnet til HTPC bruk.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPCR har vel bortimot konkludert at en oppegående p4 system trenger ca 200W og at en 330W av god kvalitet generelt gir minst støy og minst varme.
    Problemet kan være at en hardt belastet liten PSU kan bli nok så støyende. Men såklart, en svært god PSU på f.eks. 350W kan kanskje sammenlignes med en litt dårlig 450W på sett og vis. En del systemer stiller imidlertid ganske strenge krav til hva som kan leveres av A på 12V-linjen(e) for stabilitet.

En Pentium 4 kan under hard belastning kreve 100W alene (og egentlig mer også ifølge spec). Videre kan et belastet grafikkort i mellomklassen ta 75W. Videre har man disker, minnemoduler, lydkort, hovedkort (hvor mye her er helt avhengig av hvor mye funksjonalitet etc. kortet har -- og dette er et avansert kort). Vifter, optisk etc. kommer i tillegg. Ser man på en ganske enkel PC under idle er det raskt over 100W -- belastet vil en PC som her beskrives gjerne kunne ta godt mer enn 200W ut av kontakten. Det som overordnet står på PSUen er 3,3+5V+12V. F.eks. en 300W klarer langt under dette når man regner tallene kombinert.

SLI, dual CPU og andre løsninger ser jeg på som ekstreme, uegnet til HTPC bruk.
    Nå var dette et element som OP tok opp i sine spesifikasjoner, og kravene til _hans_ PSU må sees opp i mot dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En større PSU trenger ikke utvikle mer varme. ... Gjerne ligger effektiviteten til PSUene på over 70% -- eller rundt 80 % for en god PSU. Det trenger da ikke spille noen rolle om det er en 300W eller en 500W.

Du har rett i det med høyere toleranse for temperaturer, men det er effektiviteten som er viktig her. Effektiviteten til strømforsyninger varierer avhengig av belastning. Den høyeste effektiviteten får man når man belaster en del, typisk rundt 50-80%, og mindre effektivitet ved veldig lav og ekstremt høy belastning. Siden det systemet det er snakk om her aldri kommer til å trekke mer enn rundt 200W vil en 300W i utgangspunktet være bedre.

Jeg har selv den 500W MIST'en i min vanlige PC. Jeg har aldri klart å høre noe støy fra den, selv når sideveggen er tatt av, en topp PSU. Til min HTPC kjøpte jeg Seasonic S12 330W som jeg heller ikke har hørt noe fra. Forskjellen mellom disse er ca 350 kr i Seasonics favør. I forhold til Antec'en er Seasonic'en ca 700 kr billigere.

I andre post er SLI oppsettet fjernet. Selv med SLI ville ikke dette oppsettet blitt noe problem for 300W PSU.

Idle-støy er imidlertid noe lavere for Cuda 7200.9.
    Kjempefint med en test Jeg vil fremdeles anbefale Samsung'en da idle-støy er svært lav og konstant. Søke-støy er lettere å høre, spesielt om det forplanter seg i kabinettet (noe man kan redusere med diverse oppheng).

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang vifter: bruk et par stk 120mm på laveste turtall - godt plassert. Dette vil være lydløst og god nok kjøling

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke core duo?

Jeg kan også anbefale silverstone 300W vifteløst psu som de selger på komplett. Jeg bruker det, og det blir ikke spesielt varmt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet kan være at en hardt belastet liten PSU kan bli nok så støyende. Men såklart, en svært god PSU på f.eks. 350W kan kanskje sammenlignes med en litt dårlig 450W på sett og vis. En del systemer stiller imidlertid ganske strenge krav til hva som kan leveres av A på 12V-linjen(e) for stabilitet.

En Pentium 4 kan under hard belastning kreve 100W alene (og egentlig mer også ifølge spec). Videre kan et belastet grafikkort i mellomklassen ta 75W. Videre har man disker, minnemoduler, lydkort, hovedkort (hvor mye her er helt avhengig av hvor mye funksjonalitet etc. kortet har -- og dette er et avansert kort). Vifter, optisk etc. kommer i tillegg. Ser man på en ganske enkel PC under idle er det raskt over 100W -- belastet vil en PC som her beskrives gjerne kunne ta godt mer enn 200W ut av kontakten. Det som overordnet står på PSUen er 3,3+5V+12V. F.eks. en 300W klarer langt under dette når man regner tallene kombinert.

Nå var dette et element som OP tok opp i sine spesifikasjoner, og kravene til _hans_ PSU må sees opp i mot dette.
    Jeg anbefaler denne artikkelen foran "synsing". F.eks har jeg personlig testet langt færre PSU-er enn spcr, og jeg har ikke tilgang på samme måleutstyr, derfor er mine anbefalinger mindre å stole på enn spcr sine :-)

"..Our own experience indicates that despite all the new power hungry components such as >75W video cards and >120W CPUs, it is still rare to find a desktop computer than draws much more than 200W DC under typical demanding applications. Around 300W DC looks to be about the highest power draw from a single CPU full-bore high end system at this time (Feb 2005). Although some headroom is always good to have, there seems little question that consumers are being persuaded to pay for power capacity that is never used. One of the nasty side effects is the fan noise of the high airflow required to keep the PSU adequately cooled when delivering maximum power. High speed fans generally make more noise than slower ones even when they are slowed by undervolting..."

"..Even so, Is Higher Power Better?
    Without getting into technical details, the nature of a switching power supply is that it delivers as much power as is demanded by the components. This means that when installed in a PC whose components require 200W, a 400W PSU and a 250W PSU will each deliver 200W. Does this mean the 400W is coasting while the 250W is struggling? Not if they are both rated honestly and if they have the same efficiency. If one has lower efficiency than the other, then it will consume more AC to deliver the same power to the components, and in the process, generate more heat within itself. As long as there is adequate power, higher efficiency is the key to cooler, quieter PSU operation..."

Og som sagt over, så er de fleste PSU-er designet slik at maksimal effektivitet inntrer et sted mellom 50% og 100% utnyttelse. "Langt nede" på effektskalaen er de gjerne svært inneffektive, slik at ofte vil en (ekte) 700W PSU som forsyner et (normalt) 200W system, operere i et område der den er lite effektivt (dermed mye egengenerert varme), og vifta vil være dimensjonert for enda høyere varme, og dermed produsere mer varme enn nødvendig.

mvh
    Knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •