Kjøpe HTPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Kjøpe HTPC?

Intermediate Rusty sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe HTPC?

Jeg kjøpte min dvd spiller i fra denne butikken.det er en bra butikk.Di selger også HTPC`er.Så jeg lurer på om jeg skal kjøpe en?eller er det like greit å kjøpe en her i norge?https://www2.setssl.com/~hivizone/htpc/main_frame.htm

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei

Ser jo fine ut de, men ikke fine nok (og rimelige nok) til å forsvare import, da det naturligvis kan være feil osv.

Vi kan tilby en fin HTPC (www.PCshop.as) - sjekk denne Linken

Vi kan også tilby å sette opp maskinen med korrekte drivere, sonefri DVD og generell tweaking for en rimelig penge...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja!men hvis jeg har hovedkort ram dvd spiller!hva trenger jeg får å få en ok HTPC.kan dere komme med en liste?jeg er nybegynner.men er sugen på å få bedre bilde på min sanyo plv-z1

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Verdt å nevne: En HTPC kan gi veldig mye mer enn en løsning med separat dvd-spiller etc, men den er også mye vanskeligere å sette opp
    og bruke. Er du ikke pc-frik som liker å dille, så hadde jeg anbefalt å holde deg til DVD-spilleren evt shoppe en ferdig-preppa HTPC tilpasset projektoren
    din.

Det er veldig lite magi på hardware-siden i en HTPC, men valgene avhenger litt av hva du har som initielle krav. Er de ikke
    alt for høye så funker omtrent enhver pc. Vil du ha det beste så ligger lista litt høyere. Her kommer
    kort-varianten fra en som holder på å bygge en "bra" selv. Den blir ikke top of the line, men en god 90-95% på vei. Bare Komplett får ut fingern
    og leverer de siste delene (og X1'en som ble shoppa til den lave prisen ;-D)) Overordnede krav for meg er stillegående, vass nok til å dra
    rundt divx, bra spill og mulig rescale digital tv inn samt pen nok til å stå å stua.

- Hovedkort som passer til cpu'en :-), og har det utstyret du trenger. Helst uten vifte på chipsettet, de pleier å være små, dårlige greier
    som bråker etter kort tid.

- CPU rask nok til å gjøre det du vil og treig nok til å slippe å bruke sentralstøvsugeren til avkjøling. Rundt 1.5-2.4GHz er vel
    idag sånn omtrent der folk legger seg avhengig av hva de ønsker å gjøre (dekode divx, omkonvertere fra tv-signaler, spille
    de råeste spillene etc). Skal du bare spille DVDer så holder det fint med en mye tregere cpu. Kjøler og vifte etter forholdene, helst
    stillegående. AMD eller Intel spiller liten rolle idag, de må kjøles omtrent like mye. Jeg går for en AMD 2400+ på et ASUS A7N8X hovedkort, mest av prinsipp. :-)

- RAM "Mye nok". 256-512Mb.

- Harddisk "Stor nok og stillegående". Seagate Barracuda V, 80Gb eller 120Gb har bra pris/størrelse akkurat nå. Den med 2Mb cache
    holder fint.

- Grafikkort med TV-OUT. Chipsettene fra ATI er mye brukt til HTPC, veldig bra ut-signal samt støttet av det meste som finnes av
    relevant software. Igjen, skal du spille Unreal IV eller Quake XIV så kjøp en 9700 PRO, men ellers klarer du deg fint med
    et lavere tall. Feks en Sapphire 128Mb 9500 til 1400,- går bra, det gjør også eldre 7XXX og 8XXX, men de sliter vel litt med DirectX 9
    støtte etc. Planlegger du å bruke PCen til å upscale analog TV, så kan det være verdt å se på et All-In-Wonder fra ATI (har TV-IN). Husk:
    Jo raskere lydkort, jo mer støyer standardvifta på det.

- DVD-ROM som er stillegående og kan gjøres sonefri ved å oppgradere firmwaren. Pioneer 106S/117 dersom du ikke har preferanser. Husk
    software for å presse den ned i maks 2x for å unngå at den durer som en F16 hver gang du spooler. Sonefrihet er det lett å Google etter.

- Lydkort. Alt fra el cheapo SB Live, via SB Audigy til M-Audio Revolution, hvilket du går etter avhenger av hvor mye du ønsker å legge ned i
    lyd. Kan tenkes hovedkortet ditt allerede har lyd som er god nok for deg. Blir vel en Revolution på meg på sikt, inntil videre så bør
    lyden på hovedkortet jeg skal ha (ASUS A7N8X) være bra nok.

- Kasse som passer for deg. Dette ser jeg på som hovedproblemet, da det er få "pene" kasser som har det man trenger. Godt volum
    og god gjennomstrømning av luft er direkte motstridene til liten og nett. Her velger man selv. Jeg mellomshoppa en billig, mellomstor
    svart kasse i påvente av at utvalget blir bedre.

- Vifter som ikke bråker! Dette gjelder alle viftene du har i PCen din, strømforsyning, CPU, chipset, grafikkort og chassivifter. De som
    tar sjansen på å lodde litt bytter typisk ut alle sammen med noen mer stillegående noen fra ELK Pabst. De fleste bedre halvdeler får
    fnatt av en støyende PC i stua, uansett hvor bra bildet på veggen blir... :-D Kan du gjemme bort PCen på
    et sted hvor den ikke ses/høres så godt så er ikke dette problemet så stort.

- Kabler for å koble PCen til projektoren og anlegget ditt.

- TV-kort. Skal du se på TV via HTPCen må den ha TV-IN. Enten
    analogt eller digitalt, avhengig av hvordan du mottar signalene dine.
    Det finnes PCI-kort og eksterne enheter for det meste. Det jeg ikke har klart å verifisere ennå er hvorvidt UPC sender vanlig DVB-C digitale signaler
    i nettet sitt slik at man bare kan shoppe et slikt kort. Er det ingen som jobber i en databutikk her som kan snikelåne et slikt kort og sjekke
    om det kommer bilde på skjermen?

På software-siden er det litt vanskeligere. Mye å velge imellom, og mye som avhenger av hvor PC-frik du er og hvor mye du bryr deg om de
    siste 2% med forbedring av bilde/lyd. :-) Windows XP Home Edition i bunn er gitt. Så trenger man program for avspilling av DVD,
    valgfritt mellom de ørti som finnes. TheaterTek, PowerDVD, WinDVD, ZoomPlayer, det som fulgte med grafikkortet ditt etc etc.
    Ekstraprogrammer som DScaler/PowerStrip/XYZ dersom prosjektoren din må ha en sær oppløsning for å yte sitt beste,
    ellers dropp de. Sanyo'en din liker vel 960x540 eller noe slikt for å oppnå 1:1 mapping så i ditt tilfelle trenger du vel ihvertfall PowerStrip.
    En bra URL for de med Sanyo Z1 og HTPC: http://www.avsforum.com/avs-vb/showt...hreadid=227168

Det er egentlig tweakinga til slutt, for å tilpasse alt til din projector og
    ditt anlegg, som er den vanskelige delen. De fleste har tatt så mye i PCer at den delen går ganske greit.

Til slutt kommer den delen de fleste ikke gidder å bry seg om, det å gjøre HTPCen brukelig for resten av familien (og fra sofakroken).
    Nevner kort trådløst tastatur, IR fjernkontroll, software som skjuler WinXP-desktoppen etc. Men det er tema for noen som har gjort det.

Det dukker vel opp en webside fra meg på det her når jeg har fått sakene i hus. Jeg fant ihvertfall ingen passende når jeg surfet litt
    rundt i forkant og har en på gang.

Puh, ble litt lenger enn "kort" gitt.

OK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!jeg har byggd pc før så det blir ikke noe problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fornuftige komponenter?

Utifra de tipsene jeg leser her har jeg prøvd å sette sammen en HTPC jeg tror bør være bra. Kom gjerne med innspill!

Totalt vil PCen koste 9000 kroner med 1 GB minne. Jeg tenkte at det kunne kanskje vært bra med et vifteløst skjermkort, men jeg fant ingen vifteløse AIW-kort..

Skulle jeg minimert kostnadene og droppet TV-tuneren tror jeg at Sapphire Radeon 9000 Atlantis 64MB DDR AGP, ATI9000, VIVO, m/kjøleribbe, Retail
    ville vært et godt valg. Med det kortet og bare 512 MB minne ville jeg spart 1500 kroner. Og hatt en PC som ville vært fullstendig vifteløs, såvidt jeg kan forstå.

Ser dette ut som fornuftige komponenter? Jeg er klar over at skjermkortet ikke er så kraftig, men jeg spiller ikke noe særlig spill.

Et lite spørsmål. Er det noen fordel ved å ha XP Home Edition fremfor XP Prof. Edition?

Hågen

Valgte komponenter:

Shuttle SS51G Socket 478 P4 Barebone SIS651,Audio,VGA,Firew,ATA100,DDR,LAN
    2 490,00

Memorex MX5500RF Multimedia tastatur+mus Trådløs, hvit, PS2
    299,00

DVD-106S Pioneer DVD-ROM 16x40x IDE/ATAPI - BULK intern, Slot-In
    490,00

Seagate 80GB Barracuda V IDE Harddisk 7200RPM, 9ms, 2MB cache, Ultra ATA/100
    895,00

Intel Pentium 4 - 2.4Ghz Socket PGA478 PC533, 512KB cache, Boxed inkl. vifte
    1 798,00

Apacer 512MB DDR SDRAM PC2100 184pins , 266Mhz 100+
    756,00

Sapphire Radeon 9000PRO AIW 64MB DDR- AGP, ATI All in Wonder 9000PRO, Retail
    1 356,00

Sapphire Remote Wonder BOB- fjernkontroll til AIW kort
    208,00

Newcomer ok sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål. Er det noen fordel ved å ha XP Home Edition fremfor XP Prof. Edition?
    Bare prisen skulle jeg tro. Aner ikke om de som utvikler programvare relevant for HTPC sitter på en Home eller Pro, eller om det spiller noen rolle.
    En Pro er vel bare en Home med ekstra dill som kun er relevant i en kontorsituasjon med nettverk.

Ellers ser det greit ut. Grafikkortet du har valgt er vel så lite at det antageligvis får god plass i Shuttle'n. Det er jo rimelig trangt rundt kortplassene
    der, og med litt bra vifte/ribbe på grafikkortet får du lett problemer med å plassere noe i pci-slotten ved siden av. Verdt å tenke på dersom du ser for
    deg utvidelsesmuligheter til feks vassere lydkort e.l. Men, det er jo mye bra å få i USB-versjon for tiden.

Forøvrig har Shuttle'n en cpu-vifte (vel, vifte på bortsiden av heatpipen) samt ihvertfall en i strømforsyninga så helt vifteløs blir du aldri.

Eneste ulempene jeg ser med Shuttle er mangel på utvidelsesmuligheter og at boksen er så stappa at det kan bli godt og varmt der inne. Heatpipe
    kjølingen av CPUen er visstnok bra, men noe annen kjøling er det jo strengt tatt ikke i den. 7200RPM harddisker avgir jo ganske bra med varme
    og det samme gjør et fett skjermkort, men du sparer deg jo for den ene varmekilden i din konfigurasjon.

Regner med at du har fått med deg at det har kommet en oppgradering ved navn SB51G, med Intel chipset istedenfor SiS.

Holder fint med 512Mb forresten.

OK

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker W2000 og det fungerer helt perfekt. Har også prøvd alt annet.. Skal du først handle OS så kjøp Home til HTPC bruk. Du trenger heller ikke 1 Gb minne heller (hør på ok).

Ellers er jo et tips å kjøre kildene gjennom receiveren din. Da trenger du bare for eksempel en kabel fra receiver til HTPC. Jeg kjører s-video til HTPC og vga(evc i mitt tilfelle) fra HTPC til projektor. Jeg benytter altså ikke tv inn på capture kortet mitt.. Vet ikke om det er no forskjell mellom å benytte en video/tv som tuner istedenfor tuneren på et capturekort.

Når det gjelder software så finnes det ekstremt mye. Sjekk tidligere tråder her samt tråder hos avsforum og minhembio for omfanget. Det er mye å sette seg inn i, men har du drevet med PC før så overlever du sikkert.

[Edit]
    Glemte å nevne at jeg IKKE er fan av barebone systemer. Det finnes jo ikke mulighet for oppgradering. Hva hvis du vil implementere en IR receiver i fronten og benytte fjernkontroll? Eller trenger mer lagringskapasitet?

Det finnes mange alternativer i dag som tar seg bedre ut.. Dette er min subjektive mening da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TV-tuner

Sitat Opprinnelig postet av SpaceMoose
    Ellers er jo et tips å kjøre kildene gjennom receiveren din. Da trenger du bare for eksempel en kabel fra receiver til HTPC. Jeg kjører s-video til HTPC og vga(evc i mitt tilfelle) fra HTPC til projektor. Jeg benytter altså ikke tv inn på capture kortet mitt.. Vet ikke om det er no forskjell mellom å benytte en video/tv som tuner istedenfor tuneren på et capturekort.
    Er ikke litt av poenget med en HTPC å kunne kutte ut de andre komponentene da? Med et AIW-kort med tv-tuner trenger man vel hverken video eller dvd-spiller lenger?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flere spørsmål..

Sitat Opprinnelig postet av ok
    Ellers ser det greit ut. Grafikkortet du har valgt er vel så lite at det antageligvis får god plass i Shuttle'n. Det er jo rimelig trangt rundt kortplassene
    der, og med litt bra vifte/ribbe på grafikkortet får du lett problemer med å plassere noe i pci-slotten ved siden av. Verdt å tenke på dersom du ser for
    deg utvidelsesmuligheter til feks vassere lydkort e.l. Men, det er jo mye bra å få i USB-versjon for tiden.
    Jeg har vurdert å putte inn et Matrox RT.X10-kort for å kunne lære meg litt videoredigering, tror du at det vil gi meg plassproblemer? (Det er vel litt pga. det at jeg kunne tenke meg 1GB ram også..)

Regner med at du har fått med deg at det har kommet en oppgradering ved navn SB51G, med Intel chipset istedenfor SiS.
    OK
    Jeg er ingen spesialist på dette, men jeg syntes ikke det virket som om det var de store forskjellene på de to modellene. SB51G støtter litt kulere prosessorerer med hyperthreading og slikt, men det den prosessoren jeg har valgt har jo ikke det uansett.. Er Intil chipset'et så mye bedre?

mvh, Hågen

Newcomer SpaceMoose sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: TV-tuner

Sitat Opprinnelig postet av Haagen
    Er ikke litt av poenget med en HTPC å kunne kutte ut de andre komponentene da? Med et AIW-kort med tv-tuner trenger man vel hverken video eller dvd-spiller lenger?
    Egentlig ikke. Det er et samspill. Hva med de som har parabol, spillekonsoll, tv osv.. En annen ting er jo OSD til receiveren.. Du kan helt fint benytte receiveren som en videosvitsj. Ser du mye på anime filmer så kan det lønne seg og kjøre en ekstern dvdspiller gjennom HTPC og dscaler.. Det er kult å kunne ta opp digitalt med tvkort da 8)

Alt avhenger av hva en vil gjøre med sin HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Flere spørsmål..

Sitat Opprinnelig postet av Haagen
    Jeg har vurdert å putte inn et Matrox RT.X10-kort for å kunne lære meg litt videoredigering, tror du at det vil gi meg plassproblemer? (Det er vel litt pga. det at jeg kunne tenke meg 1GB ram også..)

OK
    Jeg er ingen spesialist på dette, men jeg syntes ikke det virket som om det var de store forskjellene på de to modellene. SB51G støtter litt kulere prosessorerer med hyperthreading og slikt, men det den prosessoren jeg har valgt har jo ikke det uansett.. Er Intil chipset'et så mye bedre?

mvh, Hågen
    Du får nok ikke plass til ett x10 kort i den pcen nei. Ikke tror jeg at du har nok strøm til det heller. PSUen i de kassene gir ikke allverdens effekt. Husk på at dette er m-atx formfaktor så du er meget begrenset i psu effekt. Største jeg har sett til m-atx er på 180W. Grafikk kort fra ATI bruker en god del strøm. Kan feks. nevnes at nåkommende grafikk kort fra ATI(radeon 9800 PRO) kommer til å kreve en 350W PSU!

Hvis du skal bruke pcen til noe annet enn HTPC så hadde jeg gått for en vanlig midi kasse med ATX formfaktor.

Lignende tråder

1. Skal kjøpe Tv-kort til Htpc: hvilken av disse 2 ?
    By Apold in forum Generell HTPC
    Svar: 10
    Siste melding: 06-18-2005, 16:29
  2. Hva bør jeg kjøpe hvis jeg vil bygge en god HTPC??
    By SuperHeMan in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 8
    Siste melding: 03-25-2004, 17:18
  3. Hva skal en HTPC være? minimumskrav?
    By Frode H. in forum Generell HTPC
    Svar: 45
    Siste melding: 09-10-2003, 09:50
  4. HTPC, oppsett og utstyr. Jeg blir ikke klok...
    By MAXcpu in forum Generell HTPC
    Svar: 28
    Siste melding: 08-26-2003, 15:03
  5. Ny HTPC
    By lygren in forum Generell HTPC
    Svar: 0
    Siste melding: 12-18-2002, 12:54

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg