musikk fra htpc

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

musikk fra htpc

Hva er det beste programmet for musikk avspilling? og kan noen gi meg tips på hvordan jeg skal sette alt opp?
    Jeg kjører spdif (realtek) til min Rotel RSP 1098
    Har prøvd Winamp så langt, og lydkvaliteten er vanvittig dårlig! samt at jeg ikke får stereo! ( har satt til stereo på 1098 )
    Trodde da signalene skulle gå ubehandlet videre til RSP 1098?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange bruker foobar2000.

Jeg bruker mediaportal, en open-source htpc-applikasjon som kjører på windows. Den kan bruke foobar2000, winamp eller mediaplayer som "plugin".

mvh
    Knut

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tipset Nå ble det mye bedre!

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -eventuellt kan du forsøke og oppgradere lydkortet litt ?
    Jeg brukte før et integrert AC97 lydkort med elendig lydkvalitet.
    Byttet dette ut med et soundblaster audigy 1042 live premium , å da ble allt mye bedre -stemmer , lyder og enkelt sagt kvaliteten ble noe helt annet

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv om du bare kjører signalet videre? ( spdif )

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er enkelte som påstår at de hører forskjell på de forskjellige lydkortene ved spdif passthrough, og mange som ikke hører forskjell. Jeg tilhører den siste gruppen. Et digitalt signal består av 1`er og 0`er, og da kan jeg ikke forstå hvordan lydkortet skal kunne forandre lyden så lenge det bare sender signalet videre.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Det er enkelte som påstår at de hører forskjell på de forskjellige lydkortene ved spdif passthrough, og mange som ikke hører forskjell. Jeg tilhører den siste gruppen. Et digitalt signal består av 1`er og 0`er, og da kan jeg ikke forstå hvordan lydkortet skal kunne forandre lyden så lenge det bare sender signalet videre.
    Jitter er en del av et digitalt signal. Både enheten som sender, mediet som brukes i overføringen og mottaker innfører jitter i forskjellig grad.
    Jitter vil resultere i amplitudefeil i det analoge signalet og er direkte målbart.
    Les mer her:
    http://www.tnt-audio.com/clinica/jitter1_e.html

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jitter er mye omtalt i "hifi-pressen". Men de praktiske konsekvensene er dårligere belyst. Alle systemer - også digitale har avvik fra ideell oppførsel. Det betyr at klokker varierer, flanker har endelig båndbredde og kan derfor flytte seg hvis signalet er utsatt for støy etc.

Tre grunnleggende spørsmål vi må stille oss er:
    1. Hvor mye jitter ser mottaker på digital inngang?

2. Hvor god er mottaker til å undertrykke jitter (mao gi et analogt utsignal som ikke påvirkes av jitter på digital inngang)

3. Hvor mye bieffekter av jitter kan vi introdusere i et signal før det blir hørbart.

Stikk i strid med hifi-pressens ville utsagn, så er ikke hørselen perfekt. Faktisk kan man gjøre ganske mye med lyd som folk ikke greier å høre i blindtester. I subjektive tester kan man derimot lett høre det om man plasserer en pyramide over kablene som er velsignet av Tibetanske munker...

Alle som har vært borti digital kommunikasjon vet at digitale systemer utmerker seg ved sin evne til å regenerere potensielt korrupte signaler, slik at et signal kan sendes jorda rundt i IP nett, i motsetning til gammeldags analog kommunikasjon.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler ordlista til Ivar Løkken på hifisentralen:
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb...num=1133984411

"..Jitter: Jitter betyr usikkerhet/nervøsitet eller fysisk skjelving. I digtial signalbehandling brukes jitter som et begrep på tidsmessig avvik i transisjonene til digitale data relativt til den ideelle samplingsperioden. Avvik i sampleperioden i overgangen fra diskret til kontinuerlig tid eller vice versa (dvs. DA eller AD-konvertering) vil medføre en forvrenging av signalet, eller økt støy hvis jitteret ikke er signalkorrelert.

Jitter i en digital signalstrøm

Samplingsinstanten i et digitalt signalsystem er definert av en separat klokke og denne er hovedkilden til samplingsjitter. Tidsavviket i klokken er ofte en kombinasjon av:

1) Ukorrelert, tidsmessig støy; som følge av begrenset nøyaktighet og elektrisk støy som man finner i alle kretser.
    2) Sinusoide avvik; som følge av at frekvensen til klokkegeneratoren ofte moduleres av rippel på forsyningsspenningen og dennes harmoniske.
    3) Signalavhengige avvik; som følge av at klokke og signal i noen deler av digitale audiosystemer, feks S/P-DIF-overføringer, multiplekses og overføres på samme leder.

Sinusoid jitter, signalmodulert såvel som forsyningsmodulert, vil medføre forvrenging som oppstår som sidebånd til det opprinnelige signalet. For en vanlig PCM DAC eller ADC vil forvrengingen tilnærmet være gitt av:

Rj=20*log(J*2*pi*fsig/4)

Der J er jitteramplituden i sekunder, fsig er signalfrekvensen i Hz og Rj er nivået på den resulterende forvrenigngskomponenten i dB relativt til signalnivået. Forvrengingskomponenten vil oppstå ved fsig+/-fjit der fjit er frekvensen til jitterkomponenten.

Forvrengingskomponenter som følge av jitter

Støyaktig jitter vil føre til en generell heving av støygulvet til AD- eller DA-konverteren. Beregning av det resulterende støynivået er noe mer komplisert, men generelt for de jitternivåer man finner i gode CD-spillere er bidraget -110dB relativt til fullt signalnivå eller lavere.

1-bit DA- eller AD-konvertere vil generelt gi et betydelig høyere forvrengingsnivå for en gitt mengde jitter enn multibit ditto.

En jitterdemonstrasjon kan lastes ned her. Som det kan ses er jitternivået på testsporene hhv. -20dB, -40dB, -60dB og -80dB. Til sammenligning er jitternivået i en moderne, god CD-spiller ca -120dB (hundre ganger lavere enn det laveste testnivået)..."

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Det er Windows som forandrer på signalet, og den skyldige heter Kmixer. Den resampler lyden slik at lyd fra flere kilder (WinAmp, MSN, varsellyder m.m.) blir mixet sammen før den går ut av PCen, med den følgen at signalet ikke lenger er identisk med det som ligger på CD'en. For å unngå dette og oppnå bit-perfect lyd bruker man ASIO eller Kernel Streamer, hvilket er støttet av en del lydkort og enkelte nyere hovedkort med onboard lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DA kan du jo prøve asio4all. Men så er det litt forskjell fra person til person, noen hører ikke så stor forskjell på mme,wdm (den vanlige),asio eller gsif. mens andre synes at asio er litt bedre.
    Nå er jo asio laget for å gi minimal latency, det trenger jo ikke bety bedre lyd. Det kommer sikkert litt an på lydchip også (evt brukerfeil).

edit: Du har skrudd av eq og dsp i winamp, og er sikker på at det er bra kvalitet på avspillingsmedie?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Har prøvd Winamp så langt, og lydkvaliteten er vanvittig dårlig! samt at jeg ikke får stereo! ( har satt til stereo på 1098 )
    Trodde da signalene skulle gå ubehandlet videre til RSP 1098?
    Hvis du får lyd i fem kanaler på stereo-kilde med digital overføring til forforsterkeren og denne satt til stereo sender du ikke signalet ubehandlet videre. Trolig en instilling på lydkortet/driveren som konverterer lyden. Hadde samme problem på det integrerte lydkortet på mitt Asus MoBo. 5.1 var default output i driveren :?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Det er Windows som forandrer på signalet, og den skyldige heter Kmixer. Den resampler lyden slik at lyd fra flere kilder (WinAmp, MSN, varsellyder m.m.) blir mixet sammen før den går ut av PCen, med den følgen at signalet ikke lenger er identisk med det som ligger på CD'en. For å unngå dette og oppnå bit-perfect lyd bruker man ASIO eller Kernel Streamer, hvilket er støttet av en del lydkort og enkelte nyere hovedkort med onboard lyd.
    Jeg mener at windows-lyd var oppklart nå?

Er det ikke slik at oppegående lydkort overtar jobben fra kmixer, slik at samplerate-konvertering og mixing kan gjøres av dedikert hardware. Så lenge du bare lytter til en lydstrøm (og ikke har masse pling fra outlook etc) så vil vel lydkortet/mixer sette seg på raten til lydfilen, og dermed slipper du unna sampleratekonvertering.

-k

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lurt på hva kernel var for noe, og jeg har tydeligvis bruk for det.. når jeg hører på musikk så kan jeg høre lyder fra windows og lyder fra websider etc. Jeg har kjøpt meg nytt lydkort så da blir det andre boller, finnes det software som kan kontrollere/gi kernel på all lyd som går ut av lydkortet feks?
    På film så er det forsåvidt greit for Reclock har kernel

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/showthread.p...ghlight=kernel

"KMixer? Kernel streaming? Resampling?

Skal prøve å svare meg selv.

KMixer har IKKE bitperfekt avspilling. To momenter kommer inn:
    *SRC (sample rate konvertering)
    *99.9% normalization

SRC skjer bare når sampleraten til en lydkilde ikke stemmer overens med hva et lydkort kan spille av, eventuelt hvis man spiller av to strømmer samtidig med forskjellig rate. Jeg går ut ifra at høy kvalitet er mest viktig for avforums lesere når man lytter til en enkelt kilde (CD feks). Da vil ingen SRC skje hvis lydkortet kan tilby den korresponderende sampleraten (44.1). Et annet krav er at lydkortet ikke selv innfører hardware resampling før D/A-konvertering (her har Creative hatt litt ymse...)

Normalisering er desverre ikke mulig å slippe unna med kmixer. Pga optimalisering mot mmx-biblioteker på prosessoren, kan ikke amplituden "1.0" representeres, bare 0x7FFF/8000. Dette gir en veldig liten demping av nivå digitalt.

Veien utenom det siste problemet er såkalt "kernel streaming WDM" eller "ASIO". En tredje opsjon er kernel streaming pakket inn i et ASIO interface. Sistnevnte kan gjøres i f.eks Mediaplayer 10, mens ren kernel streaming forutsetter foobar2000 i en spesiell modus.

Det bør nevnes at fenomenet har blitt målt og beskrevet i denne tråden:
    http://archive.avsforum.com/avs-vb/...20&pagenumber=7

SRC kan settes til flere forskjellige kvaliteter med en slider under avanserte lydinstillinger. Den beste gir SNR på over 90dB. Altså ikke langt unna teoretisk maksimum for CD.

Normaliseringen ble målt til

For DTS-CD (ikke DTS-DVD) og muligens HDCD er dette et mye større problem, da datastrømmer ikke takler å blir modifisert på denne måten.

sakset fra http://archive.avsforum.com/avs-vb/...20&pagenumber=1 :
    --------------------------------------------------------------------------
    1st figure is reference, best possible value. 2nd is kmixer bit-mangled output.

16 bit, 44.1 KHz:
    ============
    Noise: -96.4 dB, -93.4 dB
    Dynamic range: 94 dB, 90.9 dB
    THD: 0.000%, 0.001%
    THD+N: 0.003%, 0.004%
    IMD+Noise: 0.006%, 0.008%
    Crosstalk @1KHz: -94 dB, -90 dB

The distortion product that appears at the THD measurement is at -110 dB, not -120 as I said previously. It is still a negligible value in my opinion. The biggest difference is the slight increase of the noise floor. As you see, even here the difference is quite small.

24 bit, 44.1 KHz:
    ============
    Noise: -146.3 dB, -141.5 dB
    Dynamic range: 139.5 dB, 137.3 dB
    THD: 0.000%, 0.000%
    THD+N: 0.000%, 0.000%
    IMD+Noise: 0.000%, 0.000%
    Crosstalk @1KHz: -141.8dB, -137.2 dB

For 32-bit audio, results are slightly better but very similar.

Taking into account that due to real-world constraints of electronics the best hardware available can't have a dynamic range better than around 120 dB, the effect of kmixer bit-mangling in this case is totally negligible.

And, if you play your 16-bit data as 24 bit or 32 bit, the result is that the full 16-bit resolution is retained. In a RMAA measurement, the results in this case were identical to the 16-bit reference results.."

mvh
    Knut Inge

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøpte meg et E-MU 1212m pci lydkort, har avinstallert alt annet av lydsoftware, i foobar får jeg lyd, men i zoomplayer så får jeg ikke lyd lenger, noen som vet hvorfor? jeg har prøvd med og uten reclock..
    Edit: Bruker spdif, får ikke toslink til å fungere..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •