Hjelp til feilsøking av HTPC - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 25 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Bruksanvisning for feilsøking:

Forutsetning: PC vil ikke starte, ingen pipelyder, ingen bilde, konstant feil

Fremgangsmåte: ta ut alt av PCI/PCIe/AGP kort, RAM, harddisker, diskettstasjoner, CD-ROMer og alt annet man måtte ha tilkoblet hovedkortet, slik at man kun sitter igjen med strømforsyning, hovedkort, CPU og PC-høyttaler. Prøv å starte opp.
    - Hvis det kommer pipelyder nå kan man anta at de gjenværende delene er i orden. Sett inn RAM og prøv igjen. Hvis det kommer en annerledes pipelyd er RAM ok. Sett inn skjermkort og prøv igjen.
    - Hvis ikke det kommer pipelyder antar jeg ut fra din første post at hovedkortet er defekt. Hvis CPU har vært montert hele tiden tviler jeg på at den kan ha tatt skade.

Kan anbefale hovedkort med nForce 4 Ultra chipset hvis du skal kjøpe nytt. Ta alltid vare på programmene du bruker til å tweake. Skriv små notepad-filer med fremgangsmåte og lagre dem sammen med programmene. Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var hovedkortet som var kaputt. Har nå et nytt hovedkort av samme modell oppe og går med passiv kjøler. Funger greit, for øyeblikket

Takk for all hjelp og innspill jeg har fått. Særlig den siste posten var grei å ta med seg videre!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnuje
    Problemet er at jeg har VELDIG lite lyst å installere windows på nytt igjen da jeg har brukt uttallige timer med tweaking og tilpassing. Husker ikke halvparten av hva jeg har gjort. Så om jeg bytter hovedkort til et annen modell er jeg redd for at dette skal påvirke stabiliteten til systemet om jeg ikke reinstallerer XP. Men det hadde jo vært ganske greit å slippe den vifte-modden. Hva tror dere?
    Velger du et hovedkort med Nvidia-brikkesett skal det normalt sett ikke være noe problem.

Selv bruker jeg et Gigabyte GA-K8N-SLI -- dette et av de rimeligste hovedkortene basert på nForce4-SLI og det har i utgangspunktet ingen vifte, og er egentlig godt fornøyd med det. Dog, du har vel nå i utgangspunktet en Socket 754-prosessor, og utvalget av hovedkort til dette er ikke like stort som for Socket 939. Helt hvilke som blir å anbefale tør jeg heller ikke si. I basis klarer du deg også med nForce4-4x-brikkesettet vil jeg tro -- evt. gå for nForce430/GeForce 6150-kort.

Har du AGP-grafikkort kan det være en ide å se på noen av hovedkortene til Asrock med ULi-brikkesett. Da bør du kanskje reinstallere, men samtidig har du muligheten til å oppgradere til et PCI-E-grafikkort senere. De nForce4-kortene som har AGP har ___ELENDIG___ ytelse via AGP.

Intermediate kid sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    2,386
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av baretull
    Bruksanvisning for feilsøking:

Forutsetning: PC vil ikke starte, ingen pipelyder, ingen bilde, konstant feil

Fremgangsmåte: ta ut alt av PCI/PCIe/AGP kort, RAM, harddisker, diskettstasjoner, CD-ROMer og alt annet man måtte ha tilkoblet hovedkortet, slik at man kun sitter igjen med strømforsyning, hovedkort, CPU og PC-høyttaler. Prøv å starte opp.
    - Hvis det kommer pipelyder nå kan man anta at de gjenværende delene er i orden. Sett inn RAM og prøv igjen. Hvis det kommer en annerledes pipelyd er RAM ok. Sett inn skjermkort og prøv igjen.
    - Hvis ikke det kommer pipelyder antar jeg ut fra din første post at hovedkortet er defekt. Hvis CPU har vært montert hele tiden tviler jeg på at den kan ha tatt skade.

Kan anbefale hovedkort med nForce 4 Ultra chipset hvis du skal kjøpe nytt. Ta alltid vare på programmene du bruker til å tweake. Skriv små notepad-filer med fremgangsmåte og lagre dem sammen med programmene. Lykke til
    Trodde ulike merker/modeller har/kunne ha ulike lyder/måter å beskrive sine feil på jeg? Eller var det "baretull" det du skrev..? Gjelder dette alt av pc'er fra 1998 og oppover? Bare spør...

Sitat Opprinnelig postet av magnuje
    Det var hovedkortet som var kaputt. Har nå et nytt hovedkort av samme modell oppe og går med passiv kjøler. Funger greit, for øyeblikket

Takk for all hjelp og innspill jeg har fått. Særlig den siste posten var grei å ta med seg videre!
    Godt det løste seg til slutt, det er nok deilig tenker jeg. Det gjelder å ikke være supermann når man skal skru pc heretter, har selv vært uheldig gjentatte ganger etter mange pc endringer, vet ikke om noe som er mer kjedelig enn når noe ryker.. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Trodde ulike merker/modeller har/kunne ha ulike lyder/måter å beskrive sine feil på jeg? Eller var det "baretull" det du skrev..? Gjelder dette alt av pc'er fra 1998 og oppover? Bare spør...
    Du har rett i det, kid. De forskjellige PC-produsentene har f.eks. forskjellige pipelyder for å si ifra at RAM er defekt. Men så vidt jeg vet bruker alle hovedkort slike pipelyder (evt. lysdioder av ymse slag), så da kan man google litt for å finne ut hva de forkjellige pipe-kombinasjonene betyr for ditt hovedkort. Uansett kommer man veldig langt selv om man ikke vet hva de forskjellige lydene betyr, ved bare å tenke logisk.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •