En gang for alle: HTPC-Lydkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En gang for alle: HTPC-Lydkort

Heisann folkens, etter en del lesing, så blir jeg ikke helt klok på hvilket lydkort som anbefales til min HTPC. Jeg har surround forsterker, og trenger lyden digitalt til forsterker. Kan noen avkrefte myter ang kvalitet via hovedkort osv.

Hvilke PCI-lydkort er geniale på musikk/surround?
    Evt hvilke hovedkort som leverer bra intergret lydkort?

Jeg har et x-fi fidelity kort som jeg testet, men ble litt knot ettersom jeg ikke har en 5" brønn ledig, og måtte ha den liggende på gulvet. Var veldig fornøy med lyden over TOS(optisk).

Så har vi det praktiske optisk/coax spørsmålet. Spørsmålet er vel ikke forskjellen i kvalitet i overføringen, men hva som er mest plug and play, noe jeg opplever at optisk er. Men ettersom det er en overføring til analog og tilbake, har kanskje optisk lavere kvalitet fordi det bruker lydkortet, tror nå denne påstanden er feil :P

Håper på svar!

EDIT: Bestillt AuzenTech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DAC er dyrt, overføring av digitale signaler billig - iallefall slik det er priset. Dette burde holde i massevis:

http://productsen.terratec.net/modul...rder=0&thold=0

Har toslink ut, og koster 175. For å sette det litt i perspektiv bruker jeg det sammen med en DAC til 8500,-. Den eneste grunnen til at jeg valgte dette lydkortet var at jeg bare hadde RCA digitalt ut fra hovedkort.

Noen vil fortelle deg at diverse algoritmer gjorde magiske greier med deres lydkort. Mulig det hvis ikke man fant ut at man kunne huke av på S/PDIF passthrough... (eller hva det nå het).

Du må tro akkurat hva du vil, men for min egen del slår jeg meg til ro med opplevd lydkvalitet på digital overføring med "billig" utstyr og 5 års utdanning til siv. ing. med audio/video og masse signalbehandling som tilsier at ørene mine ikke har blitt så gamle at de hører feil - ennå.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genialt svar. TerraTec SoundSystem Aureon 5.1 vil altså ikke gjøre lyden noe dårligere til min Pioneer VSX-515-K(er vel ikke superbra DAC i denne vil jeg tro...).

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304753 billig da.

Jeg vurderte også Gainward Hollywood@Home 7.1 Lydkort http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=...;view=detailed

Men hvis dette terratec kortet vil gjøre ting enkelt og rimelig, og ikke skorte på kvalitet, så går jeg for det. Innsigelser`?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://avforum.no/forum/showthread.p...&highlight=hda

Dette er det eneste kortet som gir deg DTS på alt matriale fra din HTPC. Har dette selv, og får nå alt av lyd i DTS rett inn inn i recieveren. Fungerer utmerket, og meget bra lydkvalitet.

Skal du kun lytte på stereo med ekstern DAC, eller se DVD-film støtter jeg forslag ovenfor. Men de aller fleste bruker HTPC til litt mer, meg inkludert.

Når det gjelder optisk/coax diskusjonen, så sverger jeg vanligvis til coax ved korte lengder, da jeg ikke ser hensikten i en ekstra konvertering i signalet. Ved HTPC bruker jeg alikevel optisk for å få et galvanisk skille mellom PC og stereo. Ikke bare fordi jeg er litt redd for reciveren min, men også fordi man unngår evn. jordstøy.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker pcen til TV-opptak, mp3, dvd, surfing osv, egentlig det meste.

Jeg har ikke verdens beste anlegg, så jeg vil ikke at lyden skal "nedskaleres i pc-delen". Anlegg: Pioneer VSX-515-K receiver m Energy Encore hjemmekinohøyttalere

Kicket litt på HDA Digital - HDA Digital X-PLOSION som du nevnte, men vil det være så stor reel forskjell?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveisvei
    Jeg bruker pcen til TV-opptak, mp3, dvd, surfing osv, egentlig det meste.

Jeg har ikke verdens beste anlegg, så jeg vil ikke at lyden skal "nedskaleres i pc-delen". Anlegg: Pioneer VSX-515-K receiver m Energy Encore hjemmekinohøyttalere

Kicket litt på HDA Digital - HDA Digital X-PLOSION som du nevnte, men vil det være så stor reel forskjell?
    DVD, der merker du ingen forskjell, men på generelle lyd i windows, det være seg filmer/mp3 og spesielt spill, merker du stor forskjell.

Det er også meget enkelt i bruk, og lett å sette instillinger i motsetning til drivere til mange andre lydkort. Det omtales flere steder som det ultimate HTPC-lydkortet. Men det koster også nesten 10 ganger mer enn et som kun slipper ut all vanlig lyd i stereo..

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukar sjølv eit HDA Digital X-Mystique 7.1 gold-lydkort som eg kjøpte frå shg.dk. Flott lydkort, he ikkje hatt eit einaste problem med det.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal søke litt på det, elsker ting som er enkelt og bra samtidig, er allerede nok tweaking som må gjøres bildemessig .

Tusen takk for svar!

Hvis noen har noen andre forslag så tar jeg gjerne imot

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn til ettertanke, jeg tenker å bruke optisk, ettersom jeg har en fin kabel der allerede. Er det noe annet jeg burde tenke på før jeg har denne i posten på Torsdag-Fredag?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte lydkort du har fått anbefalt sveisvei, men mitt lydkort til 175,- får da flyttet DTS-signaler til min Primare. Ser at det omtalte kortet kan gjøre om ulike kodinger til DTS, og dersom dette er et poeng hadde jeg kanskje gått for dette, ble litt interessert selv også

Linken under kan jo være interessant siden du holder på ser på dette nå:

http://en.wikipedia.org/wiki/S/PDIF

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    http://avforum.no/forum/showthread.p...&highlight=hda

Dette er det eneste kortet som gir deg DTS på alt matriale fra din HTPC. Har dette selv, og får nå alt av lyd i DTS rett inn inn i recieveren. Fungerer utmerket, og meget bra lydkvalitet.
    Etter å ha lest litt om dette kortet... blir alt kodet til DTS uansett, får man ikke vanlig PCM-signal ut på stereo-musikk automatisk, eller må dette endres hver gang?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KH
    Flotte lydkort du har fått anbefalt sveisvei, men mitt lydkort til 175,- får da flyttet DTS-signaler til min Primare. Enten så får du signal, eller så får du ikke.
    Lydkortet ditt flytter kjører over det som DVD-platen er innspilt med, det være seg Dolby Digital/DTS, også kalt passtrough... Det gjør også HDA sitt kort. HDA sitt kort gjør derimot "litt" mer....
    Dekodingen det her snakkes om har du bruk for når du skal ta analoge signaler ut fra lydkortet, og det skal ikke du (har du sagt). Ikke helt korrekt kanskje, det det burde stått var vel at kortet sikkert kan få 7.1 ut analogt.
    Feil... her snakker vi digitalt hele veien. Glem analogt.
    Dekoding av DTS foregår i SW, lydkortet får en datastrøm og sender denne ut på Toslink.
    -C-Media CMI8770 PCI chipset (8CH audio single chip with DTS® Connect and Dolby® Digital Live Real-Time Content Encoder)

Dette kortet realtime-dekoder lyden til DTS med egen dekoder, ikke via software. Pga. dette slipper man å belaste CPU. Har ikke hørt om noen kort som software-dekoder verken DTS eller Dolby Digital.
    Lite hokus pokus som foregår her, er vel 48kHz ut hvis ikke jeg husker feil. Dette med 192kHz som du sikkert har lest på noen kort gjelder DA-konverteren, og er en oppsampling for at produsenten skal kunne lage konverteren billigere, ikke bedre.
    -Integrated S/PDIF input/output supports 44.1kHz/48kHz/96kHz sample rate and 16/24bits resolution

Du kan enkelt velge i windows hva man ønsker å bruke. Det er helt riktig, det er ingen hokus pokus, og det har heller ingen hevdet.
    Kjempeflott lesing om kabel-standarden...

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest litt om dette kortet... blir alt kodet til DTS uansett, får man ikke vanlig PCM-signal ut på stereo-musikk automatisk, eller må dette endres hver gang?
    DVD blir ikke dekodet, og går tvers igjennom slik som det burde gjøre.

Resten av det du driver med på PC`en setter du i instillingene, det være seg om du ønsker Stereo/DTS/Dolby Digital eller hvordan sample rate du ønsker etc. Programvaren er utrolig oversiktlig og fin, og den bruker kort tid på å omstille seg fra for eks. 44.1khz til 48khz eller stereo til DTS.

Om du kan få den til å skille ut vanlig CD-inspillinger (PCM) med f.eks MP3/film/etc vet jeg ikke.. Jeg bruker ikke min HTPC som CD-spiller så jeg kjører alt ut til reciever i DTS, og det blir bedre enn de andre alternativene jeg har prøvd.

Man kan også skifte OPAMP`er i den hvis man ønsker å få bedre lyd i de analoge utgangene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kortet realtime-dekoder lyden til DTS med egen dekoder, ikke via software. Pga. dette slipper man å belaste CPU. Har ikke hørt om noen kort som software-dekoder verken DTS eller Dolby Digital. -Integrated S/PDIF input/output supports 44.1kHz/48kHz/96kHz sample rate and 16/24bits resolution
    Theatertek dekoder DTS-informasjonen og sender denne videre til lydkortet. Var en grunn til at jeg redigerte bort dette, visste det ble misforståelser her Jeg tror vel kanskje det spesielle med ditt kort er at det koder (ikke dekoder) ulike formater til DTS, "dekoding av DTS til digitalt" (fra f. eks. lagring/"protokoll" på DVD-plate) har nok med stor sannsynlighet skjedd i avspillerprogramvaren, men jeg kjenner jo ikke til denne driveren.

Kjempeflott lesing om kabel-standarden...
    Ja, var det ikke ganske bra skrevet? sveisvei spurte jo om coax/toslink og hvordan dette hang sammen, tenkte han kanskje ville vite litt om protokollstandarden S/PDIF og hvordan overføring av PCM, DD og DTS foregår. Lite om kabelstandarden her, du begynte

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •