Passiv kjøler på nForce 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Passiv kjøler på nForce 3

Hei,
    Prøver å få HTPC'en til å ti stille slik at den kan stå på 24/7. Har byttet ut prosessorvifte og strømforsyning og nå hører jeg bare en lav during... UNTATT Northbridge fan!

Den bråker som bare det med en høyfrekvent lyd som ikke hører hjemme i en stue. Har sett litt på kjølere med vifte men problemet er at det ikke er plass til å montere disse store klossene.

Men så har jeg en passiv kjøler (bare aluminiumsribbe) montert på et nForce2 hovedkort. Samme standard festemekanismer. Så spørsmåler er:

Kan jeg bytte disse to uten nevneverdig problemer? Eller må hovedkortet være designet for å ha en passiv kjøler?

På forhånd takk1

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, tror ikke noen her vil komme med svar du ikke har tenkt på selv... Så lenge arealet på den nforce2-kjøleren er stort nok burde det ikke være noe i veien for å benytte den. Et annet alternativ er også den Zalman chipsetkjøleren (
    ZM-NB47J
    ) til 50 kr.

Dersom det IKKE skulle funke vil du merke det i form av en ustabil og kranglete PC, samt at hele kjøleren blir glovarm. I så fall er det jo bare å bytte tilbake...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rekke nForce3-hovedkort ble levert med en ganske enkel liten kjøleribbe på brikkesettet, så jeg tror ikke det skal være noe problem hvis man f.eks. benytter Zalmans passive kjøler til 40-50 kr. Noe man her kan være obs på er at brikkesettet ligger rett bak kortplassene -- få tilleggskort er så store at det skal gi noe problem, men enkelte grafikkort kan gi et problem på noen kort.

Hvis det skulle bli problemer, noe jeg tviler på, kan det være bedre f.eks. å få inn en heeelt stille 60-80 mm vifte til å skape sirkukasjon rundt Zalman-brikkesettkjøleren i stedet for å gå tilbake til en sint liten veps av en kjøler...

Noe man ellers kan merker seg er at en del nyere hovedkort med nForce4 og heatpipe-basert brikkesettkjøler ikke er designet for å "ligge", men for å "stå" i tårnkabinetter. Man er rett og slett avhengig av tyngdekraft. Dette kan forresten også gjelde en del prosessorkjølere og grafikkortkjølere med heatpipes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker den Zalman ZM-NB47J kjøleren på et nForce4 HK, den blir så varm at jeg ikke kan holde på den, men PCen har vært helt stabil og problemfri i et år nå. Tror det skal gå bra på ditt kort også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •