Bedre bildekvalitet på Live TV i Mediaportal

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bedre bildekvalitet på Live TV i Mediaportal

Jeg kjører i dag Mediaportal 0.2.0RC4 med siste SVN installert. Jeg har et Radeon 9250 som snart er moden for oppgradering og en Athlon64 som er klokket til 2,7Ghz med vannkjøling.

Jeg bruker ffdshow til etterprosessering som gir et svært godt resultat (resize sharpening og denoise3d) på DVD filmer og stort sett også på videofiler av brukbar kvalitet.

Jeg bruker også ffdshow til etterprosessering av live/recorded TV, men her er jeg ikke 100% fornøyd med resultatet. Signalkilden er analog TV fra et Theatrix 550 TV tuner kort som jeg stort sett er fornøyd med, problemet er at jeg tror ikke ffdshow innstillingene mine er optimale for materiale med såpass mye støy som analog tv har. Jeg er ikke noen ekspert på ffdshow men har stort sett fulgt guider jeg har funnet på diverse forum.

I lyse scener ser bilde bra og skarpt ut, men på mørke partier synes jeg det er mye støy og blokkmønster. Jeg har prøvd å resize mer, men da kan det nesten virke som støyen blir skarpere og mer tydelig. Jeg har også prøvd å leke meg litt med innstillingene i 'Blur & NR', men for å være helt ærlig så vet jeg ikke helt hva det er jeg stiller på og hva jeg skal gjøre for å oppnå optimalt resultat.

Tar gjerne imot tips og forslag :-)

- Judaz -

Newcomer Lars sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

I MediaPortal anbefaller jeg et Nvidia 6800 eller bedre fordi derfra får du bra deinterlacing i hardware uten å måtte bruke dxva hardwareacceleration sammen med Purevideo.
    Jeg har knallbra flyt og skarphet på min LCD Tv,fotball går som smør

For å få til dette så bruker jeg Dscaler decoderen som instaleres sammen med MediaPortal.Det er også viktig å stille den inn riktig !
    i setup gjør du følgende:
    "Television"
    Videocodec: dscaler
    audiocodec: nvidia
    Deinterlacemode: None (Viktig)

"Decoderfilters"
    "Dscaler videodecoder"
    Deinterlacemode: auto
    Output colorspace: YUY2 (Viktig)

Har omtrent like bra bilde med purevideo hw akselerasjon også men får irriterende rykkninger i bilde en gang i blant som er fryktelig irriterende.

Detta bruker jeg daglig med DVB-c som signalkilde og funker knirkefritt

Kjøp deg et nytt skjermkort

-Lars

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hai og takk for svar, dette skal prøves :-) Jeg kommer til å kjøpe et nytt skjermkort og det så lenge ut til å bli et et nVidia basert kort, men ATi's nye Avivo teknologi gjør meg noe usikker. Har sett en del sammenligninger og screenshots og det virker som om Radeon x1xxx serien i mange situasjoner gjør de-interlacing bedre enn nVidia sine kort...

Du sier du bruker DVB-C som signalkilde, kan jeg be om litt mer info? Bruker du en separat dekoder eller et DVB-C kort evt. firewire boks? I såfalll, hvilket kort bruker du og hvilket kabelselskap er du tilknyttet? Har lenge ønsket å gå over til DVB-C (er tilknyttet Canal Digital i Trondheim), men kvier meg for å kjøpe Fire/FloppyDTV litt pga. av pris, men også på grunn av grensesnitt, og jeg gidder heller ikke bruke flere tusen krone rpå en PCI løsning jeg ikke vet 100% sikkert at fungerer...

EDIT: Ser nå av siggen din at bruker FireDTV, kan du gi litt mer info om hvordan dette var i oppsett og bruk?

Newcomer Lars sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har den firewiremodellen og er veldig fornøyd med den.Stabil og fin.
    Canal Digital bruker jeg også så det burde funke fint.
    kom på i farten da jeg bestilte mitt FireDtv kort klarte jeg å betale for det 2 ganger,men dem oppdaga det og sendte meg pengene tilbake innen 1 uke.Slett ikke værst synes jeg.Husk å skaffe deg en conaxcam og da til smartkortet.
    Kvaliteten blir utrolig mye bedre enn analog,spesiellt på skikkelige widescreen sendinger.Så igår at til og med TVNorge har begynt med skikkelig widescreen sendinger på Lost

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •