Oppløsning på HTPC.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppløsning på HTPC.

Jeg lurer på om oppløsninga jeg bruker på desktoppen har noe å si når jeg kjører filmer. DVD 525p og litt HD Filmer 720p 1080i. Burde jeg sette HTPC til det prosjektoren(CRT) max'er eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer er at det som gir best resultat er å finne sweetspot til CRT projektoren. Dvs. den maksimale oppløsningen som CRT'en takler uten overlapping av videolinjene. Så kjører du HTPC i denne oppløsningen og skalerer kildene dine til samme oppløsningen med FFDShow eller lignende.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok da prøver jeg det. Bruker ikke ffdshow ennå, men har tnekt og følge hardware.no guiden.. trenger jeg og avinstalere puredecoder da? Min CRT PJ har max res på 1280x960p.da stiller jeg htpc på det

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Setter du opp iht. Mastiff sin guide på hw.no så kan du jo sjekke selv om hvilken videodekoder som gir best billedkvalitet, dScaler eller purevideo. I mange tilfeller kan det likvel være greit å ha begge deler installert, en som backup den dagen den andre skulle få hikke...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser faktisks best ut med 800x600 oppløsning, men vil det være noen flaskehals ved visning av hd filmer? Eller viser mediasplilleen den opplosningen filmen er i?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen vises i den oppløsningen du har satt opp skjermkortet til. Dvs at dersom ikke den skaleres i mediaspilleren gjennom f.eks. ffshow, så gjøres det direkte i skjermkortet i stedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker vel foreløpet purevideo til skalering. da kan jeg vel vise 1024x1080p film på htpc med 600x800 oppløsning?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xionoland
    jeg bruker vel foreløpet purevideo til skalering. da kan jeg vel vise 1024x1080p film på htpc med 600x800 oppløsning?
    Vet ikke helt om jeg helt skjønnte det du skrev her, med 1024x1080p og 600x800 (mulig du mener å vise HD materiale i 1920x1080i eller P, med 800x600 (SVGA) på Sony 1252 projektoren?), men det man heller kan si om CRT projektorer, er at de er litt spessielle når det gjelder oppsett av oppløsning og bilde frekvenser, så man må ofte bruke en del tid med å teste ut det som gir det beste resultatet, og gjerne bruke forskjellige instillinger for oppløsningen om man spiller av HD eller DVD materiale. Hoved regelen for projektoren er vel å holde seg et stykke under maks oppløsningen (1280x960p) og/eller oppløsninger som gir overlappende scanlinjer som gjør bildet mykt og diffust, og sette opp med det som gir det beste resultatet utifra tilstanden på rørene og oppsettet ellers.

Har ellers aldri klart å bli fortrolig med Nvidia sine driver og oppløsnings oppsett, da jeg synes det ofte forandrer seg og "lever" sit eget liv når man finner optimale Custom verdier, og som på en eller annen måte er umulig å få pcen til å huske til neste gang.

Skal du bruke HTPC som hoved kilde for projektoren, kan det nok lønne seg å velge en standard verdi som fungerer greit for både PC desktopp og film visning på projektoren, men det finnes vel så vidt jeg vet ikke ikke noe fasit svar på disse tingene, og en del eksprimentering og testing er vel det som kan gi det beste resultatet.;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    alltid gode svar fra ask4meto . Skrev litt rotete ja. Det jeg mente var at desktopen ser best ut med 800x600. Blir for uklart med høy oppløsning. Men jeg lurte på om når jeg skrudde på en film, om da signalet blir omgjort til et høyere oppløsning. Som 1080x1280i. Slik at filmen vises i 1080x1280i. Og ikke 800x600 som jeg har i windows oppløsningen?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmen vises i windows-oppløsningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    800x600 er langt fra en ideel oppløsning for video. 99% av all video idag har 16:9 aspekt. Hvis driveren til skjermkortet ditt ikke støtter custom oppløsninger, så bør du installere powerstrip. Da kan du lage egne oppløsninger som passer bedre for video. Når jeg kjørte min Sony 1272 så hadde jeg stort hell med 1024x576x72hz for DVD baserte kilder. Du kan evnt. også kjøre 720p (1280x720x50/60hz) men dette er på grensen til hva en 127x takler. Litt lavere oppløsninger gir ofte bedre resultater med bilder som har mer dybde.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, kjørte med 1280x720. funket bra. Men vil en 1080i film ned scaleres til 720i, så lenge jeg ikke har "scalerings box".

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du spiller mpeg (.ts) filer som er 1080i, så vil purevideo deinterlace disse til 1080p. Så vil skjermkortet ditt skalere ned til skjermoppløsningen du har valgt. (1280x720). Så nedskaleringen blir fra 1080i til 720p.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •