htpc - bra?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: htpc - bra?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

htpc - bra?

Jeg er ikke helt oppdatert med det å bruke pc i hjemmekino.

Er det bedre å bruke en pc til å spille av en dvd enn en dvd-spiller? (sett at du har en grei data)

Er prinsippet egentlig bare å få mest mulig funksjoner ut av samme "boksen" ?

Og hvordan er det met projektor, fra data. Er det bedre å kjøre dvd fra data til projektør enn fra vanlig dvdspiller til projektør?

Spørsmålet blir vel egentlig: er det gode gamle oppsettet uten pc best, og er htpc bare newage datateknologi, eller er det bare positivt både lyd og bildemessig?

Forbedrer HTPC kompontentene man hadde i hjemmekinoen for 5 år siden?

kos :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rbn

kos :grin:
    Du skal ikke kose med HTPC'en!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rbn
    Forbedrer HTPC kompontentene man hadde i hjemmekinoen for 5 år siden?
    Dersom spørsmålet er "Er en HTPC bedre enn 5 år gamle DVD-spillere?" vil jeg svare et rungende JA.

Newcomer SunZeeker sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du lar en som har peil bygge en pc til rundt 15k i løsdeler i ett htpc kabinett på rette måten med ett bra skjermkort av typen x1900xt eller 7900gtx som er de beste i dag i forbrukerverdenen. OG selvsagt tilrettelegger hvordan prosessering av bildet skal gjøres på skikkelig måte. Så er svaret JA, bildet du får bedre enn hva alle dvd spillere opptil 20k klarer å prestere. Har selv ikke testet spillere i prisklasse over 20 tusen så kan ikke uttale meg om bildet der. Ulempen med htpc er støy når du skal bruke de beste komponenter, men det finnes lydløse kjøleløsninger en kan bytte ut med de originale og montere selv. Men dette burde gjøres av person med mer en middels kunnskap på data.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en HTPC som er top notch når det kommer til deler... bare kabinettet kostet over 6000,- uten power for å gi en ide av budsjettet. FFDSHOW er utvalgt nøye etter hvem versjon som er mest anbefalt og passer best for midt oppsett, og jeg har brukt utallige timer for å få PC`en til å være så rask som mulig.

Dette er ikke for å skryte, men jeg betviler at det er så mange råere, og bedre fungerende HTPC`er i Norge per dags dato.

Hva har dette med spørsmålet å gjøre? Jo, for å svare på innlegget over fra SunZeeker så er det du sier ikke helt riktig.

Jeg har også en Pioneer DV-989 til veil. 12 000,- og uansett hva jeg gjør i HTPC`en så klarer jeg ikke å få bildet like flytende som fra Pioneer`en. (Ja jeg har prøvd ReClock og 3 forskjellige skjermkort samt XX-antall drivere). Ikke bare det, men HTPC`en setter langt større krav til brukeren enn en vanlig DVD-spiller, og er ikke alltid like plug`n`play. Dette stemmer overens med andre jeg har snakket med også.

Hvorfor er ble PC så populært til DVD-avspilling? Det skjedde i en periode med DVD-spillere hadde langt fra den kvaliteten vi ser i dag. Det har blitt bedre på begge produkter, men nå er DVD-spillere blitt så bra at personlig ser jeg ikke lenger vitsen med en PC som REN DVD-avspiller. Som en alt-i-et HTPC med Mediacenter og bra DVD-kvalitet, samt muligheten for å spille av HD er den fin fin hvis man gidder å pusle litt selv, men punktum finale er at den er ikke lenger verdt pengene sine lenger som ren DVD-avspiller.

Håper dette er litt oppklarende....

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg har en HTPC som er top notch når det kommer til deler... bare kabinettet kostet over 6000,- uten power for å gi en ide av budsjettet. FFDSHOW er utvalgt nøye etter hvem versjon som er mest anbefalt og passer best for midt oppsett, og jeg har brukt utallige timer for å få PC`en til å være så rask som mulig.

Dette er ikke for å skryte, men jeg betviler at det er så mange råere, og bedre fungerende HTPC`er i Norge per dags dato.

Hva har dette med spørsmålet å gjøre? Jo, for å svare på innlegget over fra SunZeeker så er det du sier ikke helt riktig.

Jeg har også en Pioneer DV-989 til veil. 12 000,- og uansett hva jeg gjør i HTPC`en så klarer jeg ikke å få bildet like flytende som fra Pioneer`en. (Ja jeg har prøvd ReClock og 3 forskjellige skjermkort samt XX-antall drivere). Ikke bare det, men HTPC`en setter langt større krav til brukeren enn en vanlig DVD-spiller, og er ikke alltid like plug`n`play. Dette stemmer overens med andre jeg har snakket med også.

Hvorfor er ble PC så populært til DVD-avspilling? Det skjedde i en periode med DVD-spillere hadde langt fra den kvaliteten vi ser i dag. Det har blitt bedre på begge produkter, men nå er DVD-spillere blitt så bra at personlig ser jeg ikke lenger vitsen med en PC som REN DVD-avspiller. Som en alt-i-et HTPC med Mediacenter og bra DVD-kvalitet, samt muligheten for å spille av HD er den fin fin hvis man gidder å pusle litt selv, men punktum finale er at den er ikke lenger verdt pengene sine lenger som ren DVD-avspiller.

Håper dette er litt oppklarende....
    Sant nok, beklager om innlegget mitt rettet pc'en som en ren erstatning for dvd spilleren. Er enig i at er det dvd'er som skal avspilles direkte, så er en dvd spilller bra i massevis og drivet i bildet gir bedre flyt på din 989 versus avspilling på pc. Dette har også ned dvd drevet i dvd spilleren er bedre balansert med avlesning og hastiget mot plater. og tar ikke imot småkonstante pulser via irq adresser på ett hovedkort. Jeg ville aldri brukt min htpc til å spille av en dvd direkte. Til det bruker jeg kun min dvd spiller. Når jeg spiller dvd på pc legger jeg hele disken alltid på harddisk og spiller av derfra. Dette vil gi ett mye bedre flyt, men det har du kanskje også prøvd. Men min erfaring er at bildet som kommer fra min htpc, som genereres av ett x1900xtx skjermkort, er det beste bildet jeg har hatt på min 32 toms LCD tv.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunZeeker
    Når jeg spiller dvd på pc legger jeg hele disken alltid på harddisk og spiller av derfra. Dette vil gi ett mye bedre flyt, men det har du kanskje også prøvd.
    Dette har jeg ikke prøvd. Faktisk en interesang teori. Skal prøve dette en dag jeg får tid, just for the kick`s of it...

For å spore litt av, så er HTPC en kjempemorsom hobby for oss som liker å plukke litt og liker å være "ahead" på ny programvare og funksjoner i hjemmet... Men ikke noe for folk med liten tolmodighet...

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har jeg ikke prøvd. Faktisk en interesang teori. Skal prøve dette en dag jeg får tid, just for the kick`s of it...

For å spore litt av, så er HTPC en kjempemorsom hobby for oss som liker å plukke litt og liker å være "ahead" på ny programvare og funksjoner i hjemmet... Men ikke noe for folk med liten tolmodighet...
    Det vil jeg anbefale å prøve ja PC er fin hobby ja Tar liksom aldri slutt på alle disse nye komponentene som dukker opp hver måned

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunZeeker
    Er enig i at er det dvd'er som skal avspilles direkte, så er en dvd spilller bra i massevis og drivet i bildet gir bedre flyt på din 989 versus avspilling på pc. Dette har også ned dvd drevet i dvd spilleren er bedre balansert med avlesning og hastiget mot plater. og tar ikke imot småkonstante pulser via irq adresser på ett hovedkort. Jeg ville aldri brukt min htpc til å spille av en dvd direkte.
    Mener du at DVD-spillere til PC, som jeg ofte bruker for å overføre data med svært høye krav til integritet, ikke klarer å lese filer som inneholder filmer like bra? Hvis du er bekymret for støy fra DVD-spilleren er jo det kanskje et lite poeng (men det finnes løsninger for dette). En DVD-spiller klarer da å fylle bufferet i RAM like bra som en harddisk?! Mulig jeg har vært spesielt heldig med min hardware

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har ingen problemer med dvdavspilling i theatertek 2.3 med advanced audio pack.Kjører surround ut analogt via et creative e-mu 1820m studiolydkort, beste lyden jeg har hørt. bilde er også jævlig bra og smooth.

bruker ikke ffdshow, ser ikke særlig forskjell med dette på dvd'er i forhold til nyeste purevideo. Hjelper på xvid/divx og lignende, men spiller svært lite av dette.

kjører selv microsoft mediacenter 2005 med mymovies 2 plugin. mymovies 2 kan settes opp til og bruke theatertek som dvd-avspiller heller enn den innebygde i mediacenter. Fjernkontrollern til ms mediacenter fungerer flotters i theatertek.

skulle gjerne hatt en plugin i mce for avspilling av looseless musikk via asio.

htpc er definitivt bra, men er litt arbeid og sette seg inn i selvsagt.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janterje
    har ingen problemer med dvdavspilling i theatertek 2.3 med advanced audio pack.Kjører surround ut analogt via et creative e-mu 1820m studiolydkort, beste lyden jeg har hørt. bilde er også jævlig bra og smooth.
    1820-kortet har vel ikke noe dolby digital dekoder, så det bruker du vel kun til stereo?

bruker ikke ffdshow, ser ikke særlig forskjell med dette på dvd'er i forhold til nyeste purevision. Hjelper på xvid/divx og lignende, men spiller svært lite av dette..
    Purevision er kontaktlinser. Nvidia Purevideo er det du bruker.

Jeg bruker også Purevideo, men sammen med ffdshow får man enda skarpere bilder. Hvis du ikke ser forskjell, er det fordi du ikke har justert ffdshow korrekt. FFDshow er primært populært pga DVD-avspilling, ikke komprimert videomatriale.

kjører selv microsoft mediacenter 2006 med mymovies 2 plugin. mymovies 2 kan settes opp til og bruke theatertek som dvd-avspiller heller enn den innebygde i mediacenter. Fjernkontrollern til ms mediacenter fungerer flotters i theatertek.
    Hvor får du kjøpt mediacenter 2006?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1820-kortet har vel ikke noe dolby digital dekoder, så det bruker du vel kun til stereo?

Purevision er kontaktlinser. Nvidia Purevideo er det du bruker.

Jeg bruker også Purevideo, men sammen med ffdshow får man enda skarpere bilder. Hvis du ikke ser forskjell, er det fordi du ikke har justert ffdshow korrekt. FFDshow er primært populært pga DVD-avspilling, ikke komprimert videomatriale.

Hvor får du kjøpt mediacenter 2006?
    Var nok litt trøtt når jeg svarte på denne! Theatertek sin "advanced audio pack" dekoder dolby digital, dolby pro-logic 2 og dts. Så det er ikke noe problem og kjøre ut i flere kanaler analogt. Blir sinnsykt bra. Den gode lydkvaliteten er en av mine hovedgrunner til og bruke HTPC.

Angående FFDSHOW. Jeg så jeg tydelig forskjell tidligere, men med nyeste purevideo(!) synes jeg forskjellen blir "mindre og mindre". Men det kan tenkes man har feil instillinger som du sier. Hvilke innstillinger bruker du?

Mediacenter 2006 høres fabelaktig ut. kanskje de legger ut support for dvb-s og dvb-c kort. :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste at Toshiba sin nye HD DVD-maskin bruker P4 med 1 GB RAM, og sikkert andre magiske ting, men i forhold til diskusjonen ovenfor er det kanskje iallefall en litt artig ting å merke seg?

http://www.digi.no/php/art.php?id=309330

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •