HTPC med Lyse (eller andre dekodere)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC med Lyse (eller andre dekodere)

Det er et par poeng jeg synes veier tungt ved innkjøp av HTPC.

1. Muligheten for å ta opp
    2. Mulighet for HDTV-kvalitet

Jeg har Lyse og lurer litt på hvordan jeg skal få til dette best. Jeg ønsker jo å bruke forhåndsinnstillingen av opptak i WMC, men hvordan får jeg WMC til å styre Lyse-boksen? Finnes det IR-sendere som jeg kan koble til WMC, slik at WMC automatisk kan bytte kanal på Lyse-boksen? Jeg vurderer å kjøre en egen Lyse-boks for opptak, slik at jeg kan bruke den ene til å se på mens jeg tar opp på den andre.

Og hva med HDTV-kvalitet? Dagens TV-kort (som Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, følger med komplett sin pakke) har jo bare 2 TV-antenne innganger og en S-video inngang. Den dagen Lyse kommer med en HDTV boks så vil den jo høyst sannsynlig ha component/hdmi-utganger. Hvordan får jeg så koblet disse til WMC? Jeg ønsker jo ikke akkurat å kjøre s-video inn i WMC.

Noen tanker rundt dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat hatt samme problemstilling som deg og lurte på hva jeg skulle gjøre. Jeg lurte blant annet på om det var planer om å få mulighet til å benytte en mediasenterPC direkte mot Lyse (istedenfor Kreatel dekoder boksen). Beskrev derfor utfordringer og sendte e-post til Lyse. Fikk følgende svar.

1) Det vil, så langt frem de kunne se, ikke bli muligheter for å koble en WindowsMediasenterPC (eller andre PC baserte systemer) direkte mot Lyses system. Lyse er begynt å kode signalene og det finnes ingen dekoder (som Lyse kan styre) som funker på PC-er.

2) Det betyr at du må koble signalet fra RGB eller S-Video ut fra Lyse sin dekoder og inn i PC. Dette er ikke noe problem. Og det er muligheter for å styre Lyse sin boks fra PC med korrekt infrarød sender.

3) Når Lyse kommer med HDTV så kommer de også med nye bokser. Disse vil, etter all sannsynlighet, kreve HDMI/DVI og beskytter signalet med HDCP. De vil da også komme med en PVR modell som støtter HDTV.

Oppsummert: HTCP (med eller uten Windows Media Senter) og Lyse er ikke verdens beste kombinasjon, men det funker på et vis.

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det er muligheter for å styre Lyse sin boks fra PC med korrekt infrarød sender.
    spesifiserte de ikke hva som var "korrekt ir-sender"? noen som har erfaring med noe som funker?

jeg har kikket på hdd-opptakere og funnet at det finnes mange med såkalt ir-blaster (toshiba, sony, panasonic) men ingen oppgir støtte for kreatel i kodelistene sine.
    med MCE er det også mulighet for IR-blaster, men jeg mistenker at denne også er begrenset til en kodeliste som ikke inneholder kreatel. er det imidlertid mulig å legge til ir-signalene for kreatels fjernkontroll når man bruker MCE? noen som vet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bruk f.eks. Hauppage 500 MCE e.l sammen med Lyse

Hei, har selv kjøpt Hauppage 500 MCE til bruk mot Lyse da dette vist nok skal fungere bra. Windows Media Center har en opplæringsfunksjon som gjør at den lærer funksjonene Lyse benytter.

For å få god utnyttelse anbefales 2 settop bokser (Kreatel) slik at man kan gjøre opptak fra 1 kilde samtidig som man ser på en annen. Evt. opptak fra 2 kilder.
    Med 500MCE følger det en IR Extender som kan brukes for å få Win MCE til å skifte kanaler på settopboksen automatisk. Mulig man må kjøpe en slik extender utenom, men det finner jeg snart ut.

Mvh

G

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gunnarc
    Hei, har selv kjøpt Hauppage 500 MCE til bruk mot Lyse da dette vist nok skal fungere bra. Windows Media Center har en opplæringsfunksjon som gjør at den lærer funksjonene Lyse benytter.
    Hva mener du her? Venter selv fiber fra EB i løpet av sommer/høst, og ut i fra det jeg kan forstå baserer de seg på akkurat samme løsning som Lyse.

Det man ellers kan si her er at det for vanlige folk kommer til å bli et h..... etter hvert som kabelnett blir oppdatert til digitale løsninger, digitalt bakkenett med kodede kanaler osv.

Hadde vært "interessant" med et PCI-kort som "erstatter" dekoderboksen til Lyse/EB. Digitalt rett inn hadde vært heeelt suverent.... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil fungere for kunder av EB også.

Et PCI-kort tror jeg vi må vente lenge på, for det klare krav til ende til ende kontroll på tv-kryptering siden alt går digitalt. Selskapene er livredde for digitale kopier, så alt må ut analogt, evt. direkte digitalt til en flatskjerm.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjennom bruk av f.eks. HDCP burde det ikke vært noe problem skulle man tro å kontrollere bruken til en viss grad. F.eks. senderinger i HD, men opptakene blir lagret kun i SD.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg troir det er svært vanskelig å få Lyse inn på Pc'en. Jeg hadde det en stund, men kuttet det ut etter at signalene med kryptert. Nå er det etter hav jeg vet KUN Lyse sine egne bokser som virker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av nader
    Det er et par poeng jeg synes veier tungt ved innkjøp av HTPC.

1. Muligheten for å ta opp
    2. Mulighet for HDTV-kvalitet

Jeg har Lyse og lurer litt på hvordan jeg skal få til dette best. Jeg ønsker jo å bruke forhåndsinnstillingen av opptak i WMC, men hvordan får jeg WMC til å styre Lyse-boksen? Finnes det IR-sendere som jeg kan koble til WMC, slik at WMC automatisk kan bytte kanal på Lyse-boksen? Jeg vurderer å kjøre en egen Lyse-boks for opptak, slik at jeg kan bruke den ene til å se på mens jeg tar opp på den andre.

Og hva med HDTV-kvalitet? Dagens TV-kort (som Hauppauge! WinTV-PVR-500MCE, følger med komplett sin pakke) har jo bare 2 TV-antenne innganger og en S-video inngang. Den dagen Lyse kommer med en HDTV boks så vil den jo høyst sannsynlig ha component/hdmi-utganger. Hvordan får jeg så koblet disse til WMC? Jeg ønsker jo ikke akkurat å kjøre s-video inn i WMC.

Noen tanker rundt dette?
    Har selv Lyse og WMC-pc. Har Hauppauge PVR150 i WMC-maskinen.
    Sitter med særdeles blandede følelser til hele greia. Sliter med å få akseptabelt bilde(via S-video) på kortet. Og kort med RGB-innganger er jo særdeles vanskelige å finne( her er et: http://www.av-connection.com/?GroupID=33&ClassID=94 , men dette mangler MPEG2-encoding, så dermed blir filene ved PVR-opptak særdeles store...)

Men litt info: Man kan fjernstyre Lyse-boksen med WMC-fjernkontroll. Det medfølger 2 stk små IR-LED`s som kan plasseres foran tuner/tv etc for å styre med WMC-kontrollen. Da kan du skifte kanalene på Lyse-boksen.

Men for å ha bra bilde på LCD`TV`n så bruker jeg scart(RGB) opp til TV. Dette gir jo et bra bilde. Da er det en utgang igjen på Lyseboksen. Det er en S-videoutgang. Men av alle ting kan man ikke ha bilde på både scart og s-video samtidig...., så dermed må du inn i en bortgjemt oppstartsmeny(må trekke ut strømkabel og trykke en knapp på fjernkontroll samtidig som man plugger strøm i boksen igjen!) for å velge hvilken utgang man vil kjøre bildet på. Dette blir dermed så tungvint at jeg omtrent har gitt opp hele greia... Eneste er det sweetspotkortet jeg nevnte over, som har RGB inngang. Da er muligheten tilstede via en scartomkobler å enkelt switche over. Men er usikker på om dette fungerer sammen med WMC. Og kommentaren andre steder ang opptak fra dette kortet er at siden det ikke komprimerer i hardware, så blir filene usannsynlig store, og særdeles maskinvarekrevende.

Så pr.idag synes ikke jeg Lyses system er noe ideelt til noe WMC-løsning. Men dette skyldes vel kanskje ikke i hovedsak Lyses boks, jeg vil si like mye mangel på TV-kort med RGB-inngang(eller igrunnen kun et MPEG encoderkort), slik at man kan opprettholde topp kvalitet fra settop-bokser fra f.eks UPC og andre via RGB-inn/utganger.

Håper dette belyste litt av sidene rundt Lyses TV-løsning og WMC

//macmaster

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis folk bestemmer seg for at HTPC/generelle harddisk/DVD-opptakere er noe man vil ha, og at funksjonaliteten som tv-tilbyderne tilbyr er for dårlig til at man ønsker å kjøpe tjenestene deres.... Så tror jeg nok at en av dem vil se lyset før eller senere og tilby standardisert tv-distribusjon med standardisert kryptering, siden begge deler finnes.

Ut fra moralen over så velger jeg å holde på visa-kortet.

Evt kan Giske se over dammen til USA hvor alle kabel eller parabol (bare en av dem, husker ikke hvilken) er pålagt ved lov å ha en firewire-plugg som gir rå ukryptert MPEG2-strøm som man kan bruke fritt til personlig bruk. Dette refereres ofte til som "FCC-pluggen" etter USAs ekvivalent til post og Tele-tilsynet.

mvh
    Knut

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg troir det er svært vanskelig å få Lyse inn på Pc'en. Jeg hadde det en stund, men kuttet det ut etter at signalene med kryptert. Nå er det etter hav jeg vet KUN Lyse sine egne bokser som virker.
    NRK og TVNorge er vel fortsatt ukryptert, eller er også disse blitt kryptert?

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK og TVNorge er vel fortsatt ukryptert, eller er også disse blitt kryptert?
    Det er såpass lenge siden jeg testet at de vet jeg desverre ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med særdeles blandede følelser til hele greia. Sliter med å få akseptabelt bilde(via S-video) på kortet. Og kort med RGB-innganger er jo særdeles vanskelige å finne( her er et: http://www.av-connection.com/?GroupID=33&ClassID=94 , men dette mangler MPEG2-encoding, så dermed blir filene ved PVR-opptak særdeles store...)
    Alternativet kan vel da være et grafikkort med RGB-in. Igjen ikke MPEG2-enkoding, men kan øke utvalget....

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det kommet noen bedre løsning på htpc mot Lyse?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunder1
    Er det kommet noen bedre løsning på htpc mot Lyse?
    Egentlig ikke... Det får være så, det er mange digital-TV-tilbydere som har dette "problemet". Lyse og partnere, som f.eks. EB, kan ei levere dekodere med opptaksmuligheter, noe en del andre aktører kan nå etter hvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle som ikke er fornøyd kan jo ta en tlf eller sende en mail til sin leverandør og fortelle hva man synes om at de gjør sitt beste for å innskrenke våre muligheter som lovlige kunder.

k

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Cowstian sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyse!

Off ja mange som irriterer seg over dette!

Det absolutt beste hadde jo vært hvis Lyse leverte en lignende løsning som NRK/tv2 sitt nett tv. Tv tjenesten til Lyse er basert på IPTV. Hver kanal har en egen IP adresse så det å få laget et software som var basert på MCE er ikke et stort problem, dermed slipper man også dekoder osv... Alle lyse kunder kan kan bare få tildelt et brukernavn/passord og så få tilgang til lyse kanalene. Kontoene bør også være begrenset til en pc for å unngå at andre bruker samme konto samtidig på andre datamaskiner. Kryptering og slikt burde jo ikke være noe problem siden alle har kontoer og de kanalene man betaler for er lagt opp i kontoen. Har ikke hørt om noen som har greid å lure TV2 sin betalingstjeneste for eksempel.

Kreatel boksene er jo i bunn og grunn en vanlig pc basert på linux sitt operativsystem, det bør jo også være mulig og lage et pci basert kort som erstatter Set Top boksen.
    Neste boks som Lyse vil levere kommer fra motorola (motorola kjøpte opp kreatel) De vil foreløbig ikke ha HDMI men DVI og muligens harddisk. Det er ca 200 stk som har fått tildelt prøvedekodere fra Lyse så det skal bli spennende å se hva de kommer fram til!

Alt det er snakk om her er penger. foreløbig så vil jeg tro at det er alt for lite kunder der ute som bruker et media center pc basert system som gjør det lønnsomt for lyse å bruke penger på å smelte sammen LYSE og MCE. Håper iallefall etterhvert at noe vil skje for å gjøre det både enklere og bedre.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser Lyse og partnere har begynt å tilby en del HD-kanaler nå. Koster litt ekstra i måneden....

Ja, som det sies, det er nok ikke det store teknsiske problemet å få laget et kort for pc for løsningen, men det er det med krypteringen. Muligens markedet er såpass lite at Lyse og partnere ikke gidder, samt at det sikkert gir en del supportgreier for dem.

Men egentlig en upraktisk løsning av dem å ikke tilby støtter for HDMI... :-\

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av HD-kanalene er ukrypterte... trenger bare IP-adr. og en TP-kabel i PC-en (samt VLC)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •