AGP Skjermkort i budsjettklassen (<1000)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

AGP Skjermkort i budsjettklassen (<1000)

Hei alle sammen

Har lest og søkt etter billige skjermkort til pc'n noen dager, mulig jeg ikke er spesielt flink å finne/forstå informasjon...

Etter at DVD-spilleren tok kveld ønsker jeg å bruke pc'en til avspilling: AMD XP 2500+, Asus Asus A7N8X-X hovedkort, 512 MB RAM, og Hitachi P-ATA disk (250 GB). RAM vil bli oppgradert til 1GB eller 1,5GB pga. fotoredigering... Nåværende skjermkort er et Matrox G400 med 32MB RAM.

Bildet skal vises på en vanlig CRT TV i første omgang, kanskje blir det prosjektør i løpet av et års tid. Pc'en står i stua og brukes til musikk og fotoredigering

Aktuelle skjermkort (brikkesett) jeg har funnet er GeForce 6200, 6600 (vanlig, LE og GT) og Radeon x1300.

Siden pc'en min ikke er spesielt kraftig vil det kanskje være med hardware-dekoding i grafikkkort, men er det nødvendig ved avspilling av DVD - og hvordan er Radeon x1300 i forhold til GeForce kortene?

Bør jeg drite i heftig grafikkkort hvis jeg bare skal se bildet på en vanlig TV? Jeg spiller aldri dataspill lenger.

Konkrete alternativer på kort er:

Asus GeForce 6200 128MB DDR, N6200, AGP8X (425,-)
    Divere (Asus, Gainward m.fl.) GeForce 6600 128MB DDR til rundt 900,-
    SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon X1300 256 MB AGP (883,-)

Hva bør jeg velge?
    Kanskje en ny, vanlig DVD-spiller til ~1000,- hadde vært mye bedre?

mvh Espen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    komplett kan hende har gainward 6800le. ligger på ca 950 kr, mitt kort fikk jeg låst opp så det tilsvarer 6800gt kort. vel verdt pengene

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Radeon X1600 Pro finnes også som AGP, og kan vel føres opp i tillegg. Pris blir vel lavere enn for 6600GT AGP, og det spørs om du faktisk ikke kan få bedre visuell kvalitet.

Ellers er det en del forskjeller når det gjelder forskjellige GeForce 6-varianter og hva de støtter av maskinvareakselerasjon. 6600GT AGP er en av grafikkprosessorene som støtter "det meste". Merk imidlertid at de kraftigere løsningene har akselerasjon på høyere HD-oppløsninger. Se http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html (merk at du må skille mellom AGP og PCI-E når det gjelder samme grafikkprosessor, så se på AGP-modellene). Nvidia har også oppdatert features avhengig av revisjoner på enkelte grafikkprosessorer, så er man uheldig kan man kanskje få et gammelt kort uten enkelte elementer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for informative svar.

Testet ut et Gainward Radeon 7000 medn 64MB RAM jeg fant liggende, og det funket ganske bra med bilde på TV'en og Pc-skjerm disabled.

Bestilte et Asus GeFroce 6200 så får jeg se om det holder til mitt bruk.

mvh

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at matrox kortene er -suverene- på 2D på pc-skjerm, men hvordan tv-ut funker på de, er kanskje en annen sak. en dedikert DVD-spiller (selv om den er billig) vil ofte gi bedre bilde enn ukalibrert tv-ut fra pc

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matrox G450/550 var ikke så veldig bra på videoavspilling. Mulig det kan ha blitt bedre med nyere drivere -- har ikke brukt denne typen kort på over 3 år. Matrox Parhelia, og andre basert på samme arkitektur, er ikke like god som nyere ATI Radeon og Nvidia Geforce.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •