Dårlig sortnivå fra HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig sortnivå fra HTPC

Jeg kjører CRT prosjektoren fra en HTPC (nvidia 6800 ultra) Men sortnivået blir aldri helt sdort som fra dvd spilleren. Noen tips?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper du kjører med PureVideo - endre standardinnstillingene i dekoderen. Standardinnstillingene for brightness/contrast har aldri funket for meg. Spill av MPEG, så dukker PureVideo-ikonet opp nede til høyre på oppgavelinjen. Dobbeltklikk og juster.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjalp ikke mye det.. regnet ikke med det heller. Sort blir lissom ikke helt sort. Får vel spare til en Snazio HD Player....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk det samme i grafikkortdriveren under fargejustering. Der kan du sette lys/kontrast/gamma/sharpness osv for alt som går ut av maskinen, ikke bare video.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nope.... det noe feil

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du samme inngang på projektoren fra HTPC som fra DVD ettersom du sammenligner ytelsene for dem. Kan godt være projektoren som ikke er justert riktig i forhold til den inngangen du bruker på HTPC, så den ikke jobber innenfor det "dynamikk" området som gjelder for komponentene og slik at man får en forskyving der man treffer ytterpunktene for enten kilde eller "skjerm" uten å få utnyttet det tilgjengelige sortnivået med (brigtness) justeringen eller "hvitnivået" med Contrast justeringen.

Kalibrering av CRT projektoren og HTPC må jo begge stemme overens skal det bli et godt resultat. Andre justeringer som G2 og riktig gråtone skala så de tre CRT rørene jobber riktig i forhold til hverandre børr vel også være kalibrert for at man skal få utnyttet sortnivået på en god måte.

Et tips kan være å sjekke med den THX bilde kalibreringen som er på enkelte DVD plater, f.eks på de nye StarWars utgivelsene, eller bruke noen av de test bildene som man finner på DVE kalibrerings plata.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Bruker du samme inngang på projektoren fra HTPC som fra DVD ettersom du sammenligner ytelsene for dem. Kan godt være projektoren som ikke er justert riktig i forhold til den inngangen du bruker på HTPC, så den ikke jobber innenfor det "dynamikk" området som gjelder for komponentene og slik at man får en forskyving der man treffer ytterpunktene for enten kilde eller "skjerm" uten å få utnyttet det tilgjengelige sortnivået med (brigtness) justeringen eller "hvitnivået" med Contrast justeringen.

Kalibrering av CRT projektoren og HTPC må jo begge stemme overens skal det bli et godt resultat. Andre justeringer som G2 og riktig gråtone skala så de tre CRT rørene jobber riktig i forhold til hverandre børr vel også være kalibrert for at man skal få utnyttet sortnivået på en god måte.

Et tips kan være å sjekke med den THX bilde kalibreringen som er på enkelte DVD plater, f.eks på de nye StarWars utgivelsene, eller bruke noen av de test bildene som man finner på DVE kalibrerings plata.
    Hard DVE plata ja, har testeten den. når jeg først får sort nivået sort blir resten av bildet for sort. DVD spilleren går ikke via samme port, den bruker svideo, mens HTPC bruker 5BNC. Skal forresten det bli 100% sort bilde med "no input". blir nemlig ikke det på noen av inputtene. Da må jeg sette brigthness på 20% og det blir for mørkt bildet? Har også forsøkt contrast. Hva er forresten G2 justering. er det linsjejustering på bilderøret? Kan det gjøres på min sony?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xionoland
    Hard DVE plata ja, har testeten den. når jeg først får sort nivået sort blir resten av bildet for sort. DVD spilleren går ikke via samme port, den bruker svideo, mens HTPC bruker 5BNC. Skal forresten det bli 100% sort bilde med "no input". blir nemlig ikke det på noen av inputtene. Da må jeg sette brigthness på 20% og det blir for mørkt bildet? Har også forsøkt contrast. Hva er forresten G2 justering. er det linsjejustering på bilderøret? Kan det gjøres på min sony?
    De fleste CRT baserte skjermer og projektorer har vel en form for G2 justering for rørene, da det er en justering av gitterspenning som blandt annet har med om katodestrålen stoppes når det ikke skal være lys i bildet, og har derfor stor betydning for sortnivået for CRT røret. Enkelte kaller G2 for master brightness, da det vel er en slags forklaring på hvilke effekter den har for brigtness justeringen.

Kjenner ikke din Sony projektor, så jeg kan desverre ikke hjelpe deg med å diagnostisere feil med eventuell G2 justering, eller forklare hvordan den gjennomføres, da det kan være sore forskjeller fra forskjellige modeller og fabrikat, men jeg synes det er litt rart at du i det ene øyeblikket skriver at sortnivået er bra fra en av kildene, og langt i fra bra på de andre.

Har du en annen CRT data monitor, som du kunne fått en slags følelse med utgangs nivået fra skjermkortet i PCen, og sett om den var helt på "bærtur", så kunne kanskje det vært et sted å begynne feilsøkingen om sortnivå problemet er i projektor eller pc. Ellers så finnes det vel ofte en høy og lav følsomhets justering på enkelte VGA innganger på data skjermer, om de jobber med 0,7 eller 1 volt eller lignende, og finnes noe slikt på projektoren din, kan kanskje det være en mulig feilkilde. ser for eksempel i denne http://www.curtpalme.com/docs/Sony1252_1272_User.pdf at det er en clamp justering som kan virke med noen av de samme symtomene du beskriver, men vet ikke hvilken Sony modell du har heller så det er mulig det ikke setemmer for ditt tilfelle.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle innputene gir mørkegrått bildet...Det var bare at contrast stod på 0 på dvd innputten. Men når jeg setter den normal blir sortnivået dårlig igjen. Da er det vel ikke HTPC'n for pc skjemen virker fin. ( det er en "W/B Bias" og en W/B Gain sortnivå stillings knapp på sony'n min. Det er vel den jeg skal finjustere. Men med den stiller man hvert rør separat som gjør det vanskelig å finne den riktige balansen

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, eg kjører 6600gt som har samme kvalitetene som 6800 på video avspilling. Og eg kjører gamma verdien 1.31. Det er den beste instillinga eg har prøvd,så kjører TheaterTek brightness -19 og kontrast +19. da får eg sinnsjuk svartnivå. H

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •