Nye vifter?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Nye vifter?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye vifter?

Jeg har da det problemet mitt at pc'en min er vannvittig bråkete. Jeg vurderer da å kjøpe noen stillegående vifter, bryr meg ikke så veldig mye om de ikke kjøler mest mulig, men mest mulig stillegående.

Bryr meg ikke så veldig mye om hva det koster, men vil ikke over 1000 kr for viftene eventuelt andre ting som kan brukes.

Er det noen andre muligheter for stillegående PC?

Alle forslag mottas med takk!

Mvh
    Simon

Intermediate Ole18 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om noen konkret vifte som ville passe deg best da det er i 100 talls. Men jeg kan love deg det ikke blir over 1000kr,,, ta en titt på www.microplex.no så er du godt i gang, de har et godt utvalg.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.microplex.no/product.aspx...GLLE&mcat=c358 her er en som bare avgir 9db det må vel kunne være akseptabelt

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    http://www.microplex.no/product.aspx...GLLE&mcat=c358 her er en som bare avgir 9db det må vel kunne være akseptabelt
    den virket jo grei, men skal bare ha noe som gjør pc'en min stille for å si det sånn. er nesten litt for gale når man kan høre den 15 bortenfor, med to dører som er lukket mellom "lyttepunkt" og pc, samt tv på...
    Passer den viften til alt? dvs, bare til å innstallere?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norpimp
    den virket jo grei, men skal bare ha noe som gjør pc'en min stille for å si det sånn. er nesten litt for gale når man kan høre den 15 bortenfor, med to dører som er lukket mellom "lyttepunkt" og pc, samt tv på...
    Passer den viften til alt? dvs, bare til å innstallere?
    Tror du må åpne pc'n og gjøre en "lytteprøve" på hvor konkret støyen stammer fra, er det en "ulende" hard-disk, cpu-vifte, grafikk-kortet, eller for den del vifta på strømforsyninga? Du har nok en /flere komponenter med mer enn normalt støynivå etter det du beskriver..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det Stabell sier det kan være mye rart som kviner inni pcen, jeg bytta til en Zalman kjøler på mitt grafikkort da det viste seg at det var den orginale vifta som bråkte, tror kulelageret begynte å bli dårlig. Men nå er det så stille at jeg nesten ikke hører noenting, hører bare Harddiskene som jobber Det er stille nok for meg å mine spinner på rundt 20db så 9db må jo være helt konge ihvertfall.

Den vifta er en 80mm vifte noe som er rimelig standard mål i pc, det går mye i 60mm, 80mm og 120mm. Men du må finne ut hvilke vifter i pcen din som bråker først.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SilenX og de roligste til Pabst er trygge valg på stillegående vifter...

Bruker selv SilenX og de hører du ikke.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, første bud ved støydemping er å finne ut hvor støyen kommer fra. Det hjelper lite å bytte ut kabinettviftene hvis det er strømforsyningen som står for spetakkelet.

For øvrig kan du sjekke ut SilenX hos www.vendur.no.

Edit: Ser at SilenX var foreslått.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannkjøling er jo et alternativ da, men det er ikke alle som mener at vann og elektronikk hører sammen. Jeg er en av de hehe

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole18
    Vannkjøling er jo et alternativ da, men det er ikke alle som mener at vann og elektronikk hører sammen. Jeg er en av de hehe
    Hva bruker du til å kjøle ned vannet med da? Vifter kanskje?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Hva bruker du til å kjøle ned vannet med da? Vifter kanskje?
    Joda, men vannkjøling er mye mer effektivt en luftkjøling. Med en tilstrekkelig effektiv radiator (og da helst en ekstern) kan du kjøre uten vifter. Med vannkjøling har du også mulighet til å pakke in harddisker i støydempende materiale, det lar seg kort sagt gjøre å så godt som eliminere all støyen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    704
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Joda, men vannkjøling er mye mer effektivt en luftkjøling. Med en tilstrekkelig effektiv radiator (og da helst en ekstern) kan du kjøre uten vifter. Med vannkjøling har du også mulighet til å pakke in harddisker i støydempende materiale, det lar seg kort sagt gjøre å så godt som eliminere all støyen.
    Hvor mye koster det for et vannkjølingssystem da? helst uten masse neon og diverse harry duppeditter? :P

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men vannkjøling er mye mer effektivt en luftkjøling..
    Spørs hvor effektift det trenger å være når du lager en HTPC. Min AMD 4000+ CPU ligger på under 40C med en enkelt vifte, 100% lydløst.

Med en tilstrekkelig effektiv radiator (og da helst en ekstern) kan du kjøre uten vifter.
    Er vel ikke alle som vil fylle opp stuen med eksterne kjøletårn og vannrør inn til sin HTPC. Jeg har hørt om lekkasjer på disse settene også, og det er vel heller neppe noe man ønsker i et stereorack. På noen av disse kjøle-løsningene så er det ikke bare viftene som støyer heller....

Med vannkjøling har du også mulighet til å pakke in harddisker i støydempende materiale, det lar seg kort sagt gjøre å så godt som eliminere all støyen.
    Vet ikke helt hva du mener med å pakke inn harddiskene i støydempende matriale men... "hush"-bokser til harddisker, oppheng etc. trenger man ikke vannkjøling til.

Evn. kan man kjøpe en Samsung Spinpoint disk... jeg klarer ikke å høre den.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •