Celeron vs. Pentium 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Celeron vs. Pentium 4

Din Side har testet Celeron mot P4: http://www.dinside.no/php/art.php?id=95979

Min tolkning av resultatene er at en celeron holder i massevis til htpc. Er det noen som har andre oppfatninger?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bra nok. Dessuten vil en AMD som koster det samme som Celeron, knuse Celeronen til støv.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er med på at en AMD sannsynligvis er et bedre kjøp. Men jeg trodde ikke htpc krevde så mye prosessorkraft?

For en uke siden hadde jeg aldri hørt om htpc en gang, så jeg er rimelig grønn på området, men å spille DVD på min bærbare krever 20-40% CPU av en P4 1.6.

Krever htpc mer?

Newcomer freezeface sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok Whoppass snakker om full utnyttelse av fddshow og annet snadder. Skal du kun se en dvd-film med en software-spiller som windvd eller lignende så er det seff mer enn nok med en celeron-basert pc... Men etter ryktene (Mastiff er vel den beste til å uttale seg?) så krever fddshow bortimot en pentium 3 ghz eller tilsvarende amd xp 2700-3200 for å fungere omtimalt.
    F.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å spille av en dvd krever nesten ikke noe. Går strøkent på en celeron 300 som jeg har.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grafikkortet tar seg av mye av jobben. Når det gjelder ren DVD-avspilling, så har de fleste nyere grafikkort hardwaredekoding, og du kan dermed spille av DVD på en gammel Pentium.

Tilleggsprogrammer som ffdshow, samt avspilling av High Definition-filer av ulike formater som ikke er hardware-støttet i grafikkortet krever allikevel sitt av prosessoren, men faktorer som diskhastighet og -grensesnitt og minne spiller også inn.

Når man kjøper prosessor er det uansett viktig å huske at man får MYE mer for pengene ved å ikke kjøpe den aller raskeste på markedet. Går man ubetydelig ned på hastigheten, sparer man 2/3 av prisen.

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har planer om å kjøre Dscaler med høy oppløsning på skjermkortet inkl. bruk av en del filter kreves det veldig mye av prosessoren. Jeg vil da anbefale å skaffe den kjappeste prosessoren du har råd til. Jeg har selv en P4 2.5 GHz som jeg planlegger å klokke opp til 2.8-2.9 GHz.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, takk for svar.

Et siste spørsmål: Så vidt jeg kan se gjør ffdshow og dscaler mye av det samme. Bruker dere begge programmene samtidig i en eller annen konfigurasjon, eller er det et enten/eller valg?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at det uansett er dumt å betale 3000 kr for en 3200+ når en 2800+ koster 1200 selv om man "har råd til det". Forskjellen er minimal og ABSOLUTT IKKE verdt 1800 kroner.

Man får langt mer for pengene ved å legge de 1800 kronene i minne, bedre hovedkort, SCSI-disk fremfor IDE etc.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si at det uansett er dumt å betale 3000 kr for en 3200+ når en 2800+ koster 1200
    Jepp... Det "beste" koster alltid mye mer enn det nest beste..
    2800+'en er ikke noen sinke den heller

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •