Endelig det perfekte HTPC Skjermkort!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Endelig det perfekte HTPC Skjermkort!

Da er det perfekte HTPC skjermkortet endelig ute.
    Kortet heter GIGABYTE Geforce_7600GT (GV-NX76T256DB-RH) og er vifteløs!!

merk kilden for produktet :
    http://www.hardware.no/nyheter/skjer...viftelos/24980

Det er basert på kjøleribber og er med dette det første skjermkortet (etter min erfaring) som støtter *Inverse Telecine og *Bad Edit Correction i HD innhold basert på vifteløs løsning.
    (ref http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html )

Følgende teknologi er støttet 100%

High-Definition Content :
    -H.264 Decode Acceleration
    -MPEG-2 Decode Acceleration
    -WMV9 Decode Acceleration
    -High-Quality Scaling
    -Spatial-Temporal De-Interlacing
    -*Inverse Telecine
    -*Bad Edit Correction

Standard-Definition Content :
    -H.264 Decode Acceleration
    -MPEG-2 Decode Acceleration
    -WMV9 Decode Acceleration
    -High-Quality Scaling
    -Spatial-Temporal De-Interlacing
    -Inverse Telecine
    -Bad Edit Correction

Resolution Independent :
    -Video Color Correction
    -Integrated TV Output

Prisen er foreløpig ikke oppgitt, men kan for fremtiden finnes på følgende side:
    http://prisguide.hardware.no/product...oduct_id=43607

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Spennende... Spørsmålet er egentlig hvor god inverce telecine produktet faktisk leverer av HD-materiale, da gjerne i forhold til eventuell hakking... Det vil jo sikkert være andre komponenter som spiller inn, men hvis noen tester kortet i en HTPC må en gjerne komme med tilbakemelding på avspilling av 15-25 Mb/s 1080i video - funker det kan en jo slippe veldig billig unna sammenlignet med innkjøp av en dyr Crystalio II eller lignende!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får håpe det er bedre enn Gigabytes vifteløse 6600GT, hvor man i basis måtte ha en vifte stående å blåse direkte mot kotet for å holde det stabilt :-|

Det er ikke alltid at vifteløst er bedre. Kort som 7600GT utvikler en del varme også ved videoavspilling, spesielt med maskinvareakselerert dekoding. Det kan være bedre med en stille vifte direkte på kortet enn at det kan bli ganske mye større krav til avkjøling i kabinettet.

Har opplevd flere relativt kraftige vifteløse kort der man i basis har vært avhengig av meget god avkjøling i vanligste kabinetter. Dog, av de bedre vifteløse løsningene får man fra Asus. Tror dog ikke de har lansert 7600GT ennå med denne løsningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen slike kort vil noengang bli perfekte. Det øyeblikket et produkt er perfekt trenger man aldri mer å kjøpe nye erstatningsprodukter, og en produsent som lager et slikt produkt vil ikke klare seg lenge... Slik jeg ser det er Sapphire sitt Raedon X1600PRO kort med HDMI det hittil beste kortet for en HTPC for øyeblikket, bare en tar å modifiserer kjøleren på egenhånd.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    ...trenger ikke være perfekt, men i det minste kunne gjengi 1080i HD uten hakking (samt stabilt over litt tid, selvsagt), som etter mitt syn er et helt grunnleggende krav for bruk av dette kortet i HTPC for et AV-oppsett.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Perfekt finnes vel neppe, men hadde det hatt HDMI og vært blant toppklassen når de gjalt egenskaper i spill, hadde det vel begynt å hjelpe....

HDMI i allefall et must for at jeg skal engang vurdere å bytte ut mitt 7800GT.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Enig med deg der, Håkon!

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En test av lillebroren 7600GS som er vifteløs som standard rapporterer om ganske høye temperaturerhttp://www.hardwarezone.com/articles...856&cid=3&pg=9) . 7600GT burde bli enda varmere enn dette - er litt skeptisk til bruk av et slikt kort uten svært god luftgjennomstrømning i kabinettet.
    7600 GS dukker snart opp med HDMI (HDCP) - da kan vi kanskje begynne å snakke om det perfekte HTPC-kort?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    En test av lillebroren 7600GS som er vifteløs som standard rapporterer om ganske høye temperaturerhttp://www.hardwarezone.com/articles...856&cid=3&pg=9) . 7600GT burde bli enda varmere enn dette - er litt skeptisk til bruk av et slikt kort uten svært god luftgjennomstrømning i kabinettet.
    7600 GS dukker snart opp med HDMI (HDCP) - da kan vi kanskje begynne å snakke om det perfekte HTPC-kort?
    GS serien støtter i dag ikke *Inverse Telecine og *Bad Edit Correction av HD innhold, hva er da poenget med HDMI..
    Latterlig at skjermkortleverandørene ikke forstår potensialet i å lage et kanonbra skjermkort med alt innhold til bruk for eksplisitt HTPC.

Hvem forhandler Crystalio II i Norge Lyngren?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aj - så ikke det før nå. Skjønner ikke helt hvorfor GS ikke har den samme funksjonaliteten - det er vel samme kortet, bare klokket lavere?
    Nvidia's PureVideo-tabell har heldigvis endret seg før pga. driveroppdateringer m.m., så man kan jo håpe det kommer på plass etterhvert. De har jo lansert 7600 GS som et HTPC-kort, så det er som du sier ganske merkelig at de ikke har alle funksjoner på plass.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MSI har nå annonsert et vifteløst 7600 GT-kort med HDCP, men uten HDMI-kontakt:
    http://www.techarena.in/comments.php?shownews=5543

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7600 GT blir lansert i AGP utgave om ikke så lenge. Har ventet lenge på dette da jeg ikke har så veldig lyst til å bytte hovedkort bare for å få et HTPC skjermkort som har det jeg trenger. Håper bare dem ikke fjerner muligheten for inverce telecine.

Hva er forresten så viktig med HDMI, er jo bilde som i all hovedsak skal overføres fra et skjermkort?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lucifer24
    Hva er forresten så viktig med HDMI, er jo bilde som i all hovedsak skal overføres fra et skjermkort?
    HDMI støtter brukersperrer (HDCP), noe DVI i utgangspunktet ikke gjør. Brukersperrer blir mer og mer viktig i fremtiden, hvor filmbransjen ønsker å kontrollere hva og hvordan vi ser på film. På DVD kan du selv velge om du vil kjøpe hardware som støtter brukersperrer eller ikke, det vil uansett la seg gjøre å spille av en film på utstyret. Men med de nye HD-formatene kan bransjen selv bestemme om du skal få "lov til" å se på video dersom du ikke har en skjermutgang som støtter brukersperrer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    HDMI støtter brukersperrer (HDCP), noe DVI i utgangspunktet ikke gjør. Brukersperrer blir mer og mer viktig i fremtiden, hvor filmbransjen ønsker å kontrollere hva og hvordan vi ser på film. På DVD kan du selv velge om du vil kjøpe hardware som støtter brukersperrer eller ikke, det vil uansett la seg gjøre å spille av en film på utstyret. Men med de nye HD-formatene kan bransjen selv bestemme om du skal få "lov til" å se på video dersom du ikke har en skjermutgang som støtter brukersperrer.
    Det stemmer ikke, DVI har full støtte for HDCP Link

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lucifer24
    Det stemmer ikke, DVI har full støtte for HDCP Link
    DU, som tydeligvis kan dette her bedre enn noen annen. Kan du fortelle meg hvilket skjermkort til PC jeg bør kjøpe, om jeg vil ha et som støtter HDCP over DVI?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scirocco
    DU, som tydeligvis kan dette her bedre enn noen annen. Kan du fortelle meg hvilket skjermkort til PC jeg bør kjøpe, om jeg vil ha et som støtter HDCP over DVI?
    Er vel linket til et lengre nede på siden. Sier ikke at jeg har så god greie på det, jeg bare lurte på om det er noe god grunn til å velge HDMI forran DVI, noe det tydeligvis ikke er, som jeg har hørt om ihverfall
    Om et skjermkort støtter HDCP har ikke noe med utgangen å gjøre engang. At produsenter har valg å bruke HDMI på skjermkort som støtter HDCP nekter jeg ikke for. Men jeg ser fremdeles ikke poenget med å bruke HDMI som en ting å se etter når man skal kjøpe nytt skjermkort, da det er eventuel støtte for HDCP som er det man burde se etter.

Personlig foretrekker jeg analog tilkobling, da det gir best bilde på projektoren min. Og til pc'en min skal det temmelig mye til før jeg bytter ut CRT skjermene mine, da jeg er temmelig missfornøyd med det jeg har sett av LCD skjermer til nå. Men det er vel mest en smakssak.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Perfekt finnes vel neppe, men hadde det hatt HDMI og vært blant toppklassen når de gjalt egenskaper i spill, hadde det vel begynt å hjelpe....

HDMI i allefall et must for at jeg skal engang vurdere å bytte ut mitt 7800GT.

Ha skal man med HDMI utgang, så lenge man har DVI? Det er jo bare å bruke DVI til HDMI kabel...

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en TV som trolig ikke støtter DVI-->HDMI adapter (Samsung LE-40M61B). Bør jeg da bruke dette skjermkortet med HDMI-utgang? Har det noe særlig for seg i forhold til å kjøre VGA? Istedenfor skjermkort m/DVI + DV//HDMI adapter kan jeg like gjerne kjøpe skjermkortet med HDMI-utgang... Det skal visst takle 1080p.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har tenkt å utstyre PCen med Blu-ray eller HD-DVD, eller andre kilder for HDCP-beskyttet materiale, blir HDMI en fordel framfor VGA da du normalt ikke vil få HD-oppløsning hvis ikke HDCP-støtte er på plass, noe det skal være via HDMI.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ohkaasa1977
    Ha skal man med HDMI utgang, så lenge man har DVI? Det er jo bare å bruke DVI til HDMI kabel...
    For å oppfylle HDMI-standarden skal HDCP-støtte være på plass. HDCP-støtte trenger det ikke å være på et grafikkort med DVI (GeForce 7950GX2 skal vistnok støtte HDCP via DVI). HDCP er kopibeskyttelsen som brukes på Blu-ray og HD-DVD, samt sikkert etter hvert også på annen digital video. Gjennom HDCP skal vel vanligste løsning bli at det blir SD-oppløsning hvis ikke alle komponentene i avspillingskjeden støtter HDCP, men de kan også nekte all avspilling.

HDCP: http://en.wikipedia.org/wiki/HDCP

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •