Mange HTPC spørsmål fra en nybegynner :-)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mange HTPC spørsmål fra en nybegynner :-)

Heisann..!!

Må vel innrømme at jeg absolutt er en nybegynner men har likevel startet med friskt mot på bygging av en HTPC, og jeg har i den forbindelse en del spørsmål.

1) Trenger jeg eget lydkort?
    Jeg har kjøpt inn et Asus A8N32-SLI Deluxe hovedkort. Innebygd i dette kortet er det 7.1 lydkort med både optisk og digital (coax) utgang. Hvis jeg benytter digital coaxial kabel til min sourrond forsterker trenger jeg da å kjøpe meg eget lydkort? Hvordan er kvaliteten på disse innebygde lydkortene? Anbefales det å heller ha et separat lydkort, og i såfall hva anbefaler dere?

2) Oppkobling mot Plasma skjerm
    Jeg har en Panasonic TH42PV500 plasma skjerm som jeg ønsker å koble opp mot HTPC'en. Kjører med et Gainward 7800GT512MB skjermkort og jeg lurer da på hva som vil være den beste oppkoblingsmetoden. Ønsker å både kunne kjøre lyden mot forsterker og også til plasma-skjermen (i tilfelle jeg ikke ønsker å ha sourrond lyd på f.eks dagsrevyen)?

3) Software for bilde prossesering
    Hvilken software anbefales for bildebehandling? Er det noen som skiller seg ut som klart bedre kvalitetsmessig, eller er det litt smak og behag? Hvorfor anbefales de enkelte programmene og hvor får man fatt i dem?

4) Finnes det noen utskriftsvennlige utgaver av disse step-by-step beskrivelsene for bygging av HTPC? Finnes det noen her på nettet som har samlet linkene for alle guidene slik at man kan skuffe gjennom dem?

Av spørsmålene fremgår det helt sikkert at kunnskapsmivået ikke er på øverste hylle. Jeg lar meg ikke knekke av den grunn, og har tenkt å bruke dette prosjektet til å lære meg mer om både bilde og data. Alle råd mottas derfor med takk! Og det er vel meget mulig at jeg returnerer med flere spørsmål :-)

Ønsker ellers alle sammen ei riktig god uke og takker for et svært godt forum..!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. ikke egentlig, men det spørs på hvor kresen du er samt hvor treig maskin du bruker. Et dedikert hardware drevet lydkort vil senke belastningen på pc'en, men i stor hovedsak trenger du ikke et annet kort så lenge du bruker optisk eller coax digital ut.

2. Jeg ville brukt enten VGA eller DVI til HDMI om skjermen støtter dette (selv om jeg har hatt dårlig erfaring med panasonic skjermer tidligere). Sette skjermkortet til native oppløsning (altså bruk den oppløsningen som skjermen har) som vel er 1024x768. Bruk powerstrip til dette. Hvis du ønsker lyd til skjermen også må denne kobles til med coax til phono kabel eller minijack avhengig av hva skjermen krever.

3. Til mpeg avspilling anbefaler jeg Dscaler, til divx og xvix skaff xvids siste codec og drit i å legge inn divx's sin da den fucker til masse. IKKE legg inn ferdige codek pakker da dette er fandens verk! Ellers er windvd platinum bra med sine filtre, men best er zoomplayer eller theatretek sammen med FFDShow. Mastiff har skrevet en LAAAANG how to angående alt dette på hardware.no som er kjempebra. (søk på mastiff)

4. Problemet med how to's når det gjelder bygging av hardware er at de ofte blir gammeldags på null komma niks samt at grunnen til valgene som er gjort varierer svært. Selv valgte jeg opteron cpu da dette ga meg noe vanvittig bang for the buck samt en stabil maskin. Jeg nevner igjen mastiffs how to som den beste i verden når det gjelder programvare oppsett.

Newcomer alibaba sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    147
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    www.hardware.no finner du trinn for trinn guide til bygging av htpc

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Guiden på hw.no er jo over et år gammel (del 2 om valg av maskinvare er fra 25. feb. 05), og i datasammenheng vil vel det si komplett utdatert, ihvertfall med tanke på hardware. Det er jo kommet et hav av nye skjermkort, prosessorer, hovedkort etc. siden den gang.

Selv skal jeg snart bygge HTPC, og skulle gjerne hatt noen råd om hva som er best akkurat NÅ. Med de nye skjermkortene fra ATI og Nvidia som er optimalisert for DVD- og HD-avspilling, trenger man fremdeles ffdshow for å få best mulig kvalitet? Hvis ikke er vel hovedgrunnen til å velge P4 fremfor AMD borte som dugg for sola? Og hvis ffdshow fremdeles er nødvendig, er fremdeles ikke AMD sine prosessorer bra nok i forhold til P4? Prosessorer blir jo raskere for hver måned som går, så selv om P4 er bedre enn AMD til ffdshow så er det vel bare et tidsspørsmål før AMD er BRA NOK slik at man ikke ser forskjell?

Kappløpet mellom Nvidia og ATI endrer seg jo også hele tiden. Med drivere som støtter AVIVO (Catalyst 5.13 og nyere) skal jo ATI ha gått forbi Nvidias PureVideo (som også krever at man kjøper tilleggssoftware, om jeg ikke har misforstått?) ifølge denne tråden http://avforum.no/forum/generell-htpc/28935-sier-vi-farvel-til-6600gt-avivo-er.html som også linker til en test/sammenligning mellom de to. Men det var jo i desember, så mye kan ha skjedd siden den gang...

En annen ting er at jeg "må" bruke Zoomplayer fordi jeg skal styre HTPC'en fra NetRemote på PDA'en, og denne støtter Zoomplayer. Kan Zoomplayer utnytte prossesseringen i de nye ATI/Nvidiakortene, eller må man bruke ATI eller Nvidias egen avspillings-software?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    1. ikke egentlig, men det spørs på hvor kresen du er samt hvor treig maskin du bruker. Et dedikert hardware drevet lydkort vil senke belastningen på pc'en, men i stor hovedsak trenger du ikke et annet kort så lenge du bruker optisk eller coax digital ut.
    Alle lydsystemer i dag har nok dedikert hardware enten dette er integrert i brikker med flere funksjoner eller ligger på egne kort med egne brikker, og ting kan være anderledes nå, men integrert lyd på NForce2 HK med socket A og 400Mhz FSB ga klart lavest cpu beleastning av alle testede løsninger jeg så den gang det var nytt. Ikke helt uventet egentlig, det er jo mange eksempler på at samling av flere funksjoner på samme brikker er en stor fordel.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Babelfisken
    Alle lydsystemer i dag har nok dedikert hardware enten dette er integrert i brikker med flere funksjoner eller ligger på egne kort med egne brikker, og ting kan være anderledes nå, men integrert lyd på NForce2 HK med socket A og 400Mhz FSB ga klart lavest cpu beleastning av alle testede løsninger jeg så den gang det var nytt. Ikke helt uventet egentlig, det er jo mange eksempler på at samling av flere funksjoner på samme brikker er en stor fordel.
    Dette er vel helt motsatt av hva folk tenker og hva som er blitt vanlig. Det er jo derfor vi har egne GPU's egne lydcpu'er med mer. Må også huske at det er forskjell på å levere lyd og å levere lyd hvis du skjønner hva jeg mener.

Når det gjelder guiden til mastiff (den kjempelange som gikk over 1 år, ikke den korte amatørmessige) så er det tanken og programvaren som er det viktigste og denne innføringen er rett og slett genial.

Når det gjelder ffdshow så er det the one and only, ingen over ingen ved siden. Dette er et skalering og filtrerings management program som utnytter algoritmer for å gi høykvalitets bilder men krever at man setter seg inn i hvordan det fungerer eller kopierer innstillingene til andre.

Når det gjelder amd vs intel, tidligere støttet ikke amd ssh2 og ss3, dette er ikke tilfellet lengre og derfor er ikke fordelene med intel no særlig store ved bruk av ffdshw lengre heller. I tillegg er amd billigere samt er mye mer overklokkingsvennlige. Kjører selv en cpu jeg kjøpte til like over tusenlappen som en FX57 5500+ på 3ghz som er en cpu som koster nesten 10 000.

Ati leder akkurat nå over nvidia igjen når det gjelder filmkvalitet ved at avivio har bedre deinterlacer enn nvidias purevideo. Var gjennomført en kraftig test av dette samt et profesjonelt hardware kort for film som faktisk også ble slått av avivio kortene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av n0stra
    Ati leder akkurat nå over nvidia igjen når det gjelder filmkvalitet ved at avivio har bedre deinterlacer enn nvidias purevideo. Var gjennomført en kraftig test av dette samt et profesjonelt hardware kort for film som faktisk også ble slått av avivio kortene.
    Er det den testen anandtech gjorde rett før årsskiftet du tenker på?

Er det for øvrig noen som har testet nVidia vs ATi på et ZoomPlayer+dScaler-oppsett? Deinterlacingen foregår vel i software og er uavhengig av evt. rutiner (purevideo/avivo) i skjermkortet?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det utnytter alle algoritmer hardwaren i skjermkortene om mulig. Spesielt gjelder dette HD oppløsning på video.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så man bruker altså ffdshow i tillegg til, eller istedet for, de innebygde skalerings/deinterlacingsfunksjonene i Avivo/Nvidia-driverne?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •