Komponentsignal fra PC til TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Komponentsignal fra PC til TV

Har en Loewe som aksepterer komponentsignaler (ikke progressive) via scart. Spørsmålet mitt blir: Kan jeg da benytte en VGA til 3RCA kabel for å koble min PC opp mot TV'en? Hvis ja, så må vel dette bli bedre enn s-video forbindelse mellom PC og TV, eller?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tviler på at det går. Det er snakk om RGB signaler (når vi snakker om komponent så mener vi vanligvis noe annet). En PC bruker RGB pluss 2 sync (HV), TV bruker kompositt sync. Dessuten bruker TV så lav frekvens (15.625 kHz) at jeg tviler på at VGA kort støtter det.

Men det er alltids mulig jeg tar feil, correct me if I am wrong.

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holo3Dgraph med HD aux kort kan gi deg component ut, det er relativt kostbart, men egentlig ikke så ille sammenlignet med "gode" standalone spillere.

http://www.digitalconnection.com/pro...h3d2_promo.asp

Frode

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Scart-standarden støtter jo en rekke formater. Rart hvis ikke RGB er støttet. Det er det som er det vanligste høykvalitetssignalet i scart-kontakter. Komponent gjennom scart er relativt uvanlig.

Har du modellbetegnelse på denne Loewe-TVen? Jeg vil nemlig tro at den samme scart-inngangen etter all sannsynlighet også støtter RGB.
    I så fall er VGA til RGB-konvertering en smal sak (ihvertfall sammenlignet med VGA til komponent.) Får du til det, blir det merkbart bedre bilde enn s-video, ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATI Radeon-kort kan sende ut komponent med en adapter på DVI-I kontakten.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.

Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg ønsker å bygge meg en multimediaserver i hjemmet. Ønsker blant annet å gå for "Pinnacels PCTV SAT Common Interface" TV-kort. Har jobbet med PC'er noen år før men er nå litt rusten på de nye teknologiske løsningene som finnes

DVD'er i hjemmekinoen skal primært spilles av på min Philips 963SA. . Anyway, tilbake til saken...

Loewe'en er en Aventos 32" (type 3981 ZW). Tv'en har 3 scart hvorav 2 støtter RGB og en av disse igjen støtter komponent. CableCom selger Scart to Component kabel (sikkert andre også).

Vil ikke ha s-video fra PC da dette ble for dårlig (selv om TV'en har innebygget progressive scan).

Det kan ettermonteres en VGA inngang men det koster en del, men Roffe: "...I så fall er VGA til RGB-konvertering en smal sak...": Please tell me how?

Skal sjekke tahustvedts løsning også.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VGA er jo allerede egentlig et RGB-signal. Tror det er litt forskjell på synkroniseringssignalene. Ser at Supra har Scart->VGA, men ikke det motsatte. Det kan jo også komme av at etterspørselen ikke er den største.

Uansett er det lettere å konvertere VGA til RGB enn VGA til komponent.

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tok et søk på "Scart to Component" på Google. Som jeg antok så finner jeg ingen antydning på noen SCART som har komponent. Men denne sier faktisk
    You can't connect Scart to component video.
    Men RGB blir jo av og til kalt for komponent. Det er forsåvidt ikke direkte feil men lager endel forvirring.
    Her er forskjellige SCART signalene.
    Det finnes selvsagt konvertere mellom RGB og komponent, men det koster jo atskillig mer enn en kabel.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You can't connect Scart to component video.
    Hmmm...CableCom sier noe annet: Loewe har den unike mulighet for tilkobling av YUV signal inn på scart

Active Frode H. sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet som går i scarten kalles RGBS eller RGB med kompositt sync. Dersom skjermkortet ditt støtter 576X720 i 50 hz interlaced med kompositt sync, kan du koble VGA utgangen på grafikkortet rett til tv'en. Du må bare lage deg en overgang.

Hadde en Sèleco SVP 350 før som jeg gjorde dette med. Radeonkort skal støtte dette med powerstrip. Det kan være lurt å starte opp pc'en før du skrur på tv'en, pc'en kjører mange rare oppløsninger når den booter, og disse kan fort ta knekken på tv'en.

Frode

Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Unik mulighet" - OK, da er den oppklart :wink:
    Loewe har altså brutt med alle standarder for å kunne tilby komponent uten å måtte spandere ekstra kontakter.

Når det gjelder VGA til SCART så har jeg aldri forsøkt, har heller ikke brukt Powerstrip. Men det er vel ikke nok bare å stille oppløsningen? En gitt oppløsning kan oppnåes med mange forskjellige frekvenser på HSync, men TV kan bare akseptere 15625 Hz.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •