HDA X-Plosion 7.1 DTS. Perfekt HTPC-lydkort?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HDA X-Plosion 7.1 DTS. Perfekt HTPC-lydkort?

AuzenTech HDA X-Plosion 7.1 DTS Connect

Er dette det ultimate HTPC-kortet? Har kikket litt på dette en stund, og nå er det endelig kommet ut.

Som er det første lydkortet som kan real-time kode Dolby Digital Live OG 1,5Mbps DTS. Det gjør at all musikk,HD-filmer og spill blir kodet til DTS og sendt ut digitalt til forsterker.

Dette har blitt mye omtalt på andre forum, og flere hevder dette er det ultimate kortet til en HTPC. Foregående kort fra samme produsent, har fått mange bra testresultater. Er veldig mye debatert her:
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=605522

Har forøvrig vanlig coax utgang, ikke noe elendig mini-jack tilkobling.
    Har også optisk, samt en rekke guldforgylte analogtilkoblinger.

I forhold til Creative sin nye serie, har den ikke EAX 3.0 kun 2.0, slik de vil nok være hakket kvassere på spill. Creative sine skal også gjøre MP3-musikk bedre. Spørsmålet er om dette allikevel er et bedre valg til en ren HTPC... Bør uansett absolutt være med i vurderingen for de som skal ha nytt lydkort til sin HTPC.

Spesifikasjoner:

-C-Media CMI8770 PCI chipset (8CH audio single chip with DTS® Connect and Dolby® Digital Live Real-Time Content Encoder)
    -8CH codec embedded PCI audio single chip
    -Full-duplex 8CH 24bit/96kHz DAC / 2CH 16bit/48kHz ADC
    -Integrated S/PDIF input/output supports 44.1kHz/48kHz/96kHz sample rate and 16/24bits resolution
    -The world's first DTS¨ Connect logo program certificated PCI audio board
    -DTS® Interactive : A real-time 5.1 encoder that takes any 2 or more channel and encodes it into DTS® bit stream. DTS® Interactive provides a single cable connection via S/PDIF digital audio output to a DTS® enabled surround sound system by encoding all audio into a DTS® compatible bit stream at 1.5Mbps
    -DTS® Neo:PC : An up mixing matrix technology that turns any 2 channel audio into 7.1 surround sound. DTS® Neo:PC, based upon DTS® Neo:6 matrix surround technology, transforms any stereo content such as MP3, WMA or CD audio, into a 7.1-channel surround sound experience
    -Dolby® Digital Live(DDL) Real-Time Content Encoder converts PC audio into a 5.1 channel Dolby® Digital bit stream
    -Swappable dual DIP type OPAMP controlled preamp circuit (4pcs output control OPAMP IC with DIY socket, 2pcs MIC input control OPAMP IC with DIY socket)
    -Max 2.8Vrms full swing analog output gain by unique preamp circuit / incredible powerful analog output, improve dynamic range / SNR
    -Proper OPAMP control circuit (+8V, -8V dual power supply circuit) for high quality audio quality, prevent audio distortion at high volume level
    -Package content: HDA X-PLOSION 7.1 DTS Connect Audio Card / MPC to MPC(2pin-2pin) CD S/PDIF audio cable / TOSLINK fiber optic digital cable / installation CD / warranty card / owner's manual

Link til produsentens side:
    http://www.auzentech.com/products_xplosion.html

EDIT: Kan bestilles fra norsk nettbutikk her:
    http://www.shg.no/
    Kan også bestilles via nettbutikk i Danmark (sender til Norge):
    http://www.xs-sound.dk/

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte meg dette idag faktisk. Lest mye om det i noen måneder nå.
    men for å forenkle det litt, så legger jeg med link til norsk webshop som har dette: shg.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser interessant ut. Et viktig moment ved real-time encoding er jo at man kan få DD i spill også. Og at man kan justere lyden fra pc`en samt høre flere lydkilder samtidig. Er vel bare ett kort til som kan encode DD, mystique 7.1, men det tar ikke DTS da. Og creative sine kort gjør sjelden musikk noe bedre, MP3 crystalizer er bare en "loudness-knapp" med kompresjon på toppen.

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kanskje et dumt spm?

hvorfor ønsker man å kode lyden til dts før man sender den til receiveren?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av friskies
    . Er vel bare ett kort til som kan encode DD, mystique 7.1, men det tar ikke DTS da.
    Dette er det nye kortet fra samme selskap. Mystique er vel også tilgjengelig til en noe lavere pris.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darwin
    Av samme årsak man ønsker DTS på film....

Newcomer Kalle167 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av darwin
    Så vidt jeg vet, virker ikke EAX på digital ut, kun analog. Skal man da kjøre surround ut ifra spill, kan man kode det til DTS, for så dytte det ut digitalt.

Det skal også gjøre gode ting med TV og andre klipp man har liggende.

Newcomer darwin sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vet, virker ikke EAX på digital ut, kun analog. Skal man da kjøre surround ut ifra spill, kan man kode det til DTS, for så dytte det ut digitalt.
    så om jeg forstår det riktig, så kan dette lydkorte kode analog surround-lyd fra f.eks. dataspill til dts, og så sende det digitalt til receiveren?

det forutsetter altså at man har en surround-kilde som utgangspunkt. vanlige tv-sendinger i stereo vil vel ikke tjene noe på dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den koder også digitalt om og sender det digitalt.

Har kortet med DD (Mystique) ut selv, og det er herlig. Krystallklar lyd, og uten noen av problemene og styret som jeg hadde med spdif/quax ut på dfi hovedkortet.

Har forsøkt analog ut og, og det er også meget bra. Lite støy.

Det deiligste er at jeg kan ha PC'en valgt på receiveren og skru volumet på FULLT uten å høre NOE som helst i høyttallerne. Bruker det ofte med MPC til å spytte lyden direkte ut fra serier og filmer som allerede har lyd i DD.

Kortet anbefales, kjøpte det 22des fra SHG, og det ble levert 24 des. Så SHG som forhandler er også anbefalt, til tross for postoppkrav only).

EDIT: Driver/software har noen rare bugs. Demp på hovedlydnivået i windows demper alt unntatt frontsettet. (Derfor jeg ikke hadde noe SUB når Evolved var på besøk). Også resetter høyttaler setupen seg til PC Høyttalere Stereo istedenfor Hjemmekino 7.1 i Windows lydoppsettet, men dette har kun noe å si i spill etter hva jeg har forstått.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør disse kortene med audio-CD når du har koblet det digitalt til receiveren? Sender det fortsatt ut DTS/DD, eller kan du sette det til automatisk å sende PCM når det er snakk om tokanals musikk?

Intermediate Tandstad sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ikkje dts-lyd når eg køyrer optisk signal inn til min ax2. Nokon som veit kva som kan vere problemet(for det skal vel vere mulig å spele av dts med dette, står jo dts playback)? (brukar forresten x-mystique kortet)

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lydkilden DTS-spor da? Det er vel ganske vesentlig...

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Av samme årsak man ønsker DTS på film....
    En film som i utgangspunktet har DTS blir jo noe annet enn et reenkodet lydspor. Vil et DD-spor bli bedre av en reenkoding til DTS?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OhmRecs
    Har lydkilden DTS-spor da? Det er vel ganske vesentlig...
    Jaja, såklart Køyrte igjennom fleire dvdar med både 5.1 dd og dts lydspor, og idet er skrudde på dts-sporet, forsvann lyden.

"Supports the latest DTS-ES, DD-EX sound (6.1/7.1) playback (also including Dolby Digital 5.1 and DTS 5.1 playback) using a Software Decoding Application such as PowerDVD, WinDVD"

Dette sitatet fann eg på produsenten si heimeside. Kan det muligens være der problemet mitt ligg? Når eg testa, brukte eg vel kun videolan og wmp. Zoomplayer er den eg skal bruke som default, men he diverse problem med den.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problemet nesten, men oppgraderte drivere, og endret til dsp(virtual speakers) under dts connect.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,393
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sveisvei
    Jeg hadde samme problemet nesten, men oppgraderte drivere, og endret til dsp(virtual speakers) under dts connect.
    Og dette var med x-mystique? Hmm, he ikkje testa å oppgradere drivarane, kan ta å gjere det neste gong eg testar.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tandstad
    Og dette var med x-mystique? Hmm, he ikkje testa å oppgradere drivarane, kan ta å gjere det neste gong eg testar.
    nop, med xplosion

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har pc med soundstorm, og det er jaggu fint å slippe analog overføring fra pc... null støy, og meget bra lyd (hjelper at jeg ikke hører noe over 16khz da.. DICE dropper alt over 17khz :P)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •