Er dette OK skjermkort? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Eller du kan prøve å få tak i Radeon 9500 av typen med minnebrikkene i L-form. Det softmoddes til 9700 Pro og kjører ringer rundt 9600. Synd du må ha dobbel utgang, elelrs ville jeg sagt 9800 AIW med en gang! Jeg liker det så godt at jeg har kjøpt et til pc-en i stua og et til den i kinoen. Jeg så forresten en fyr på Rage-forumet som hadde overklokket et av de kortene ganske brutalt. Han fikk 3DMark score på over 20 000! Jeg har vel 14 000 på mitt i kino-pc-en! Men han hadde ekstremkjøling og voldsomt oppskrudd strømstyrke til kortet.
    Da har han definitivt ikke et driftsikkert system. Overklokking krever mye tweaking det og. Dessuten kan ting plutselig ta kvelden...

Forresten så er øvre max grense for 3DMark 30000 poeng. Dette er klart med nye 64bit AMD og overklokket skjermkort.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er så. Det var bare et morsomt faktum om kortet. Jeg selv har aldri overklokket så mye som en Celeron. Men jeg bruker softmod på de kortene der det kan brukes. Det blir jo noe helt annet, bare man sørger for at ikke kjølingen er begrenset i forhold til originalen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare rette opp litt her.

Radeon 9500 kan ikke moddes til 9700 Pro, det kan ofte (men ikke alltid) moddes til 9700 og så klokkes til Pro hvis man er heldig eller har god kjøling.

Det er ingen grense på 30 000 poeng i 3dmark 2001. Det var derimot en grense på ORB (online result browser) slik at han som fikk over 30 000 ikke fikk lagt inn resultatet sitt. Det skal være fikset nå.

Ellers så trenger ikke overklokking gå utover stabiliteten. På de 3-4 siste prosessorene jeg har hatt, har jeg redusert spenningen og økt frekvensen. Resultatet har blitt 100% stabilt, omtrent samme varmeutvikling og rundt 20% bedre ytelse. Jeg sier ikke nei takk.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min feil. Du har rett. Den typen 9500 jeg hadde (overtatt av en veldig glad nabogutt nå mot en del bilpolering til våren...) gikk til 9700.

Hva slags prosessorer kjørte du opp, og hvordan ble det med varmen? Jeg kunne godt tenkt meg å kjørt opp min AMD 2600+ hvis det var mulig. Jeg har et MSI KT4-kort. Den blir nemlig akkurat litt for svak til å kjøre både gradual denoise og Denoise 3d på ffdshow. Jeg har veldig bra kjøling på det (aldri over 50 grader, selg på full guffe i timevis).

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo ta de to siste athlonene mine som eksempel.

AMD Athlon 1000 Mhz. Stilte spenningen til det laveste hovedkortetet støttet og klokket til 1200 mhz. har gått fjellstøtt i ca 2,5 år. Selv om jeg drar opp på 1400 innimellom når jeg skal kode ting og tang. Men da må jeg øke spenningen endel også. Kjølern er helt vanlig sak, kostet 110 kr.

AMD Athlon XP2500 (Barton) igjen så kjører jeg med laveste spenning som er mulig. Kjører på 2,2 ghz (xp3200 ) med kjøleren som fulgte med i pakka, trengte litt kjølepasta istedenfor det som satt på for å være 110% stabilt.

Hvis du har en prosessor som ikke er multiplier-låst så anbefaler jeg å sette ned spenningen så mye som går, og så øke multiplieren med 0,5 og teste om det er stbailt, og så øke med 0,5 osv. Du burde kunne kjøre opp på hastigheten til XP2800 ihvertfall.

Ellers så får du mest ytelsesøkning med 400mhz buss istedenfor 333. Men det spørs jo litt med hva slags hovedkort og ram du har?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke vil gjøre clockingen så avansert er det enkleste å sette opp FSB litt. Øker du denne med f.eks. 10% så vil systemet trolig være stabilt fremdeles. Nesten alle systemer klarer en slik økning problemfritt. Anbefaler www.overklokking.no Der kan du lese seg til det meste.

Nye AMD er forresten multiplier låst, noe som innebærer at du kun kan clocke med FSB.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt KT4-kort er et 400, så det kan fungere. Jeg må se om prosessoren er låst, men det kan bli interessant å prøve å pushe den litt. Tenk om jeg kunne brukt gradual denoise, denoise3D, dScaler sharpness og resize til 1024x768 på en gang... Nirvana er så nær!

Og jeg har vært en god del på overklokking.no, men da har det vært i støydempingsdelen. Jeg tar en titt nå på overklokkingen.

Edit: OK, nå har jeg prøvd. Jeg kan kjøre den på 176 istedenfor 166, da går den helt greit inn i Windows, og den ser ut til å være stabil. Alt over det kommer jeg ikke inn i Windows engang! Den rebooter midtveis i oppstarten på 177 & 178, og over 178 klarer den ikke POST engang. Er ikke det litt merkelig? Og jeg satte minnet til 400 i BIOS, men likevel viser POST at det går på 333. Er ikke det også litt snålt? Jeg skal spørre om dette på overklokking.no, det er nok litt for OT her, tror jeg.

Edit 2: Nei, det krasjet på 3DMark. Jeg må nok gå ennå lenger ned. Det snåle er at temperaturen aldri går over 50 grader på full load.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, der er nok bedre å spørre om dette på OC.... Her får du sikkert begrenset med svar. Jeg vet at mange bruker et program som heter Prime95 for å teste stabiliteten, bedre å bruke enn 3Dmark.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok for dårlig hovedkort og/eller ram skal du se. Både ytelsen, stabiliteten og overklokkingsmulighetene er dårlig på KT-400 chipsettet. Ihvertfall i forhold til nForce 2. Sannsynligvis får du bra ytelsesøkning bare på å bytte hovedkort.

Hva slags ram har du foresten?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 2700-ram, altså 333 mHZ. Corsair. Jeg klarte forresten å dytte FSB opp i 185 med full blås på alle vifter, det var bare mer strøm til minnet som skulle til. Men da det viste seg at det ikke hjalp på ffdshow (jeg må nok opp i en XP3000 for å kjøre gradual denoise, denoise 3D, dScaler sharpen og resize til XGA, tror jeg), skrudde jeg den bare ned igjen. Uten det har jeg ingen bruk for fartsøkning og tar heller og holder meg til standarden. Men det var så avgjort morsomt å leke litt!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får smøre deg med tålmodighet. Om 6 måneder får du en XP3200+ for under tusenlappen. Ellers så må du oppgradere til 64bit.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gøy å leke.
    Men det er ikke noen vits i å kjøpe XP3000 hvis det ikke hjalp å overklokke. Hvis du overklokket til 185mhz buss, så tvilsvarer det omtrent den samme ytelsen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha. Da venter jeg heller og nyter bildet som det er. 64 blir neppe aktuelt for meg med det første, men det kan faktisk være at jeg blir stående der jeg er ganske lenge. Pc-en fungerer 100 % pålitelig (bortsett fra når jeg leker meg med overkliokking, da...) og den gir et nydelig bilde. Jeg er ikke sikker på om det er så veldig mye å hente på disse denoise-filtrene, ut fra det jeg har sett. Men i så fall må det vel bli P4 med hyperthreading (hva nå det kan være, det skal iallfall funke bra med ffdshow).

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •