SPidF?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: SPidF?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SPidF?

Sitter og tenker på å kjøpe meg et nytt lydkort slik at jeg kan få surround\ac3\etc. når jeg spiller spill og ser dvd etc. Men lydkortet jeg har tenkt på, Sound Blaster® Audigy™ 2 ZS Platinum Pro, har bare digital utganger som har betegnelsen SPdif? Er dette noe jalla drit som Sony og phillips har funnet på som må brukes på spesialkomp. eller blir d fakktisk skikkelig surround\etc. når jeg kopler den utgangen inn på digitalinngangen på min surround forsterker?

Etter at jeg fant fram til dette forumet har jeg også sett at Creative ikke er så populær og andre aktører er mere brukt, (virker det som) slik som Terratec etc. tenkte kanskje på den Terratec Dmx6fire.

Er det noen som har noen for og mot argumenter?

På forhånd takk!!
    Øystein

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPdif er utgangen du skal bruke. Om Creative kortene holder mål får de svare på de som har et. Som deg hadde jeg hørt at Creative kortene ikke holdt mål (resamplet lyden på digitalutgangen), så jeg gikk til innkjøp av Terratec DMX 6 fire og er meget fornøyd med det. Det har jo også alle inn- og utganger du antagelig noen gang kommer til å få bruk for. Og det i skikkelig kvalitet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spdif er ikke noe tull som Creative har funnet på.
    Det er en standard for overføring av digital lyd.
    Om Spdif:
    http://www.mtsu.edu/~dsmitche/rim420...Interface.html

Jeg kan ikke forstå at det er store forkjeller i lyden fra digital-utgangen på forskjellige lydkort, siden det er digitalt.
    Men det er sikkert forskjeller i brukervennlighet, stabilitet, funksjoner osv...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Men det er sikkert forskjeller i brukervennlighet, stabilitet, funksjoner osv...
    Og tilkoblings muligheter.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjeller når Creative uansett kilde resampler alt til 48 kHz... 44,1kHz resamplet til 48 kHz lyder ikke som 44,1 kHz...

Nyquist skrev en lang avhandling om dette for noen år siden?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Jeg kan ikke forstå at det er store forkjeller i lyden fra digital-utgangen på forskjellige lydkort, siden det er digitalt.
    Hvis lyden blir resamplet er det ikke lenger orginal lyden du hører. Om den resamplede lyden falle i smak eller ikke er vel individuelt. Det at lyden er digital er ingen garanti for at det er bra/riktig.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå kan man jo velge om creative skal resample eller ikke da! Men standard er at de resampler til 48khz.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kun på nyere Creative kort (Audigy 2, kanskje på Audigy 1 og?) du kan velge å eller ikke resample. På mitt Live! Player 5.1 lar det seg ikke gjøre. At lyden må blir resamplet er ikke noe pluss... ;( snufs.

Noen som forresten vet om SPdif overføring bruker en eller 2 ledere? I en vanlig RCA digital ledning er det jo en leder og en skjem. Går det i det hele tatt noe signal gjennom skjermen, eller er den kun koblet til jord eller noe?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjermen er nok jordet ja.

Tror jeg holder en knapp på Audigy 2 zs pro jeg, den har litt bedre støtte for spill (EAX) etc. og ekstern boks for tilkopling + firewire gjør at den frister mer. Leste en test på Toms Hardware og der stod det følgende:

<You have to understand, however, that one is exclusive to the other. In other words, if the Audigy 2 can operate "direct-to-disk" at 24 bits/96 kHz, an audio stream such as this cannot be processed by the DSP. So there's no point in hoping to apply realtime effects using the card! Furthermore, 44.1 kHz is not always managed natively. That is one of the disadvantages of this type of card in comparison to the more professional models.>

Forstod ikke helt hva dette innebærer, men regner med at det er negativt Men ikke vet jeg om jeg klarer å høre forskjell, men tiden vil vell vise.

Øsytein

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •