Viiv-hovedkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Viiv-hovedkort

Har alle delene bortsett fra hovedkortet liggende klar til å bygge en Viiv-PC. Så vidt jeg kan se, er Intel D975XBX det eneste Viiv-klare kortet som finnes i norske nettbutikker pr. i dag, men jeg synes prisen er litt stiv. Noen som vet om et annet Viiv-sertifisert hovedkort jeg kan kjøpe?

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    975X, 955X, 945G, 945P og 945GT skal vel alle være ok for VIIV. 955X mener jeg da at ikke skal være noe problem å finne?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, det er ikke så enkelt. Det er brikkesettene du nevner som skal brukes på Viiv-hovedkort, men det er ikke dermed sagt at alle hovedkort med disse brikkesettene er Viiv-sertifisert...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke helt satt meg inn i om det er noen "sertifisering" akkurat -- produktet skal vel fylle opp visse krav, og det meste av hovedkort med Intels nyere brikkesett, burde vel tilfredstille kravene.

Når det gjelder Intels egne hovedkort kan disse ellers være gode i HTPC-sammenheng, bl.a. fordi kortene har meget god viftestyring for også kabinettvifter -- og brikkesettkjøler er viftefri. Stabilitetsmessig har jeg svært gode erfaringer med det mest jeg har benyttet over tid av Intels egne hovedkort (er vel snakk om 7-8-kort, samt testet ennå flere...).

I HTPC-sammenheng burde vel normalt et 945-serie-kort ha god nok funksjonalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er litt forvirrende, sjekk denne linken: http://www.intel.com/support/entertainment/viiv/

Her er det linket til tre hovedkort, D945GBO, D945GMP og D975XBX. Under beskrivelsen av disse kortene, står det ting som
    - features include support for Intel® Viiv™ technology
    - designed to support Intel® Viiv™ technology
    - supports Intel® Viiv™ technology∇ and comes with the software required
    to help meet Intel® Viiv™ technology brand verification requirements.

Ingen andre av hovedkortene til Intel har så mye som et ord om Viiv i produktbeskrivelsen. Flere hovedkortlanseringer den siste tiden har jo også gjort et stort nummer ut av at Viiv støttes, så av dette utleder jeg at ikke hvilket som helst 945/955/975-basert kort kan brukes (kanskje pga. quick resume-funksjonalitet?).

Oppklaring mottas med stor takk.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo se om du blir noe mer klok av å lese om VIIV hos Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Viiv

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den som leter, finner - man skal også ha den rette sørsiden i tillegg til 945/955/975. Kravet er som følger:

Intel® 945, 955X or 975X Express chipset + ICH7-DH or Intel® 945GT or 945GM Express chipset + ICH7-MDH

Ergo: ikke hvilket som helst 945/955/975-basert kort kan brukes, noe som bringer oss tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Er det andre kort enn Intel Desktop Board D975XBX tilgjenglig i Norge som har den rette sørsiden?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spørsmål blir egentlig mer "direkte" hvorfor det må være Viiv-"kompatibelt"

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trenger da vel ingen unskyldning for å ville sette sammen en Viiv-PC, men hvis du vil ha en grunn: QuickResume har WAF!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TH
    Jeg trenger da vel ingen unskyldning for å ville sette sammen en Viiv-PC, men hvis du vil ha en grunn: QuickResume har WAF!
    Det er vel QuickResume også på en del av de andre av Intels hovedkort, selv om de ikke direkte er Viiv-hovedkort?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevn ett! Eller forresten, ikke gjør det. Kan vi ikke heller holde oss til det opprinnelige spørsmålet her?
    De som vil diskutere pro aut contra om Viiv oppfordres herved til å starte en separat tråd for dette - når jeg har fått min egen Viiv-pc på beina deler jeg gjerne erfaringer i den tråden ;o) Ha en god kveld!

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevn ett! Eller forresten, ikke gjør det. Kan vi ikke heller holde oss til det opprinnelige spørsmålet her?
    De som vil diskutere pro aut contra om Viiv oppfordres herved til å starte en separat tråd for dette - når jeg har fått min egen Viiv-pc på beina deler jeg gjerne erfaringer i den tråden ;o) Ha en god kveld!
    Det må jo være lov til å stille spørsmål med hva du skal bruke det til, og hvorfor du nødvendigvis må ha VIIV kompatible produkter.

Jeg har stor forståelse for at man ønsker QuickResume, men om det er eneste grunnen til å velge VIIV, så hadde i alle fall jeg vært åpen for å se etter hovedkort som støttet dette uten å nødvendigvis støtte VIIV.

Verdt å merke seg er at du (hvis jeg har forstått kildene mine rett) aldri vi få en VIIV pc ved å sette sammene delene selv. http://www.theinquirer.net/?article=29849

En annen ting å merke seg med VIIV er all DRM'en som blir påtvunget deg. Er det noe du ønsker deg? Finns det ikke løsninger som kan oppfylle dine krav uten et DRM "helvette"?

For å ikke få noe krass tilbakemelding på innlegget mitt, legger jeg med en liste fra Intel som innholder Intel sine hovedkort som støtter VIIV (da har jeg i alle fall holdt meg ontopic på litt av innlegget): http://indigo.intel.com/mbsg/results...&aryAttrID=225

I tillegg gir jeg deg en liste over hvilke hovedkortprodusenter som er verifisert for VIIV:
    http://support.intel.com/support/ent.../cs-021759.htm

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste den artikkelen på The Inquirer for en tid tilbake, og jeg er enig i hvert eneste ord. Likevel, ved å sette sammen selv, får jeg kanskje ikke logoklistremerket, men jeg får den hardwaren som skal til og dermed mulighet til å installere Intels Viiv-drivere og -software, og det er det som teller her. DRM-problematikken tar jeg som det kommer, og jeg er villig til å prøve ut plattformen før jeg dømmer. Jeg har lyst til å sette sammen en Viiv-pc nå, rett og slett fordi jeg vil prøve det ut, og ikke gidder å vente til pc-produsentene får ut fingeren og lanserer svinedyre ferdigmaskiner på det norske markedet.

Ang. Quick Resume: Greit, siden vi allerede har en Viiv-tråd her, la oss høre hvilke ikke-Viiv-hovedkort som lar deg installere Quick Resume Technology Driver. Jeg trodde dette var en Viiv-only funksjon, men jeg kan jo ha misforstått.

Takk ellers for linkene, de forteller som jeg nevnte i et annet innlegg at D945GBO, D945GMP og D975XBX er de eneste Viiv-hovedkortene fra Intel pr. dags dato. Kan ellers nevne at ECS 945G-M3 og Gigabyte GA-8I945GMH er de eneste andre jeg har greid å finne fram til, men D975XBX er det eneste jeg har funnet i Norge enda.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det viser seg at det blir for vanskelig å få tak i de komponentene du trenger her i Norge, og heller kikker etter en ferdig maskin, så har du:

http://www1.euro.dell.com/content/to...=no&l=no&s=gen

Utifra lista hos Intel (http://support.intel.com/buy/viiv.htm) så ser det ut til at andre leverandører som kan være aktuelle i Norge er HP og Shuttle

Det er også mulig at f.eks komplett har VIIV pc'er. Ser at de har en maskin som har utgangspunkt i Intel Entertaiment Barebone pc, men om den er VIIV, er jeg usikker på.

Active tZar sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    458
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å finne noen hovedkort som støttet quick resume, uten å nødvendigvis støtte VIIV, fant ikke det, men fant derimot dette: http://www.xpmediacentre.com.au/comm...ould-i-do.html

Som i alle fall for meg var veldig forklarende. Utifra det dokumentet virker det veldig som at Intel prøver å selge Hibernate funksjonen på nytt...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MCE kan ikke våkne til opptak fra hibernate, men Rollup 2 gjorde MCE klar for å våkne til opptak med QuickResume. Om QuickResume er raskere enn å skru på fra hibernate gjenstår å se i praksis - dette er jo akkurat en av de tingene jeg gjerne vil prøve ut ved å bygge Viiv-pc...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MCE kan ikke våkne til opptak fra hibernate, men Rollup 2 gjorde MCE klar for å våkne til opptak med QuickResume. Om QuickResume er raskere enn å skru på fra hibernate gjenstår å se i praksis - dette er jo akkurat en av de tingene jeg gjerne vil prøve ut ved å bygge Viiv-pc...
    Min maskin kan våkne fra Hibernate for opptak med MCE. Dette burde jo støttes av nyere hovedkort som dere sankker om også.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •