5.1 fra PC, hva trenger jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 fra PC, hva trenger jeg?

Jeg har en PC som pr dags dato er koblet til receiveren med en kabel som dette. Jeg får lyd på alle høytalere og suben, men jeg får selvsagt ikke surround, noe jeg egentlig har lyst til å ha.

Jeg har et Creative Audigy ZS 2 lydkort, og skulle inn på creative.com for å finne bilder av utgangene jeg har på dette, men bildene jeg fant på creative.com var ikke like som det jeg har på mitt kort, så jeg har tatt et bilde av utgangene jeg har, og lagt som et vedlegg.

Den utgangen helt til høyre på bildet står det Digital Out på, og jeg lurer på om denne kanskje kan brukes?

Jeg lurer også på hva slags kabel jeg må kjøpe, evt. hvor denne kan kjøpes, og ca. pris. Jeg trenger en kabel som er 8-9m lang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lydkortet ditt (og mitt, jeg har det samme selv) har en utrolig kjip digitalutgang - du trenger en overgang fra minijack til RCA og deretter en ordinær coax-kabel som du plugger i receiveren. Så må du sette driveren til å sende digitalt, og dermed har du både DD og DTS.

Søk litt på forumet her for mer info om denne minijack til RCA. Jeg hadde en fra Creative, men den skal visstnok ikke være så grei å få tak i...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    creative har sin egen løsning på digital ut fra zs-kortene. en omformer fra en ikke standardisert digital ut (3,5,mm jack til rca), så må du bruke coax derfra og til rec.

denne overgangen er bundlet (følger med) de dyreste korta, men ikke alle zs-korta. jeg har den f.x. ikke. og dette er btw latterlig av et så stort selskap. (/rant)

edit: du kan evt kjøre den digitale dekoderen i maskina og sende ut 5.1 discrete. men da trenger du 3x3,5mm->rca

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser at den overgangen dere nevner, 3.5mm minijack - rca fåes kjøpt hos computercity

http://www.computercity.no/index.asp...2fTV&SiteId=no

har montert en sånn på mitt lydkort og med rca/phono kabel til reciver men syns ikke lyden er helt bra egentlig. har lyd i alle høytalere men er usikker på om det er i full surround....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Kjøpte meg nettopp audigy4 og selgeren anbefalte meg å bare kjøpe en kabel med mini-jack i ene enden og to phono plugger i andre. Kun den ene av dem vil gi lyd inn i recieveren. Jeg var skeptisk men dette funker faktisk. Testet med LOTR ROTK ext. edt. og DTS-ES sporet.

Newcomer reVo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs vel om du må ha en kabel som ikke bare går til en miniJack. Veit ikke helt jeg... Den grønne utgangen på lydkortet er til stereo(Fronter), den oransje er til Center(evt. Sub), Den sorte til side og bak høyttalere tror jeg. Hadde billig 7.1 surround fra Creative før. Da kjørte jeg fronter på den grønne, center og sub på den oransje og side og bak på den sorte.

Du kan evt. prøve å koble fra den grønne i pc'n til CD bak på forsterkeren, så forsterkeren tror den får signaler fra en CD spiller.

Du får bare prøve deg fra, det er gøy å styre med sånt.'

Mvh. Simen:P

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er løsningen:

Kjøp denne og denne .

Funker perfekt for meg hvertfall.

Newcomer heddaen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer nesJe sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Jeg er også ute etter ordentlig surround lyd fra pc'en.. Å bruke pc'ens dvd spiller funker jo mye bedre enn å bruke den vanlige dvd spilleren min. Lyden blir jo mye bedre, prøvde dette i dag. Fra dvd spiller til receiver bruker jeg optisk kabel, og må si jeg er skuffet over hvor lav lyden er.. Fra pc'en bruker jeg en 10 m lang mini jack > 2 RCA, og synes lyden blir mye bedre.. Jeg får riktig nok ikke ordentlig surr. lyd da det blir lik lyd i alle høyttalere. Det jeg lurer på da er hvordan jeg får digital lyd og skikkelig surround fra pc'en.. Blir det ikke lagd lydkort med optisk eller coax utgang? Synes det som blir beskrevet her virker veldig tullete, altså at man må ha en adapter osv for å få digital lyd..

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller en på denne siden slik jeg gjorde...

http://www.av-connection.com/ GÅ til Signal kabler & tilbehør ---> Produkt specifikke kabler ----> Creative Labs

Kjpte en 10 m av den blå kabelen der. Kom på ca 220 levert i postkassa....

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunnyBOy
    Eller en på denne siden slik jeg gjorde...

http://www.av-connection.com/ GÅ til Signal kabler & tilbehør ---> Produkt specifikke kabler ----> Creative Labs

Kjpte en 10 m av den blå kabelen der. Kom på ca 220 levert i postkassa....
    Så lett kan det altså gjøres.. Den kabelen er vel ikke å se her til lands, tenker jeg.. Åssen funket kabelen da? Lyden ble bra eller? Får du ordentlig surround med den kabelen?

Newcomer SunnyBOy sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne kabelen tror jeg ikke du får i norge.. Har ikke sett den.
    Får full surround lyd ja. dts osv.
    med denne kabelen slipper man overganger ++++

Anbefales.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bumper denne tråden jeg. Sry, men lurer bare på en ting:

Er det denne dere tenker på?

:::.. AV-Connection A/S - HiFi og Hjemmebio Tilbehør ..:::

Linkene har blitt endra siden sist... Sliter også med surround fra PC (ser jo HD DVD herifra) og hadde vært kjekt må hørt skikkelig lydspor

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den kabelen det refereres til her ja!

Er vel ikke noen som har sagt noe særlig om lydkvaliteten på koblingen. Blir det ok om man har film på pc i topp kvalitet?

Vil man merke mye forskjell med kabelstrekk på 10 m, eller har det lite betydning i denne sammenhengen?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •